2025. március 24., hétfő

Biblioterápiás továbbképző Szatmárnémetiben

A csapat

2025. március 21-22. között a Szatmár Megyei Könyvtár multikulturális részlegén biblioterápiás képzést tartottam, amelyet Veres Zsuzsa, valamint kedves kollégái szerveztek meg. A megnyitóra március 21-én, pénteken, 9 órai kezdettel került sor. 

Megbeszélés
 
Figyelek

Bekapcsolódás a tevékenységbe

Az ismerkedés és az egymás üdvözlése után rögtön belevágtunk a témába, „A biblioterápia módszerének használata a tanintézményekben és másutt” címmel. A továbbképzőn 17-en vettek részt. Többen is jelentkeztek, de az időbeli egyeztetés, vagy más érthető okok miatt nem sikerült részt venniük.

Elmélkedések

A 17-es létszám is nagyszerű egy képzés megtartásához.

Akció! Lázár Ervin: A lyukas zokni

A kurzus első napján a csapat megismerkedhetett a biblioterápia fogalmával, történetével, visszanyúlva múltbéli gyökereihez, egészen a jelenben zajló tevékenységek ismertetéséig. Az anyagba belecsempésztem idézeteket, felolvasást, rövid anekdotákat és mesélést. 

Hozzászólás

Az ebédszünetet követően a csoportot elkalauzoltam a biblioterápia és az irodalomterápia csodálatos világába. Szóba jöttek különböző rokon terápiás tevékenységek is. Mint például a meseterápia, versterápia stb. Kis szünet után a jelenlévők betekintést nyerhettek a biblioterápiás módszer alkotóelemeinek bemutatásába. Pontosabban, a fejlesztő biblioterápia tagolódására, célrendszerére, a foglalkozás összetevőire (célcsoport, kiválasztott mű, a foglalkozásvezető szerepe), valamint a kulcsfontosságú kommunikációs eljárásmódjaira igyekeztem fókuszálni. Mindezen tevékenységeket lebontva óvodai, elemi iskolás, gimnáziumi (líceumi) alkalmazásra is igyekeztem bemutatni.

Egyik rajzos példám

A különböző tevékenységek ismertetése után (példákkal színesítve), bevonva a csapatot, gyakorlatban is átélhették a biblioterápiás/irodalomterápiás foglalkozások lényegét.

Folyik a vélemény nyilvánítás...
 
Magyarázok

Ezt követően, a nap zárásaként Borsodi László költő, irodalomtörténész, kritikus, valamint a Márton Áron Főgimnázium magyar nyelv és irodalomszakos tanárának könyvbemutatóján vettünk részt. Az találkozó bensőséges hangulatban zajlott. Betekintést nyerhettünk Borsodi László munkásságába, és a költeményein keresztül a költő, az ember is közelebb került hozzánk.

Borsodi László könyvbemutatóján

A költő beszélgető partnerével, Fehér Imolával

Másnap egy rövid frissítőnek szánt feladat után elemeztük a Borsodi Lászlóval való találkozást. Örömüket fejezték ki annak okán, hogy ott lehettek, láthatták és hallhatták. Többségük a közvetlenségét, az irodalommal kapcsolatos alázatát és verseinek őszinteségét értékelték. Jó lelki feltöltődéssel és élménnyel távozhattak. 

Dedikálás

A kis versterápiának ható beszélgetés után kedves tanítóim módszerét és az általam kidolgozott stratégiákat iparkodtam megismertetni a jelenlévőkkel. Az elhangzottakban a résztvevők a biblioterápiás foglalkozások menetéről, a tanultak gyakorlatba ültetéséről kaptak egy átfogó képet. Kezdve a tevékenység előkészítésével, folytatva annak lebonyolításának és kiértékelésének módszereivel. Külön hangsúlyt fektettem az irodalomtanítás és a biblioterápiás tevékenységek közötti kapcsolatok és eltérések bemutatására is. Itt került sor két biblioterápiás foglalkozásom bemutatására is. 

Antoine de Saint-Exupéry "részegese

A foglalkozási tervet sem hagytuk ki, amelyet a kis csoportok külön-külön ott helyben be is mutattak.

Asztalos István: Történt az utcán. A kóbor kutya bemutatása

A képzés a tevékenység kiértékelésével ért véget. Örömmel nyugtáztam, hogy a kedves résztvevők aktívan részt vettek a beszélgetések és a műhelymunka folyamatában. Közülük néhányan, ha ismerték is a biblioterápiát, de még nem mélyültek el benne. Mások elemeket használtak belőle, vagy már régen dolgoztak vele. Így könnyebben tisztázódott bennük az iskolai könyvtáros és a pedagógus (óvónő, tanító, tanár stb.) mentálhigiénés segítő munkájának, személyiség- és közösségfejlesztő munkájának eredményessége.

Asztalos István: Történt az utcán - a mészáros

A kétnapi foglalkozás során felhasználtam minden egyes olyan audio-vizuális eszközt, amely gördülékenyebbé tehette annak lebonyolítását. A kurzus során a biblioterápiát drámajátékkal és drámapedagógiával ötvöztem. Belevittem más művészetterápiás elemeket is, mint a rajzolás, a művek megjelenítése/előadása, zene stb. Közösen foglalkoztunk a hátrányos helyzetű gyerekekkel, és kisfilmek segítségével bemutattam néhány klinikai biblioterápiás tevékenységet is. A jelenlévők a gyakorlatokat a szövegminták felhasználásával dolgozták fel, amelyeket saját érzéseikben elmélyülve, az olvasmányélményen keresztül valósítottak meg, többek között kérdések és feladatok alapján.

Asztalos István: Történt az utcán - A kölyök

Asztalos István: Történt az utcán - a pánikba esett hölgy

A zökkenőmentes tevékenység nemcsak a szervezők munkáját dicséri, hanem az érdeklődőkét is. Hiszen a résztvevők kellőképpen rezonáltak minden egyes kérdésre, és együttműködtek a felvetett témák lebonyolításában. Kellemes és derűs hangulatban zajlottak az ismertetések és a gyakorlatok egyaránt. A szünetekben is folytatódtak a beszélgetések. Nemcsak adtam nekik, hanem kaptam is rendesen útravalót az eljövendő foglalkozásokra. Öröm volt velük együtt lenni. Az intenzív érdeklődés erőt adott nekem, hogy ha az elkövetkezendőben meghívást kapok biblioterápiás és más szakmai továbbképzőre, elfogadjam, mert valóban megéri.

Asztalos István: Történt az utcán - rendőr

Előadásomhoz többek között igénybe vettem Bartos Éva, Béres Judit, Birta-Székely Noémi, Gulyás Enikő, Gyéresi Júlia, Jakobovits Kitti, Kádár Annamária és Luzsi Margó hazai valamint magyarországi közvetlen vagy közvetett módon segítő kollégáim, ismerőseim, és az általam ismert szakemberek eredményes munkáiból kiragadott eszközöket is.

Asztalos István: Történt az utcán - a mészáros törölgeti szemüvegét

A program szervezésében részt vállalt a Szatmárért Egyesület, valamint a Szatmár Megyei Könyvtár Multikulturális részlege.

Hálás köszönet a szervezőknek és a résztvevőknek az együttműködésért! Úgy érzem, hogy eredményes két napban lehetett részem.

A csapatnak külön köszönöm a lelkesedésüket, főleg, ami a jövőbeli tevékenységeiket illeti e témában.

Résztvevők névsora:


NÉV

FOGLALKOZÁS

TELEPÜLÉS (MUNKAHELY)


1.

CZENKE CSILLA


TANÍTÓNŐ

SZILÁGYPÉRI ÁLTALÁNOS ISKOLA

SZATMÁR MEGYE

2.

SZÉRI GABRIELLA


KÖNYVTÁROS

KALAZANCI SZENT JÓZSEF
RÓMAI KATOLIKUS LÍCEUM,

NAGYKÁROLY

SZATMÁR MEGYE

3.

VAS EDITH


TANÁR

ÓVÁRI ÁLTALÁNOS ISKOLA

SZATMÁR MEGYE

4.

MAURER EMESE


KÖNYVTÁROS

NAGYKÁROLYI VÁROSI KÖNYVTÁR

SZATMÁR MEGYE

5.

TÖRÖK ENIKŐ-ANDREA


TANÍTÓNŐ

RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI

SZATMÁR MEGYE

6.

PÁSZTOR-SZŐKE KATALIN


KÖNYVTÁROS

OCTAVIAN GOGA MEGYEI KÖNYVTÁR, KOLOZSVÁR

KOLOZS MEGYE

7.

TOMA BRIGITTA MARIA


KÖNYVTÁROS

SZATMÁR MEGYEI KÖNYVTÁR, SZATMÁRNÉMETI

SZATMÁR MEGYE

8.

GHERI JUDIT


KÖNYVTÁROS

MÁTÉ IMRE VÁROSI KÖNYVTÁR, ÉRMIHÁLYFALVA

BIHAR MEGYE

9.

HORVÁTH CSABA


KÖNYVTÁROS

OCTAVIAN GOGA MEGYEI KÖNYVTÁR, KOLOZSVÁR

KOLOZS MEGYE

10.

SCHMIDT ERIKA


KÖNYVTÁROS

KÖLCSEY FERENC FŐGIMNÁZIUM, SZATMÁRNÉMETI

SZATMÁR MEGYE

11.

DURKÓ IRÉN


KÖNYVTÁROS

1. SZ. ÁLTALÁNOS ISKOLA, DIÓSZEG

BIHAR MEGYE

12.

GARDOS BLANKA


TANÁR

AVRAM IANCU ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI

SZATMÁR MEGYE

13.

POP TÍMEA-IBOLYA


TANÍTÓNŐ/ISKOLAI KÖNYVTÁROS

SZILÁGYPÉRI ÁLTALÁNOS ISKOLA

SZATMÁR MEGYE

14.

IANOS ERZSÉBET


TANÍTÓNŐ

BĂLCESCU-PETŐFI ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI

SZATMÁR MEGYE

15.

LENGYEL ANIKÓ


TANÁR/ISKOLAI KÖNYVTÁROS

MARÓTHY ÁLTALÁNOS ISKOLA, ROZSÁLY

SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYE

15.


VERES ERZSÉBET

KÖNYVTÁROS

SZATMÁR MEGYEI KÖNYVTÁR

SZATMÁR MEGYE

16.


KERESZTES-SZŐKE ERZSÉBET

KÖNYVTÁROS

SZATMÁR MEGYEI KÖNYVTÁR

SZATMÁR MEGYE


A továbbképzővel kapcsolatos linkek:

1. szatmár.ro: https://www.szatmar.ro/irodalomterapias-workshopra-varjak-a-jelentkezoket/

2. Szatmári FR!SS: https://friss.ro/irodalomterapias-kepzes-es-workshop

3. Biblioteca Județeană Satu Mare – https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1221772569958670&id=100063778165492&_rd

 

Fényképezte: Veres Zsuzsa és Szőke Erzsébet


A képzést a Nemzeti Együttműködési Alap és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatta.

Borbé Levente,

könyvtárpedagógus



Nincsenek megjegyzések:

József Attila 120

A Márton Áron Főgimnáziumban József Attila költő, műfordító és prózaíró születésnapjának 120-ik évfordulójára emlékezve Rá...