2021. április 26-29. között a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Háza szervezésében Online olvasási tevékenységek a DIK-ben címen tartottam képzést az iskolai könyvtárosok és a dokumentációs és információs központok felelőseinek számára.
A könyvtárosok és pedagógusok által is fontosnak tartott olvasás került előtérbe. A résztvevők számára az online olvasás módszertanát igyekeztem felvázolni.
Rövid bemutatkozás után a világhálón található olvasási lehetőségek tárházát mutattam be. Itt hangsúlyt fektettem az online olvasási tevékenység elindulására, rendeltetésének változásaira, és szerepére az oktatásban. Majd ezt követően beszéltem az online olvasási szokásokról.
Hangsúlyt fektettem az iskolán belüli online olvasási technikák bemutatására a dokumentációs és információs központokban. A programok szervezését a tervezéssel kezdtük. Majd az anyaggyűjtésen és szelektáláson keresztül eljutottunk a didaktikai online olvasási tevékenységhez szükséges terv megvalósításához. Ebben a csomagban benne lehet az iskolai könyvtárból származó anyag is (természetesen lefényképezve/beszkennelve stb.), de nagy segítséget nyújtanak a közkönyvtárak, egyetemi könyvtárak honlapjainak kínálatai, más hasznos könyvtári oldalak. Jó példa erre, még a gyerekek számára is, a világhálón megtalálható könyvbemutatók és beszámolók sokasága, amelyeket a tanórákon úgy a pedagógus, mint a diák felhasználhat.
A folyamatot az anyaggyűjtéstől egészen az online olvasási program összeállításáig a könyvtáros kollégák a szinkronképzés után végezték el. A gyakorlati bemutatót harmadnap tartottuk meg. A programok bemutatása hasznos ötletbörzévé alakult át. Például, hogy melyik korosztálynak lehet ajánlani azt a tanyagot, és milyen lehetőségek nyílnak a téma kiszélesítésére. Továbbá fontos a diákok bevonása az online olvasásba, s az online olvasási programok megszervezésébe egyaránt.
A résztvevők érdeklődtek minden fellelhető online olvasási program iránt. Az olvasási programokkal együtt felsorolták az online könyv- és folyóirat ajánlókat, meghirdetett pályázatokat, online versenyeket, valamint a tanulást és nevelést elősegítő kvízjátékokat.
Végezetül egy sikeres program megszervezése érdekében az online kapcsolattartást emeltem ki, nemcsak a diákokkal és tanárokkal, hanem a könyvtárosokkal is.
Visszajelzésként a résztvevők a tanultakat felhasználva egy online olvasási programot állítottak össze.
* * *
A továbbképző szervezői voltak: Barabás Enikő igazgató, aki a technikai részben is besegített, Babos László programszervező, Turoczki János informatikus, és László Emese könyvtáros módszertanos. Mindannyian a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Házától.
A munkám technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika tanár segítette.
Borbé Levente
foglalkozásvezető,
a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése