2018. december 5., szerda

Továbbképző az olvasóvá nevelésről


A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége A gyermek olvasóvá nevelésének módszerei az iskolai könyvtári munkában címmel szervezett továbbképzőt az iskolai könyvtárosok számára.

A tanfolyam 2018. november huszonhatodikán vette kezdetét, amelyre 25 könyvtáros iratkozott fel különböző székelyföldi iskolákból és 2 a csíkszeredai, valamint a sepsiszentgyörgyi pedagógusok házától.

A továbbképzésnek helyt adó intézmény az Apáczai Csere János csíkszeredai Pedagógusok Háza volt. A képző Magyarországról érkezett, a Budapesti Könyvtári Intézet munkatársa, Hock Zsuzsanna személyében.

A 20 órás háromnapos továbbképző inkább azokra a könyvtárosi praktikákra fókuszált, amelyeket könnyebben lehet kivitelezni az iskolai könyvtárban.
Első nap bemelegítésként a résztvevők arról az iskolai könyvtárról beszéltek, amelyben jelenleg tevékenykednek. Szó esett a sikeres megvalósításokról és a kudarcokról is. A beszámolokból egyértelműen kiderült, hogy a könyvtárak alul vannak finanszírozva. A könyvtárosok pedig kisebb-nagyobb segítséggel igyekeznek irányítani a sorsukat. Munkájukat a folyamatos leépítések is nagyon gátolják. Van már 66%, 50%, 30%, 25% és 0%-os állások is. A 0%-os egy másik állás mellett végzi ingyen és bérmentve a könyvtárosi munkát. Az egész és felállásúakra annyi más tevékenységet rónak (titkári, könyvelői, pénztárosi, fénymásolói, nevelői, kapusi, postási, helyettesítő tanítói és tanári munkát stb.), hogy képtelenek zökkenőmentesen foglalkozni a sajátjukkal. Ennek ellenére mindegyik könyvtáros igyekszik megtalálni a diákok felé vezető utat. Hock Zsuzsanna eme helyzetekben is igyekezett olyan lehetőségeket felsorakoztatni, amelyek révén kialakulhat intézményen belül és kívül egy jó kommunikációs háló. Vagyis minden pillanatot meg kell ragadni, hogy olvasóvá nevelhesse a diákokat a könyvtáros. Például a helyettesítő órákon könyvismertetőket, könyvbemutatókat, vagy könyvek élményeit megosztó foglalkozásokat vezetni.
Szó esett a PISA és a PIRLS mérésekről, s annak helyi hasznáról, mint az olvasásfejlesztés könyvtári lehetőségei, vagy a helyi olvasás mérési eszközei.


A hétfői program záróakkordja A Márton Áron Főgimnázium látogatása volt, amelyet jómagam vezettem. Kis iskolatörténettel indítottam, belefoglalva a könyvtártörténetet. A vendégek láthatták a Tudásközpontot, az iskolamúzeumot és a gimnázium kápolnáját azaz dísztermét.


Kedden az olvasáspedagógia bugyraiban kalauzolt el Hock Zsuzsanna. Betekintést nyertünk a szövegértés, az olvasás, és az ebben rejlő iskolai könyvtári munka lehetőségeibe. Például egy kép alapján is össze lehet hozni egy egész könyvtárosi programot több tanárkolléga bevonásával. Mindezt a könyvtárban való keresés-kutatás eszközeivel egybekötve. A megszervezett programban résztvevő diákokat pedig érdemes jutalomban részesíteni. Hogy milyen rendezvényeket lehet megvalósítani? Lehetnek helyismereti, neves személyekhez kötődő, évfordulós vagy világnapi rendezvények, ciklikusan visszatérő és más események. Végül, de nem utolsósorban úgyszintén fontos az olvasókörök és az olvasótáborok szerepe is.
A délutáni programban a Mikó-vár, a Csíki Székely Múzeum látogatása szerepelt.


A szerdai napon az olvasásfejlesztő programokat boncolgattuk. Itt példák hangzottak el bemutatóval egybekötve, némelyiket helyben kipróbálva, gyakorlatba ültetve lehetett jobban megismerni. A nap második felében a tapasztalatok alapján, irányított beszélgetésen keresztül, csoportmunka folyt. Kis csoportokban egy-egy olvasásfejlesztő projektet kellett összehozni a megtervezéstől a kivitelezésig. A projektterveket közösen értékelték. A visszajelzések alapján sikerült létrehozni a három napi munka ötletbörzéjét. Itt a könyvtárosok már saját maguk rakták össze a tanultak, tapasztaltak alapján a továbbképző összegzését.
Az utolsó szakmai képző záró délutáni programja a csíksomlyói Kegytemplom látogatása volt.

Három nap intenzív könyvtárosi elmélet és gyakorlati munka segítőeszközként használt minden egyes résztvevő számára, hiszen a jó ötletek iskolai könyvtárakra mérve, ha nem is teljes egészében, de a továbbiakban felhasználhatóak tudnak lenni.

Köszönet illeti Hock Zsuzsát, hogy beavatott a magyarországi iskolai könyvtárostanári munka rejtelmeibe, Márdirosz Ajkát, az Apáczai Csere János Pedagógusok háza könyvtárosát a program szervezésében tett fáradozásáért.

A továbbképző résztvevői:

Bakó EditCsíkpálfalva
Gábor Emília – Csíkkarcfalva
Székely Edith – Csíkszentdomokos
Nagy Aranka – Csíkszentmárton
Borbé Levente, Bölöny Melinda, Dánél Hajnalka, Egyed Daniela, Kovács Edit, Kristó Zita, Márdirosz Ajka, Molnár Gyula, Salamon-Magyari Éva – Csíkszereda
Portik-Bákai Anna – Gyergyóremete
Becher Ibolya, Beleuță Zita-Mária – Kézdivásárhely
Deme Károly-Zsolt – Maroshévíz
Kelemen Rebeka – Parajd
Forreiter Csilla, László Emese, Mákszem Olga, Török Julianna – Sepsiszentgyörgy
Mihály Noémi – Szentegyháza
Hatos Melinda, Kántor Ágnes – Székelykeresztúr

Fényképezte: Borbé Levente és Forreiter Csilla
Borbé Levente

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...