A
diákok olvasáskészségének fejlesztése az iskolai könyvtárban program keretén belül 2013. március 28-án
csütörtökön 11 órai kezdettel tartott előadást a sepsiszentgyörgyi Mikes
Kelemen Elméleti Líceumban az Amerikai Egyesült Államokbeli Észak-Karolinából
érkező Cove Creek-i Általános Iskola könyvtárosa, Carolyn Walters.
Ez az előadás programon kívül „bonuszként” volt
felkínálva, amelyre Hargita, Kovászna, Brassó és Bákó megye könyvtárosaiból
négy-négy személy kapott hivatalos meghívót.
Az előadást Kiss László, az iskola könyvtárosa moderálta.
Mivel az előadó angolul beszélt, kollégánk egyben fordított is, ahol szükséges
volt.
Az előadás a gyerekek érdeklődési köre
megkeresésének lényegéről szólt, az értő olvasás fontosságának ismertetésével
kezdődött, kiemelve a hangos olvasás igen nagy szerepét. Carolyn Walters rátért
néhány gyakorlati eszköz használatának pozitív hatására. Mint például a
tanárokkal való együttműködés egy-egy rendezvény megvalósítása érdekében.
Olvasókörök vonzóbbá tételéhez érdemes belopni a „játékosság elvét” is.
Példaként felhozható „A könyvek harca” vetélkedő, ahol a diákcsoportok saját
elolvasott könyvükkel próbálták meggyőzni társaikat a kiválasztott kötet
nagyságáról. A rendezvények előtti vagy akkori olvasói tevékenység fokozatosan
rávezeti és kifejleszti a diákokban az olvasás szükségességét. Szinte
ösztönösen kapaszkodnak bele, főleg a tanító, valós történetekbe. Kicsik körében
nagy hatással bírnak az állattörténetek. A könyveknek a tudatos témaválasztás
általi bemutatása, mint bizonyos életek vagy élethelyzetek láttatása az
olvasáson keresztül növeli a gyerekek képzelőerejét. Mint mindannyian tudjuk az
olvasómester által (ez esetben könyvtáros)
kiválasztott könyv olyan szellemi táplálék kell hogy legyen, mint a mindennapi ételfogyasztásban
a kenyér és víz fogalma. Ezért fontos, hogy elérjen a kisolvasó lelkéhez a
szóban forgó történet, s arra késztesse, hogy véleményt alkosson róla. A
történetek tanító jellege nem zárja ki annak szomorú végét sem. Ilyen esetben
fel lehet kérni a kis hallgatókat, hogy írjanak egy boldog véget, ami egyben
önálló gondolkodásra készteti őket. Így válik a könyv a személyiségfejlesztés
egyik meghatározó tárgyává.
A projektbe teljesen beépülő előadás igen
színvonalas tapasztalatcserét eredményezett. Ezt bizonyítják az előadás közbeni
és végi kérdések, amelyek választ adtak az Egyesült Államokbeli iskolai
könyvtárosok helyzetére is.
Az iskolai könyvtáros státusza államonként
változik. 17 könyv / gyerek kell, hogy legyen az egyposztos könyvtárosi
állásra. Saját maguk szereznek támogatókat könyvek vásárlására. Legtöbb esetben
nagy könyvvásárokon bonyolítják le a kötetek beszerzését, hiszen ott olcsóban
is hozzájutnak. A megrongálódott könyveket a diákok kötelesek megjavítani vagy
az ellenértéket kifizetni.
Köszönet illeti Kiss László könyvtárost a nem
mindennapi találkozó megszervezéséért.
Borbé Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése