2014. április 14., hétfő

Könyvtárlátógatók a „Tudj többet! Légy jobb” héten



Csütörtökön, 2014. április 10-én András Éva tanító néni negyedik osztályával a csíkszeredai József Attila Általános Iskolából látogatott el hozzánk. A találkozó célja a helyi értékeink megismerése volt. Az egyik kincs, amiről érdemes beszélni felcseperedő nemzedéknek, a csíki oktatás kimagasló intézményének és könyvtárának története. Mindezen értékeknek egyik örököse a mai Márton Áron Gimnázium. Ennek szellemében folyt a közel három és fél órás program.

Miután Balázs-Bécsi Enikő kolléganőmmel üdvözöltük a hozzánk érkezett vendégeket, áttértem Csík vármegye hajdani kulturális életének bemutatására, amelyben a központi szerepet a ferences szerzetesek játszották. Csíksomlyó a csíkiak kulturális fellegvára volt évszázadokon át. A gyerekek ízelítőt kaptak a ferences könyvtár, majd az iskolai könyvtár kialakulásáról, a Kájoni János alapította nyomdáról, és az ezekből maradt örökségről.

Az iskolai könyvtár történetét és mai helyzetét egy rövid könyvtörténet előzte meg, amiről már tudomásuk volt András Éva tanító néninek köszönhetően. Az iskolai könyvtár történetét az alapítástól mostanáig taglaltam. Kitértem a könyv értékének, az olvasásnak a személyiségfejlődésben betöltött nélkülözhetetlen szerepére.
A megmaradt örökségből egy kis bemutatót tartottunk kolléganőmmel. A kedves vendégek örömmel tekintették meg a kincsnek számító köteteket.
A rövid szünetet a könyvtár teljes megtekintése követte, utána a diákok egy-egy rajz erejéig megörökítették kedvenc könyvtári helyiségüket, könyvüket, vagy éppen ami lenyűgözte őket. Több ügyes rajz született.
A rajzokat követően kérdőíveket osztottunk ki. A kérdőívben a könyvtárral, a könyvekkel és az olvasással kapcsolatos kérdések voltak feltéve. Arra a kérdésre, hogy szeretnek-e olvasni majdnem az összesen igennel válaszoltak. A kedvenc könyv zöme meséskönyv, meseregény, vagy ifjúsági regény volt megjelölve. Ketten választottak tudományos ismeretterjesztő műveket. Hogy van-e otthon saját- vagy családi könyvtáruk kétharmada igennel válaszolt. Az osztály egynegyede látogatja gyakran az iskolai könyvtárukat, fele ritkán és a másik negyed egyszer sem. Arra, hogy mi tetszett a könyvtárból szinte minden helyisége fel volt tüntetve. Elsősorban a sok érdekes könyv volt megemlítve, majd a folyóiratokat és a számítógépeket tartó galéria.
A kérdőív kitöltése után az osztály megtekintette a gimnázium kápolnáját és tornatermét.
Végezetül a kis meglepetésünk után meghívtuk őket egy szerény eszem-iszomra.


Borbé Levente könyvtáros

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...