2021. október 28., csütörtök

Amit az ősz adott nekem II.

 

Őszi színek

Új tanév, új biblioterápiai foglalkozás. Mint az elmúlt tanévben, az idén is igyekeztem olyan foglalkozást összehozni a IX-XII. diákoknak, amelyek kevésbé függnek a járványügyi szabályoktól.

Sétáló

A téma továbbra is az ŐSZ maradt. A megoldás most könnyedébb volt, hiszen a biblioterápiai foglalkozások Orbán Edina és Markó Ilona magyar nyelv és irodalom szakos tanárok segítségével zajlottak. A megbeszélés alapján magyar nyelvű szerzők műveiből választhattak kedvükre a diákok egy-egy költeményt. Erről a költeményről írhatták le érzésüket, benyomásaikat, gondolataikat, hogy mit jelent számukra ez az évszak. Így a diákokat nemcsak tankönyvezésekkor és a folyóson lehetett elcsípni...

Főszerepben

A diákok az idén kimondottan csak költeményekkel foglalkoztak. Voltak, akik a megzenésített költeményeknél maradtak, amelyekre a világháló segítségével találtak rá.

Nagy ölelés

A diákok igencsak rezonáltak a jelenlegi járványhelyzettel. Beszámolóikban gyakran feltűnt a magány gondolata. Pillanatok alatt felpörgették a szürke hétköznapok egyhangúságát, erősítve azt természeti jelenségek megjelenítésével, mint: borús égbolt, hűvös idő, eső, szél, sár, és az ezzel járó rideg érzés. Az elmúlás gondolata pedig ott van mindenütt, teljesen átitatja az egész világot. Mintha nem maradna más, mint a didergő, remegő fák nyikorgása, a falevelek hullásában táncoló hiányérzet az életteli megélések után.

A megfáradt lombhullás

Minthogy a folytonos változásban élünk, a diákok a reménybe kapaszkodva élik át az ősz hangulatát. Attól eltekintve, hogy nem igazán jött be valamennyiüknek az ősz, mint évszak, többségükben érdekes gondolatok születtek. A csíki ősz varázsát, az iskolakezdést is megtalálták a kiválasztott sorokban. Egy részüknek a gyerekkort idézte fel, a színes levél gyűjtögetéssel együtt. Másokban az ősz változó szépségét idézte fel.

Bekopogott az ősz a gimnázium udvarán

A diákok többsége a reményen túl felfedezte ebben az évszakban a derűt is. Természetesen nem felejtve el, hogy az ősz a mulandóság egyik jelképe. Így a szép gondolatokat összesűrítve igyekeztem egy megfelelő tartalmat elmélkedéseikből összehozni:

A nyártól való búcsú után egyre gyorsabban változik a természet, s ezt a lombhullató fák látványosan mutatják be. Szinte észrevétlen, és naponta más színekben pompáznak. Valahogy az emberben előcsalogatja az élet körforgásának gondolatát, a reményt, hogy nincs vége semminek, mert magával ragad „az örök körforgás”. De addig is, amíg körülöttünk történnek a szinte misztikus töltettel ránk zúduló események, mi lelkiekben megpihenhetünk. Kell hagyni, hogy séta közben, főleg napos időben, magával ragadjon az ősz illata, a fák csodás lombozata, a szellőknek köszönhető falevelekkel való pajkos játék. Így a remény is megszépül, s az ígéretből jóság és szépség sugárzik. Úgy érezzük, hogy a fákat nem érdemes zavarni. Hadd pihenjen az erdő, a mező, a liget, és természetesen egy kicsit a mi lelkünk is. Kellemes emlékeink pedig biztatásként szolgáljanak a jövőre nézve, hiszen, ahogy már említve volt, a magunkba tekintés egy új kezdet, akár a fagyos tél utáni kikelet.


Izzik a galagonya

Költők, írók munkái, akik többször szóba jöttek: Ady Endre, Áprily Lajos, Aranyosi Ervin, Csanádi Imre, Csokonai Vitéz Mihály, Dsida Jenő, Hárs László, Heltai Jenő, József Attila, Jung Károly, Kányádi Sándor, Kosztolányi Dezső, Mentovics Éva, Móra Ferenc, Nádor Tamás, Nemes Nagy Ágnes, Petőfi Sándor, Pilinszky János, Poór Edit, Radnóti Miklós, Reményik Sándor, Szabó Lőrinc, Szilágyi Domokos, Tokaji Márton, Tóth Ágnes, Was Albert, Weöres Sándor, Zelk Zoltán,

Integető

Leggyakrabban választott költemények:

Ady Endre – Párisban járt az ősz

Áprily Lajos – Szeptemberi fák

Dsida Jenő – Őszi sétatéren

Heltai Jenő - Ősz

Kányádi Sándor – Jön az ősz

Kányádi Sándor – Valami készül

Kosztolányi Dezső – Őszi reggeli

Mentovics Éva – Őszi rekviem

Petőfi Sándor – Itt van az ősz, itt van újra

Petőfi Sándor – Szeptember végén

Nemes Nagy Ágnes – Október

Pilinszky János – Őszi vázlat

Szabó Lőrinc – Ősz az Adrián

Szilágy Domokos - Ősz

Búcsúzó

Külön köszönet illeti Szász Alpár XII. E osztályos tanulót aki ebből az alkalomból két verset is írt. A költeményei címe – Őszi lélek, és az Ősz

A programban közel száz diák vett részt.

A diákok őszi "vershullása"

Beszámoló és fényképek: Borbé Levente,

a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa


2021. október 20., szerda

HARGITA – TÁJ, EMBER, TÖRTÉNET vetélkedő

HARGITA – TÁJ, EMBER, TÖRTÉNET címmel vetélkedőt hirdet a Kájoni János Megyei Könyvtár.



Gyönyörű tájak, érdekes kultúrával, történettel, hagyományokkal rendelkező települések, ez Hargita megye, amelyet jobban megismerhet, aki részt vesz vetélkedőnkön.
👉👉
A legjobb eredményt elérő versenyzők értékes díjakban részesülnek!
A VETÉLKEDŐ FELHÍVÁSA a részletes tudnivalókkal és a feladatlapok a könyvtár honlapján érhetők el.
Csatlakozni lehet 2021. november 4-ig, az online feladatlapok megválaszolásával és elküldésével.

2021. október 19., kedd

KÖNYVAJÁNLÓ

Örömmel számolok be, hogy a nyár folyamán sikerült bővíteni újabb könyvekkel a csíkszeredai Joannes Kajoni Szakközépiskola könyvtárának az állományát.

A tavalyi költségvetés tervezésekor mertünk nagyobbat álmodni, és tervezni, amit a helyi tanács jóvá is hagyott, így az idei költségvetésben szép összeget kaptunk könyvvásárlásra. Nagyon örültem és szükség is volt rá, mivel már évek óta nem kaptunk állomány bővítésre csak nagyon kevés összeget, vagy semmit. Az utóbbi években a könyvtár állományának bővítése többnyire adományokból, támogatásból történt, csak néhány tankönyvet tudtunk vásárolni (egy-egy példányban), ami teljesen hiányzott és nagy szükség volt rá. Olyan év is volt, amikor 4 könyvet vásároltunk, olyan is, amikor egyet sem. A 2020-as évben tudtunk vásárolni még könyveket. A könyvtár felújítása során sok régi könyvet leírtunk, mivel már tartalmilag is, és fizikailag is elavultak. Nagy szükség van a könyvállomány újítására.

A nyáron vásárolt könyvek válogatásánál figyelembe vettem a tanulók kívánságait is. Kérdőíves felmérést készítettem tanulóink körében, hogy mit olvasnának szívesen, és mit szeretnének, hogy meglegyen a könyvtárban. Ugyanakkor a kollégák kívánságait is figyelembe vettem. Mivel közintézmény vagyunk, vásárlás csak közbeszerzéssel (SICAP/SEAP) történhet. Emiatt meg kell keresni azt a céget, akinél így lehet vásárolni. Kortárs irodalomra fektettem a hangsúlyt, mivel ez hiánycikk. Vásároltunk 72 könyvet magyar nyelven és 37 könyvet román nyelven. A román nyelvű könyveknél kötelező háziolvasmányt is választottam, mivel a nagyon rossz állapotú könyveket leírtam, kivettem az állományból.

Elégtétel és öröm számomra, hogy a IX-es tanulók, akiknek szeptemberben mutattam be a könyvtárat, szeretnek olvasni. Nagyon sokan már az első beiratkozásnál könyvet kölcsönöztek, és azóta is visszajárnak. A nagyobb tanulók is örömmel fedezik fel az új könyveket, és olvassák.

Következzen néhány könyvcím, a többit a kiváncsi olvasók és olvasnivágyók megtalálják az iskola könyvtárában.


  • Delia Owens: Ahol a folyami rákok énekelnek

  • Kazuo Ishiguro: Vigasztalanok

  • Sofi Oksanen: A kutyafuttató

  • Harlan Coben: Az idegen

  • Jodi Picoult: Szívverés

  • Alka Joshi: A hennaművész

  • Gary Zukav: A LÉLEK lakhelye

  • Tompa Andrea: Haza, Omerta

  • Spiró György: Ikszek

  • Borbély Szilárd: Nincstelenek

  • Cassandra Clare: A végzet ereklyéi

  • Leiner Laura: Brexi - sorozat

  • J. K. Rowling: Harry Potter - sorozat

  • Rupi Kaur: Tej és méz




Az irodalmi könyveken kívül, az igazgatósággal válogattunk szakkönyveket is. Megjegyzem, nem volt könnyű feladat. Vásároltunk 42 szakkönyvet: gazdasági, marketing, turisztika, vendéglátás, gasztronómia, esztétika témában.


Kovács Edit, könyvtáros


2021. október 13., szerda

Online szakmai értekezlet az erdélyi magyar iskolai könyvtárosoknak

2021. október tizenegyedikén, hétfőn, 13 órai kezdettel, tekintettel a járványhelyzetre, az erdélyi magyar iskolai könyvtárosok online szakmai értekezletet tartottak.

Rövid üdvözlő beszéd után Kiss László, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárosa beszélt az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapjáról, a nemzetközi iskolai könyvtárak kapcsolatáról. Most éppen egy szlovéniai iskolával vette fel a kapcsolatot. Már folyik is vélük a könyvjelző csere... Továbbá, a nemrég megtartott Magyar Népmese Napja tevékenységének egy részét felhasználva folytatta októberben is a népmesével kapcsolatos programokat.

Tőle a szót Egyed Daniela, a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceum könyvtárosa vette át. A múlt tanévi online tevékenységének beszámolójával indított, majd kitért e tanéveleji munkáira is. Ugyanúgy, mint előző tanévekben, folytatódott azoknak a műveknek a bemutatása, amelyeket a diákok adnak elő. Részt vesz a tanárkollégáival együtt az Erasmus projektben. Kollégáinak ugyanakkor felhívta a figyelmét a könyvtárakat érintő pályázatokra, amelyet majd elküld az érdekelteknek. Elmondta, hogy a téma választása egy tevékenységre korosztályfüggő, valamint könnyebb osztályon belül dolgozni, még csoportbontás esetében is.

Ezt követően Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa a könyvtár költöztetés bonyodalmait ismertette a kollégákkal. Sajnos nem kerülhették el az így már elhúzódó felújítást. Ő a tevékenységeit ezúttal az osztályokban bonyolította le. Főleg olvasásnépszerűsítő programokat szervezett. De továbbra is maradtak a drámapedagógiával kapcsolatos projektek, és a diákokkal közös könyvismertetők.

Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa összefoglalta az elmúl tanév munkásságának eseményeit: az általa levezetett továbbképzőket, biblioterápiai foglalkozásokat, a könyvtár és iskolatörténeti, olvasásnépszerűsítő (rendkívüli magyar órák keretén belül, felolvasó maraton), valamint könyvtárismereti foglalkozásokat. Azt is kiemelte, habár az online tevékenység nem annyira hatékony, mint fizikai jelenléttel, de mégis érdemes véle foglalkozni. A diákok nemcsak igénylik, hanem szeretik is.

Kovács Edit, a csíkszeredai Joannes Kájoni szakközépiskola könyvtárosa a pályázatokról mesélt. Többek között a CarteTECA pályázatról, amelyet a Libris.ro és Salvați Copiii Szervezet hirdetett meg első alkalommal 2019-ben. Ő is szívesen továbbküldi a pályázat (ok) elérhetőségeit.


*

Sorra kerültek a járvány alatt kialakult nehézségek megoldására vonatkozó beszélgetések. Itt a könyvtárosok a nem könyvtárosi tevékenységekkel azonos teendőkkel való leterhelése, hanem az online problémák kiküszöbölésére való gyógyír megtalálása volt a cél. Természetesen nem lehet mindent orvosolni, de néhány jó ötlettel lehet javítani a helyzeten. Például az igazgatónak, és főleg az irodalomszakos kollégáknak felmutatott munkák eredménye, a tevékenységek szülők általi pozitív visszajelzése.

*

Végül, de nem utolsósorban lényeges megemlíteni azt, hogy akik nem tudtak bejelentkezni a megbeszélésre, más lehetőségeket igénybe véve (mesengeren, e-mail-en, valamint gyűlés végén), telefonon keresztül érdeklődhettek a kollégáktól. Így tájékoztatást kaptak az eseményről a résztvevő könyvtárosoktól.

Résztvevők névsora:

  • Borbé Levente Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

  • Bölöny Melinda – Nagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda

  • Dánél Hajnalka – Petőfi Sándor Általános Iskola, Csíkszereda

  • Dunkler Réka Kinga – Bethlen Gábor Általános Iskola, Székelyudvarhely

  • Egyed Daniela – Nagy István Művészeti Líceum, Csíkszereda

  • Forreiter Csilla Székely Mikó Kollégium, Sepsiszentgyörgy

  • Gábor Emilia Mártonffy György Általános Iskola, Csíkkarcfalva

  • Gábor Tünde Anikó – Árpád-házi Szent Erzsébet Római Katolikus Líceum, Gyimesfelsőlok

  • Haba-Gagyi Melinda Dr. P. Boros Fortunát Középiskola, Zetelaka

  • Hatos Melinda Orbán Balázs Gimnázium, Székelykeresztúr

  • Kántor Ágnes Petőfi Sándor Általános Iskola, Székelykeresztúr

  • Kiss Károly Plugor Sándor Művészeti Líceum, Sepsiszentgyörgy

  • Kiss László Mikes Kelemen Elméleti Líceum, Sepsiszentgyörgy

  • Lukács Dalma – Bethlen Gábor Általános Iskola, Székelyudvarhely

  • Kovács Edit Joannes Kájoni Szakközépiskola, Csíkszereda

  • Marossy Enikő – Székelyudvarhely, Bányai János Szakközépiskola

  • Mákszem Olga Nicolae Colan Általános Iskola, Sepsiszentgyörgy

  • Simó Ildikó Mártonffi János Általános Iskola, Szentegyháza

  • Varga Emese Kőrösi Csoma Sándor Líceum, Kovászna

Beszámoló, és a megbeszélés szervezője: Borbé Levente,

a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa

Fotó: Dánél Hajnalka, Borbé Levente


2021. október 10., vasárnap

2021 irodalmi Nobel-díjasa: Abdulrazak Gurnah

 Abdulrazak Gurnah a harmadik afrikai származású író, aki elnyerte az irodalmi Nobelt.


A Svéd Akadémia indoklása a következő volt: A Zanzibárban született író 1968-ban menekültként érkezett Angliába. Szuahéli anyanyelvű, de műveit mind angolul írta. Az 1994-ben megjelent Paradise óta a posztkolonialista tapasztalat egyik legjelentősebb írójának tartják, aki élénk képekben beszél egy olyan Afrikáról, amelyet a kontinensen kívül csak kevesen ismernek. Ez a könyve és a 2020-ban megjelent Afterlives is a XX. század elején, Kelet-Afrika német gyarmatosítása idején játszódik, fő témái között pedig az előítéletek, a rasszizmus és a kultúrák és kontinensek között vándorló menekültek szerepelnek.

Abdulrazak Gurnah angol nyelven író tanzániai regényíró. 1948-ban született Kelet-Afrika partjainál, Zanzibár szigetén. Diákként 1968-ban érkezett Nagy-Britanniába, jelenleg pedig irodalmat tanít a Kenti Egyetemen. A Wasafiri folyóirat társszerkesztője.

Forrás/tovább a linkhez: https://litera.hu/hirek/2021-irodalmi-nobel-dijasa

2021. október 6., szerda

Nemzetközi felhívás az Iskolai Könyvtárak Világhónapjára


Október az iskolai könyvtárak világhónapja, könyvtáraink éves ünnepe.

Találjuk meg a módját az iskolai könyvtárak és a könyvtárostanári szakma népszerűsítésének!
Érjünk el minél több tanulót, akik élettel töltik meg az iskolai könyvtárainkat!

Az „Egyszer volt, hol nem volt…” kezdősor azonnal elvezet minket a könyvek varázslatos világába, amelyen keresztül bepillantást nyerhetünk a tündérek, koboldok, manók és más „lények” életébe. Bizonyos történeteket generációk sora adott tovább, s őrzött meg a számunkra, melyek megtanítanak bennünket az emberi és kulturális értékekre.

Lépjünk egymással kapcsolatba és tudjunk meg minél többet a világ különböző országairól a mesék közvetítésével!

Idén arra kérjük a résztvevőket, hogy gondolják át és ünnepeljék meg a könyvek, az olvasás, az iskolai könyvtárak, és a mesék, s népmesék közötti kapcsolatot. Olyan témát választottunk, amelyről úgy gondoljuk, hogy minden résztvevőnk (3 és 20 év között) számára értelmezhető.

Arra hívunk mindenkit, hogy ünnepeljék meg az iskolai könyvtári Világhónapot a felhívásban megadott téma köré szervezett projekttel és rendezvényekkel. Reméljük, hogy a 2021-es világhónap nagyszerű, kreatív, világméretű ünnepe lesz az iskolai könyvtáraknak. A téma sokféleképpen értelmezhető, s akármelyik módszert is választjuk, az iskolai könyvtárak jelentőségét fogja hangsúlyozni.

A világhónap csapata számos olyan tevékenységet kínál, amelyben reményeink szerint szívesen részt vesznek majd, de minden bizonnyal sokaknak van saját elképzelése arról, hogy hogyan lehet méltóképp megünnepelni a világhónapot az iskolájuk könyvtáraiban. Nem számít, milyen kicsi, vagy nagy az iskolai könyvtár, kérjük, fontolja meg a részvételét!

A világhónapi projektek mindenki számára nyitottak függetlenül attól, hogy tagja-e az IASL-nek vagy sem. Kapcsoljunk sebességbe és tegyük nagyszerűvé 2021 októberét az iskolai könyvtárakban! Ne mulasszuk el megosztani, hogy milyen programot szervezünk a világhónapban a “What People are Doing for ISLM” oldalon. https://www.iasl-online.org/What-People-Are-Doing-for-ISLM

 

A világhónappal kapcsolatban általános tájékoztatást az islmbookworm2012@gmail.com címen kaphatnak.
A Világhónap Munkacsoport önkéntesekből áll, akik az iskolai könyvtárakért való lelkesedésből csatlakoztak a munkacsoporthoz azért, hogy együtt dolgoznak a világhónap megszervezésén és népszerűsítésén. Örömmel fogadunk minden csatlakozni szándékozót, és kifejezetten számítunk olyan résztvevők jelentkezésére, akiknek az országát még senki sem képviseli a szervezőcsoportban. Szeretnénk támogatást nyújtani abban, hogy az ez évi világhónap is sikeres és élményekben gazdag lehessen!

 

Tisztelettel:

Ramandeep, Chairperson, ISLM 2021

Your 2021 ISLM Team: Ramandeep (India), Francie Ingram (USA), Breege O’Brien (Ireland), Sunita Malekar (India), Hosea Tokwe (Zimbabwe), Dr. Chhavi Jain (India), Seema Satti (India), Inez Kinanthi (Indonesia), Abha Singh (India), Orlova Svetlana (Russia), Teresa Quick (USA), Jerry Mathema (Zimbabwe), Grace Masunda Mulife Malambo (Zambia), Farhat Jabeen (Pakistan), Thackson Kalulu (Malawi), Debra Squire (Australia), Sigridur Halldora Gunnarsdottir (Iceland).
 

Fordította: Pataki Marianna

Felhívás angolul, innen tölthetőek le a logók és a poszterek is:
https://www.iasl-online.org/ISLM
 
 
Forrás és további információ: https://portal.ktep.hu/vilaghonap2021
 

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...