2022. november 15., kedd

Olvasói utazás a XI.A filológia szakos osztállyal - 2022

Szeptember 8-án került sor a 2022-2023-as tanév első OLVASÓI UTAZÁSára. Mint korábban is, Markó Ilona magyar nyelv és irodalom szakos tanár segítette a munkámat Varga László igazgató úr jóváhagyásával. Két részre osztottuk az osztályt. A csoportok felváltva jöttek a könyvtár dokumentációs és információs termébe. Amíg az egyik csoportot vezettem, addig a tanárnő a többiekkel speciális világirodalom órát tartott.

Az egyik csoport 

A foglalkozásra Antoine de Saint-Exupéry ismert művét a Kis Herceget dolgoztam fel.

Kis bevezetőt tartottam a könyvről, amelybe a diákok is bekapcsolódtak, hiszen voltak, akik már olvasták. Mások filmes változatban látták, vagy hangoskönyvben hallgatták meg. Beszéltek a kedvenc részükről.

Ezt követően került sor a felolvasásra. A kezdő foglalkozásra a könyv legelső fejezetét választottam ki, amelyben a szerző a gyerek-felnőtt közötti kapcsolatot tárja elénk. A lényeg az, hogy a gyerek nem marad míg a világ gyerek. S ha már nem marad az, legalább emlékezzen vissza mindazokra az eseményekre, amelyeknek részese volt emberpalántaként. Nem föltétlen kell száműznünk magunkból azt, akik hajdan voltunk.

A nagy kérdés pedig az, hogy miként sikerül folytatni életünket úgy, hogy gyermeki énünknek továbbra is helye legyen lelkünkben.

Rajzaim az első fejezethez

A történetet a Kis Herceg bolygójáról, és háza tájáról folytattuk. Hogy miért is indult útnak a Kis Herceg. Mi tette őt szomorúvá, kitérve a rózsájára. Viszont a nagy kalandja folytatását a következő alkalomra hagytuk.

A csoport igen jól reagált a témára. Érdekelte őket a lélek világának titkai. Rendesen megmártóztak az érzelmek kiváltotta hangulati eseményekben.

Királyként

Második alkalommal arról beszélgettünk, hogy ki milyen gyerek volt, és milyen szemmel nézett a felnőttekre. Ki volt számára a szeretett felnőtt még emberpalánta korában. Azt is számba vettük, hogyha felnőttek lesznek, milyen szemmel néznének gyerekeikre, egyáltalán a gyerekekre. Aztán a Kis Herceget próbáltuk megfejteni. Főleg azt, hogy miért hagyta el a kisbolygóját. Milyen szerepe volt ebben a Rózsájának. Abban a diákok is egyetértettek, amit az ember nem tud megmagyarázni magának és szomorúságot, vagy bánatot okoz, valamilyen módón meg kell fejteni. Az ismeretek megszerzéséhez pedig a tapasztalás, s főleg tanulás útján lehet eljutni.

A felolvasásra eme fejtegetés után került sor.

Ezúttal a Kis Herceg utazásaival foglalkoztunk. A nemes lelkű hősünk látogatásai közül a Király és a Részeges bolygócskáját olvastam fel és mutattam be. A felnőttek megelevenítését hangsúlyozottan erős karakterekként szemléltettem. Így egyik sem szorult magyarázatra. Egyből értették. Még a Hiút és felvillantottan egy pillanatra.

A derült légkör ellenére a diákok tisztán látták/megértették a néhány szélsőséges felnőtt karakter akarnokait, akik nagyrészt magukkal foglalkoztak. Viszont ők is tapasztalták már, hogy életük során az emberek többsége mégsem ilyen. A mindennapok kihívásaiban próbál boldogulni. Van ami jól sül el, és van ami nem. Attól függ, hogy ő maga mit tart jónak. Az együttélés határait ismergetve, s nem egyszer, ha erős karakter, feszegetve. Kérdés azért maradt: Mikor hagy magának időt a felnőtt a jövő nemzedékkel foglalkozni?

Részegesként

A sorra kerülő utazásunk helyszíne a FÖLD nevű bolygó volt, kiemelve a Rókával való együtt töltött idő történetét.

Rövid élménybeszámolóval indítottunk a múlt heti találkozónkról. A Kis Herceg által sorra látogatott bolygókon lévő embertípusokat fejtegettük. Nem kellett sokat töprengenünk arról, hogy rájöjjünk, napjainkban is vannak hasonló egyének (személyiségek).

A történetet a Kis Herceg és a Róka barátságával folytattuk. A Kis Herceg egy igazi és egyben hatalmas kincsre talált a Róka személyében. Megtudta, hogy milyen az, ha egy kis óvatossággal, jámborsággal, kedvességgel és türelemmel megnyílik előttünk a lélek. És csak akkor ismerhetjük meg a másik felet, ha barátsággal közeledünk feléje. A szelidítés eme formája tudja csak feltárni előttünk társaink igazi valóját. Viszont, ha bántást érzékel, olyan, mint a mimóza, ősszehúzza magát, s nem nyílik ki addig, amíg veszélyt észlel. A Kis Herceg mindezt megtanulta a Rókától. Igazi barátokká váltak, s tudták, hogy egy életre össze van kötve a sorsuk.

Rókaként

Bizony, nehéz felhozni azokat az érzéseket, amelyek az emberben a felszín alatt rejtőznek. És ha mindez sikerül is, az átélt történéseknek a tapasztalata felelősségként marad meg bennünk.

A csoportunk a komolyabb váltás ellenére sem csüggedt. Inkább ráhangolódtak a történet mondanivalójára. A foglalkozás záróakkordjaként a kötetben lévő idézeteket keltettem szárnyra. Az egyik csoport otthoni feladatként töltötte ki az űrlapokat az elmúlt témával kapcsolatosan, a másik meg helyben.

Kitöltésre váró űrlapok

Az otthoni munka ennek az opciónak köszönhetően, ha közvetve is, de valamivel többet megmutatott magából. A helyben fejtegetők is hasonlóan dolgoztak, de nem annyira részletesen fejtették ki mondanivalójukat.

Egyebek mellett Exupérynek A kis herceg regénye kiváló történet eme emocionális elmerülésre. Jól esett az őszinte visszajelzés, hisz pont ez volt a cél. Az általuk leírt töprengésekben terítékre kerültek igen mély gondolatok. Többek között: a rögeszme, az önzés, a megbánás, a befelefordulás, a kedvessség, a naivitás, és persze a barátság. Voltak a diákok között, akik túl a mű történetének mondanivalóján, és szereplőinek cselekvéstörténetén, számomra is érdekes dolgokat fedeztek fel. Gondolok itt a belső lelki világra, amelyet mi magunk ismerünk, és mindarra a bonyolult univerzumra, amit másoknak mutatunk meg belőle. Egyes karaktereket egyértelműen jellemeztek, másokon eltöprengtek, elgondolkoztak. A vélemények eltérőek voltak, de erre majd az osztály összesítésnél visszatérek.

Másik csoport

Mindezt az összesítést az utolsó találkozókor, november 14-én ejtettük meg, a teljes létszámú osztály jelenlétében, amelyet az élménybeszámolóval koronáztunk meg. Jelen volt Markó Ilona tanárnő is, ő fényképezett.

Elkél a segítség...

Ajándékként Arany János: Vörös rébék című dalát hallhatták és láthatták Koncz Zsuzsa előadásában. Majd jöttek a foglalkozás alatti tevékenységek összesített beszámolói. Érdekességképpen érdemes megemlíteni, hogy a lehetséges következő foglalkozásra kortárs irodalmat választottak, őket is érintő problémákkal, és azok esetleges megoldásaival.

Összesítésnél az osztályban. Modern mesét nézünk.

Az egészből az csengett le, hogy továbbra is érdemes folytatni az utazásokat, mert megéri.


Borbé Levente,

foglalkozásvezető


Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...