Jól állnak a megyebeli iskolai könyvtárak, az elmúlt években kaptak pénzt a kormánytól és az önkormányzatoktól is, és nagyobbrészt megújult a könyvállomány* – mondta el lapunknak Egyed Daniela, a csíkszeredai Nagy István Művészeti Iskola könyvtárosa, a Romániai Könyvtárosok Egyesülete megyei szervezetének alelnöke.
Az egyesület összefogja a megyebeli iskolai könyvtárosokat, szakmai programokat, kirándulásokat szerveznek, terveznek, tapasztalatcserét tartanak, és elektronikus körleveleken át is ápolják a kapcsolatot** – tudtuk meg Egyed Danielától. A csíkszeredai Nagy István Művészeti Iskola könyvtárosát általában az iskolai könyvtárak helyzetéről kérdeztük. Azt mondta, az utóbbi években sokat javult ezek helyzete, odafigyelnek rájuk, pénz jött az önkormányzattól és a kormánytól is, amit tényleg könyvekre lehetett költeni. Ezúttal volt idő is a vásárlásra, nem, mint korábban, hogy itt van ennyi pénz és gyorsan el kell költeni, megbeszélhettük a tanárokkal, hogy mi szükséges, és annak alapján lehetett könyveket venni – mutatta be a helyzetet az iskolai könyvtáros. Elmondta, sok helyen nyíltak dokumentációs központok (az iskolai könyvtárak szakkönyvtárral, számítógépekkel, internettel, kivetítővel egészültek ki), amelyek nagyon jól fel vannak szerelve*** és beváltak, jól működnek. A megyebeli iskolai könyvtárak vezetői nagyrészt szakképzettek, és mivel Csíkszeredában a brassói egyetem képzést bonyolít le jelenleg is számukra, rövid időn belül túlnyomó többségük megszerzi a szakképesítést – közölte a könyvtáros szervezet megyei alelnöke****.
Az egyesület összefogja a megyebeli iskolai könyvtárosokat, szakmai programokat, kirándulásokat szerveznek, terveznek, tapasztalatcserét tartanak, és elektronikus körleveleken át is ápolják a kapcsolatot** – tudtuk meg Egyed Danielától. A csíkszeredai Nagy István Művészeti Iskola könyvtárosát általában az iskolai könyvtárak helyzetéről kérdeztük. Azt mondta, az utóbbi években sokat javult ezek helyzete, odafigyelnek rájuk, pénz jött az önkormányzattól és a kormánytól is, amit tényleg könyvekre lehetett költeni. Ezúttal volt idő is a vásárlásra, nem, mint korábban, hogy itt van ennyi pénz és gyorsan el kell költeni, megbeszélhettük a tanárokkal, hogy mi szükséges, és annak alapján lehetett könyveket venni – mutatta be a helyzetet az iskolai könyvtáros. Elmondta, sok helyen nyíltak dokumentációs központok (az iskolai könyvtárak szakkönyvtárral, számítógépekkel, internettel, kivetítővel egészültek ki), amelyek nagyon jól fel vannak szerelve*** és beváltak, jól működnek. A megyebeli iskolai könyvtárak vezetői nagyrészt szakképzettek, és mivel Csíkszeredában a brassói egyetem képzést bonyolít le jelenleg is számukra, rövid időn belül túlnyomó többségük megszerzi a szakképesítést – közölte a könyvtáros szervezet megyei alelnöke****.
„Szeretni kell a gyermekeket”
A munkáját láthatóan nagyon szerető Egyed Daniela egyértelmű igennel válaszolt arra a kérdésünkre, hogy van-e igény az iskolai könyvtárakra. Elmondta, náluk minden szünetben telt ház van az iskola első emeletén lévő könyvtárban, az elsősöktől a végzős tizenkettedikesekig, mindenki használja az állományt. A könyvtáros már az elsősöket is bevonta, nekik is van nézegetnivaló kitéve a könyvtár meghatározott polcaira, aki pedig könyvet kölcsönöz, de még nem tud írni, az virágot vagy szívet rajzol aláírás helyett a kölcsönzési lapra. Egyed Daniela szerint a gyerekek nemcsak a kötelező olvasmányokat viszik, hanem egyebet is, és erre igyekeznek is odafigyelni, megvásárolják az általuk éppen közkedvelt szerzők műveit. A nagyok is használják a könyvtárat, ők főként az iskolai feladataikhoz, a diplomamunkájukhoz dokumentálódnak. A könyvtár a könyvkölcsönzés mellett egyébre is jó, a művészeti iskolában például le lehet ülni egy könyv vagy a lecke mellé a könyvtárban egy szünetben vagy lyukas órán is. Ugyanakkor rendezvényeket is szerveznek, Egyed Daniela nagy örömmel mutatta be a Benedek Elek-évforduló köré szervezett sikeres tevékenységeiket. Ezek eredménye ott a könyvtárban, egy Benedek Elek-sarokban rajzok, írások vannak kiállítva a nagy mesemondó arcképe alatt. És hogy olvasnak-e a mai gyerekek? A könyvtáros szerint igen, az össz-diáklétszámhoz viszonyítva konstans az olvasóik száma*****. Egyed Daniela szerint idejében meg kell fogni a könyvekkel a kicsiket. A szakma titka szerinte az, hogy szeretni kell a gyermekeket, és úgy kell elfogadni őket, ahogy vannak. Terelgetni is kell persze őket, de nem erőszakosan – tette hozzá az iskolai könyvtáros.
R. Kiss Edit (Csíki Hírlap, 2009. október 30)
------------
* Valóban kaptak pénzt az iskolai könyvtárak, de a volt kormánytól. Az önkormányzattól kapott összeg a legszükségesebb évi könyvcserére, ha elegendő. Tehát, az iskolai könyvtárak nem állnak jól.
**Az iskolai könyvtárosokért felelős személyek a Hargita megyei magyar és román szakos tanfelügyelők, valamint a módszertani napok szervezésében a Hargita Megyei Pedagógusok Házának könyvtárosa, akik tevékenységükkel összefogják a megyebéli iskolai könyvtárosokat. Az egyesület tevékenysége ezen kívülre tevődik.
*** A dokumentációs és információs központokat létrehozó iskolák igyekeztek a rendelkezésükre álló szűkös keretből a követelményeknek megfelelő felszereltséget biztosítani.
**** A brassói Transilvania egyetem filológia, könyvtár és információtudomány szakja indult el tavaly Csíkszeredában. Nem egyszerű szakképesítésről van szó, hanem egyetemi képzésről.
***** Évről évre egyre kevesebbet olvasnak a gyerekek. Ez tény. A könyvtárba látogatók száma lehet nagy, ha az internetet és néhány képes könyvet vesznek igénybe a diákok és csak az ajánlott (kötelező olvasmányokat) veszik ki, amit egyáltalán nem biztos, hogy el is olvasnak. Olimpiászokra és versenyre való készüléskor valóban tömegesen érkeznek a gyerekek a könyvtárba. A könyvtárismertető órák ellenére a dokumentumok kikeresése gondot okoz számukra.
Megjegzések:
Borbé Levente,
a Márton Áron Ginázium könyvtárosa, Csíkszereda
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése