2019. február 26., kedd

Egy program méltó lezárása


Bevezető
2018 szeptembere és novembere között zajlott iskolánkban az Olvasói utazás elnevezésű program, amelyre a XI. A. filológia osztály diákjait vontam be. A osztályból kialakított két csoportban ugyanazok a művek kerültek bemutatásra. A művekről a felolvasás után a kérdések mentén beszélgettünk. A diákok hamar megtalálták azt a hangot, amellyel a mű kapcsán elmondták véleményüket, benyomásaikat, észrevételeiket, és nem utolsó sorban élményüket. A foglalkozás után is többször tették/teszik tiszteletüket a könyvtárban. Nem sokkal a foglalkozássorozat után bejelentették, hogy Ráduly Margit képzőművészet tanár irányításával elő fogják adni Max Lucado: Értékes vagy című művét. Bevallásuk alapján jómagam ihlettem a mű színpadra vitelét. Ennek igazán örültem. Azt jelentette, hogy az általam bemutatott műnek sikeresen átment az üzenete. 
A meglévő művet a diákok átírták, aktuális problémát feszegetve, és új köntösbe öltöztették. A történet átfogalmazásába beledolgozott az egész osztály. Olyanná formálták amilyennek ők szerették volna láttatni annak mondanivalóját. Ráduly Margit tanárnő kiváló módszerekkel dolgozott. Rávette a diákokat, hogy önállóan rendezzék meg a darabot. Természetesen a háttérben végig ott volt, és a felmerülő problémáknál megoldásokat ajánlott. Nemcsak a forgatókönyv szövege különbözött az eredetitől, amelynek lényegét meghagyva másként került színpadra, hanem a szereplők jelleme is módosult. A manók ruhái és egyéb kellékek is másmilyenek lettek, mint a könyvben fellelhető illusztrációké.
*
A meséről röviden
A történet a foltmanókról szól, akik szinte változatlanul ismétlik mindennapi dolgaikat. Egymásra aranyszínű csillagokat vagy szürke pontokat raggatnak. Akiket szépnek és menőnek ítélnek meg, azok kapják a csillagokat, a többiek a pontokat. Természetesen ennek keveréke is létezik. Pancsinelló, a főszereplő csak szürke foltot kap, mert egyáltalán nem üti a manók csillagmércéjét. Néha azért is kap, mert már van neki, akkor mást meg miért ragasszanak rá... Ezért egyre félénkebbé, ügyetlenebbé, visszahúzodottabbá válik. Lúciával való találkozása, akinek se csillagja, se pontja nincs, változtatja meg az életét. Ő küldi el Éli fafaragó mesterhez, a mindenmanók alkotójához. Ott kapja meg azt a lekesítést, amelytől önmaga lehet, és többet már nem érdekli, ki minek gondolja.
Az átírt mese
A diákok változatában a szereplők maradtak a régiben, csak bejött még egy szuper csaj a képbe. Ő Fiorella. A történetben a foltmanók itt is ragasztgatnak egymásra kaci (mosolygós) és szomorka (szomorú) hangulatjeleket. Párhuzamosan zajlik az élet a virtuális világban is. Nem babra megy a játék, hanem a lájkokra meg diszlájkokra az úgynevezett Foltagramon. Fontos és égető számukra, hogy mennyire tetszenek másoknak, vagy éppen mennyire nem. A divatos életmódot figyelembe véve állapítják meg, ki a menő és ki a gagyi. A menők, akiknek a közösségi oldalakon sok ismerősük van, folyton lájkolják, s egy táborban menősködnek. Az uncsi arcok külön vannak mindenkitől, igyekeznek jó viszonyt kialakítani egymással. A köztesek többsége felfelé kapaszkodáson “munkálkodik”... A menőket éljenzéssel fogadják társaik, a kirekesztetteket pedig csúfolódással, cinikus megjegyzésekkel intézik el.
Pancsinellóval is úgy bánnak, mint egy kivert kutyával. Ezért félénk és bizonytalan a világgal, és önmagával szemben is. 
A történet Pancsinelló és a sztárként ünnepelt Fiorella egybeeső születésén fordul ki a megszokott kerékvágásból. Fiorella közösségi oldalán bemutatja szülinapi cuccait, ahol a rajongók sokasága tetszikeli, sőt azt ígérik, hogy ott lesznek a szülinapi buliján, ami egyébként fergetegesnek ígérkezik. Ezzel ellentétben Pancsinelló nem számíthat elismerésre. Mégis meglátogatja és felköszönti a kedves Lúcia, akin egyetlen egy hangulatjel sincs. Pancsinelló nagyot csodálkozik ezen. Először nem akarja elhinni, s főképp azt nem, amit Lúcia mond Fiorelláról. Azt, hogy Fiorella, a sok rajongója ellenére barátok nélkül otthon gubbaszt. Miközben Pancsinellónak akad néhány jó ismerőse is... Pancsinelló hitetlenkedése arra sarkallja Lúciát, hogy látogassák meg Fiorellát. Rögtön kiderül Lúcia igaza. Fiorella bánatosan számolt be az ő szomorú kirakatember világáról. Pancsinelló csakhamar rádöbben szerencsés helyzetére. Lúciát kérdezgetik boldogságáról. Furcsának találják nyugodtságát és természetesen a kedvességét is. Lúcia a két látszatvilágból származó lelki ellentétet elkíséri Éli fafaragó mesterhez. Éli világosan kifejti véleményét a fölös értékelésekről. Inkább az életre biztatja, hogy próbálják elfogadni, megérteni egymást olyannak amilyenek. Figyeljenek a belső értékekre. Az üzenet szárnyra kapva szinte futótűzként terjed a foltmanók között, ahol hamarosan eltűnnek az előítéletek, és az ők történetükben is valami más, valami új, valami jobb kezdődik el. Ledobják magukról a teherként viselt hangulatjeleket, búcsút intenek a felszínességnek, s egymás megismerésével próbálkoznak.
Összegzés
Megtisztelő volt számomra a diákok választása. Komolyan dolgoztak az adott alkotással. Az eredmény sem maradt el. Felismerték a történetben rejlő eszenciát. Meglepetésemre, igazán jól sikerült összerakniuk. Első perctől a kis lazaságnak látszó világot átszőtte a történések hátterében lappangó feszültség. A megoldás felszabadultságérzete ugyanakkor gondolkodóba is ejtett. Büszkén állíthatom, hogy a foglalkozás során az osztályközösség jobban összekovácsolódott, mert itt már munka közben nekik maguknak kellett szembesülniük hiányosságaikkal, problémáikkal, és megannyi olyan érzéssel, amely magával vonja a felelősségvállalás kérdését. Az egymásra figyelés úgy látom meghozta a gyümölcsét. Hiszen együtt írták át és játszották el a darabot! Sikerült ott lennem a főpróbán, és megnéznem az egyik előadást. Nagyszerűek voltak! Darabjuk őszinte, időszerű és hiteles volt. A színmű bemutatásának végeztével hangulaterősítésként a közönséget meghívták egy kis játékra, ahol a látottakhoz kapcsolódva tettek fel kérdéseket az emberi érzelmek hullámhosszán.
A darabot iskolán belül több osztálynak is előadták.
*
Köszönet illeti a diákok munkáját és Ráduly Margit tanárnőt, hogy életet öntöttek ebbe az aktuális témájú olvasmányba. Engem meg a hasonló programok továbbvitelére serkentett.
Borbé Levente,
könyvtáros,
Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

2019. február 25., hétfő

Felolvasómaraton a csíkszeredai Joannes Kájoni Szakközépiskolában

Iskolánk első alkalommal 2014-ben csatlakozott a Kájoni János Megyei Könyvtár által szervezett felolvasómaratonhoz. A 2019-es 11. alkalommal megrendezett felolvasómaratonon Radnóti Miklós műveit olvastuk, születésének 110. és halálának 75. évfordulóján.

Az idei felovasómaratonunk helyszíne az Apáczai Csere János Pedagógusok Házának Bolyai aulája volt. Iskolánk tanulóival és tanáraival rendhagyó irodalomórán és felolvasáson vettünk részt, amelyet Márdirosz Ajkával - az Apáczai Csere János Pedagógusok Házának könyvtárosával és a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének könyvtárával együttműködve szerveztünk.
A felolvasás kezdetén a csoportokat Márdirosz Ajka könyvtáros köszöntötte és néhány szóban ismertette Radnóti Miklós munkásságát, majd Bodó Beáta magyar szakos tanárnő előadása következett. A tanárnő bemutatója által betekintést nyertünk Radnóti Miklós életébe, a költő életének és munkásságának néhány érdekes részletét ismerhettük meg. A bemutató alatt Bíró Ágnes IX.A és Kiss Hunor IX.D osztályos tanulók olvastak fel részleteket az előadáshoz kapcsolódó művekből. A bemutató után a tanulók felolvasták a választott verseket, a legvégén meghallgattuk Radnóti Miklós Bájoló című megzenésített versét Szabó Balázs Bandája feldolgozásában.
Résztvevők:
  • 11:00 – 12:00 IX.A, IX.C, IX.B
  • 12:00 – 13:00 X.D, X.B
  • 13:00 – 14:00 XII.C, IX.D, IX.F osztályok
  • Lestyán Csilla és Bodó Beáta magyar szakos tanárnők, Sükösd Annamária igazgatónő és jómagam, Kovács Edit könyvtáros.
Kovács Edit, könyvtáros



Felolvasómaraton csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok Házában



A csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok Háza Könyvtára és a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége Könyvtára, együttműködve a Joannes Kájoni Kereskedelmi Szakközépiskola és a Kós Károly Épitészeti Szakközépiskola diákjaival, tanáraival, könyvtárosaival idén is csatlakozott a Kájoni János Megyei Könyvtár által kezdeményezett Radnóti Miklós Felolvasómaratonhoz.
A hat órás olvasás népszerűsítő program az Apáczai Csere János Pedagógusok Háza nagy aulájában került megrendezésre. A rendhagyó irodalomórákon, felolvasásokon közel 500 tanuló vett részt. A program első felében rendhagyó irodalomórákon vettek részt a diákok, amelyeken prezi bamutatókkal, irodalmi összeállításokkal, verses előadásokkal, zenés műsorral, Radnóti megzenésített verseivel, levelekkel, naplójegyzetekkel, dokumentum filmekkel ismertettük, beszéltük át Radnóti életrajzát, költészetét. Az interaktív fogalkozásokat Márdirosz Ajka-Klára könyvtáros vezette, külön prezentációval, műsorral készült Bodó Beáta magyar nyelv és irodalom szakos kolleganő, Bíró Ágnes és Kis Hunor Gellért tanulókkal.
A program második részeként a felolvasáson főként az Erőltetett menet című kötetből választottak verseket a diákok, de a Bori notesz, Abdai dokumentumok című kötet is, Radnóti levelei is felolvasásra kerültek, és Gyarmati Fanni terjedelmes Naplójából is olvastunk.
Dicséret jár a gyönyörűszép felolvasásért a Joannes Kájonis Szakközépiskola diákjainak, kiemelve a IX. A, IX. B, IX. C., IX. D., IX. F., X. D., X. B, XII C., XII. A. osztályokat! A Kós Károly Épitészeti Szakközépiskola is 8 osztállyal képviseltette magát, a diákok itt is nagyon aktívan részt vettek a program különböző tevékenységein. Köszönet a diákokat kísérő, de főként felkészítő pedagógusoknak, Fülöp Éva, Ferencz Lilla, Bodó Beáta, Lestyán Csilla magyar nyelv és irodalom szakos tanároknak, és Kovács Editnek, Molnár Gyulának a két iskola könyvtárosainak a munkájukért! És nem utolsó sorban hálás köszönet a kezdeményező intézmény, a Kájoni János Megyei Könyvtár munkatársainak!
Örömmel vettük tudomásul, hogy a diákok megérteni, átélni igyekeztek Radnóti verseit, nagy lázban válogattak, a kedvenc verseiket, soraikat kiemelve a nagy magyar költőtől. Célunk volt, az együttolvasás élménye mellett, hogy a diákok megértsék és magukévá tegyék, hogy Gyarmati Fanni féltve őrzött Radnóti hagyatékának, amely most a Magyar Tudományos Akadémia birtokában van, ők is részesei.

Jó érzés tudni, hogy az olvasás örömmel töltötte el a tanulókat, szemmel láthatóan kedvelték a közös olvasás élményét, az együttlétet és szívből reméljük, hogy ez az élmény mindenapossá válik számukra, mert olvasni jó, jól olvasni pedig élmény!
Márdirosz Ajka-Klára
Apáczai Csere János Pedagógusok Háza Könyvtára

2019. február 24., vasárnap

Radnóti Miklós felolvasómaraton a Petőfi Sándor Általános Iskolában


    2019. február 19.-én iskolánk is csatlakozott a Kájoni János Megyei Könyvtár által évente szervezett felolvasómaratonhoz. Idén Radnóti Miklós műveiből olvastunk fel. Az iskolai könyvtár szervezésével két órában kiemelten is összegyűltünk több ötödik, hatodik és nyolcadik osztállyal, hogy együtt éljük át az olvasás örömét, majd külön osztályokban folytatódott a felolvasás.
Mivel Radnóti munkássága és művei szorosan kapcsolódnak életrajzi körülményeihez, különösen indokoltnak tartottam, hogy készítsek egy képes bemutatót, amelynek segítségével feleleveníthetjük életének fontosabb eseményeit, ezekhez rendelve a felolvasandó szövegeket is. Néhány cím a felolvasott versekből: Cartes postales, Töredék, Erőltetett menet, Razglednicák, Éjszaka, Bájoló, Sem emlék, sem varázslat.
Az egyéni és közös felolvasást követően két vers megzenésített változatát hallgattuk meg, majd Borbély Hajnalka tanárnő és diákjai közreműködésének köszönhetően közös éneklésben is volt részünk gitárkísérettel.
A közös olvasás, a közös éneklés öröme és hangulata mindannyiunkat magával ragadott.

Dánél Hajnalka
könyvtáros


Író-olvasó találkozó a csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskolában


Közel 200 kisdiák vett részt 2019. február 14.-én azon a vidám verses-zenés író-olvasó találkozón, melyen meghívottunk Balázs Imre József költő volt. 
Vendégünk mesélt könyveiről, verseiről, felolvasott írásaiból, majd a gyerekek tették fel kérdéseiket.
 Ezt követően megzenésített verseit énekelte a szerző gitárkísérettel, melybe a hallgatóság is bekapcsolódott, végül pedig dedikálta a résztvevők könyveit. 
A közös versélmény, az éneklés, tapsolás vidám hangulatot teremtett.
Dánél Hajnalka,
iskolai könyvtáros

Felolvasómaraton a csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskolában


2019 február 19-én a csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskola diákjai is csatlakoztak a Kájoni János Megyei Könyvtár által, 11-ik alkalommal megrendezett felolvasómaratonhoz, ahol összesen 401 diák vett részt. 
Voltak akik az osztályban, magyar irodalom óra keretében, Császár Hajnal, Bedő Aranka és Tikosi Tompos Judit tanárnők irányításával olvastak fel Radnóti verseiből és voltak osztályok amelyek az iskola könyvtárában csatlakoztak a rendezvényhez. Annak ellenére, hogy Radnóti Miklós nem gyerekekhez szóló verseket írt, előzően olyan verseket igyekeztünk összeválogatni, amelyekből a gyerekek többé kevésbé ihletet tudtak meríteni egy-egy illusztrációhoz. 
A foglalkozásokat a felolvasómaraton történetéről szóló ismertetővel nyitottuk meg, ezt követte Radnóti életéről szóló pár perces film, majd következett a felolvasás. Voltak gyerekek akik maguk válogatták a felolvasott verseket, pl. Éjszaka, Október, Téli napsütés, Két karodban stb. és voltak általunk választott versek, a Tél, Mese, Esti mosolygás stb. 

A felolvasást követően a színes illusztrációkat készítettek. A foglálkozást végigkísérte a Kormorán együttes hangfelvétele, Radnóti megzenésített verseivel. 
A gyerekek ezúttal is gazdagabbak lettek a közös olvasás élményével és egy-egy könyvjelzővel is.

Köszönjük a részvételt az első osztályosoknak, Orbán Adél, Tamás Erika, Szakács Erőss Gabriella tanítónéniknek, akik segítsége nélkül talán nem lett volna ennyire tartalmas napunk.

Bölöny Melinda,
könyvtáros

Felolvasómaraton Parajd község iskoláiban



Községünk iskolái - a parajdi Áprily Lajos Általános Iskola, az alsósófalvi Sükösd Ferenc Általános Iskola, a felsősófalvi Székely Mózes Általános Iskola, valamint a békástanyai iskola - idén is bekapcsolódtak a Felolvasómaraton elnevezésű mozgalomba.

A megemlékezést Radnóti Miklós életrajzi-költészeti tematikájú PowerPoint-bemutatóval kezdtük. Ezt követően a Bájoló, Éjszaka, Tétova Óda, Nem tudhatom, Két karodban című verseinek felolvasására került sor. Miután meghallgattuk megzenésített változataikat a Kávészünet és Ágnes Vanilla előadásában, csoportmunka formájában elkészítettük képvers változatukat. A szófelhők a vers mondanivalója alapjául szolgáló sémát kellett kövessék, tartalmazzák a vers szavait különböző karakterek és színek alkalmazásával. Az összművészeti élményt a költő verseinek közös, szabad éneklése zárta, mely által memorizáltuk is egyben költeményeit.

Hálásan köszönöm a III-IV. osztályok tanítóinak, a magyartanárnak és magyartanárnőknek, hogy színvonalas programokkal részt vettek a 2019-es Felovasómaratonon.
Kelemen Rebeka,
Könyvtáros


A Radnóti Miklós- felolvasómaraton a Székely Mikó Kollégiumban


Szervező(k): Forreiter Csilla-Éva
Helyszín: Domokos Géza Könyvtár olvasóterme

A Radnóti Miklós- felolvasómaratont reggel 8-kor a IX. C osztályos tanulók kezdték, akik Dobra Judit magyar szakos tanárnővel érkeztek az olvasóterembe. A IX. A osztályosok pedig Kedves Laura tanárnővel vettek részt a felolvasómaratonon.

A felolvasómaratont 2019-ben, ezúttal Radnóti Miklós születésének 110., halálának 75. évfordulója indították útjára. Az idén 11. alkalommal megrendezett Nemzetközi Felolvasómaratonon az ő verseiből olvastak fel több mint 33 ezren, összesen 11 országból. Ezek közé tartozott az a pár diák is a XI. F-ből, akik a Mikó olvasótermébe érkeztek kedden 13 órakor Juhos Ágota tanárnő vezetésével.
A diákok meghallgatták az általuk is jól ismert Radnóti-dalt, a Bájoló-t, megnéztek egy 8 perces filmet a tragikus sorsú költő életéről, majd felolvastak a tanárnő által előkészített versekből.

A sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium Domokos Géza Könyvtára 2014-ben kapcsolódott ehhez a nagyszerű rendezvényhez. Azóta minden évben megkaptuk a könyvjelzőket, köszönet érte a szervezőknek!

Megjegyezendő, hogy az idén magyar, román, német és angol nyelven olvastak fel iskolánk diákjai, pedagógusai. Különlegesség volt ebben az évben a diákok saját angol nyelvű fordítása. Sőt, másnapra Szonda Gergő a 9. B-ből hozta a „Pillangó” teljes angol fordítását!

A közös éneklést is kiemelném, amikor a Református Kollégium diákjaival, vagy a román ajkú tanárnővel együtt énekeltük a Bájoló-t.

Linkek a programról: 

Forreiter Csilla-Éva,
könyvtáros



Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...