Nemrég
az egyik kedves magyarországi olvasónk küldött levelet a
Székelyföldi Legendárium könyvének élményeiről, amelyben a
legendagyűjteményeimből is akad néhány, és amelynek
ajándékozási ötletgazdája szintén jómagam voltam. Mégis a
legnagyobb öröm az, hogy a könyv és a térkép életre kelt
általa. A közlés célja, hogy hasonló példás tettel gyarapodjék
Székelyföld kultúrájának népszerűsítése.
Munkájáért
külön
illeti köszönet Nyirő
Gizellát!
Borbé
Levente
Rövid
beszámoló az általa kreált élményekről:
Székelyföldi
legendák egy pécsi iskola tananyagában
Két évvel ezelőtt az a
megtisztelő feladat ért, hogy részt vehettem egy komlói
kolléganőmmel előadóként a XXI. Bolyai Nyári Akadémián. Az
iskolai könyvtáros szekcióban rendkívül közvetlen, barátságos
kollégákkal találkoztam. Lelkesek, nyitottak, kreatívak voltak
minden általunk hozott téma, feladat, játék iránt. Búcsú
ajándékként a Székelyföldi Legendárium című könyvet és
legenda térképet kaptuk tőlük.
Akkor, ott tudtam, hogy
egyszer lesz majd egy olyan osztályom, vagy szakköri csoportom,
akikkel, ezzel a könyvvel fogjuk végig barangolni „Tündérkert”
minden zugát. Várnom kellett egy kicsit, de a 2014/15-ös tanév
meghozta, amit vártam. Az egyik elsős osztályunkban bekerült az
órarendbe heti 2 könyvtári óra, melyet mesefoglalkozásként
tartottunk meg.
Egyetemi hallgatóim, önkéntes
könyvtáros kolléganőm és jómagam hétről hétre nagy
izgalommal válogattunk a magyar és külföldi klasszikus nép - és
műmesék erdejéből. Aztán lassan eljutottunk odáig, hogy már
kikacsintgattunk a mondák és legendák felé is. Ekkor mutattam meg
nekik a színes képekkel illusztrált, gyönyörű kivitelű
könyvet, és a térképet. Kezdésnek csak játszottunk a térképpel,
az illusztrációkkal, a helységnevekkel ismerkedtünk. Aztán
szépen sorban olvastam nekik egyiket a másik után. Elsős létükre
tökéletesen meg tudták fogalmazni mi a hasonlóság és mi a
különbség a mesék és a legendák között. A számukra
ismeretlen székelyföldi kifejezéseket, fogalmakat is egyből
értették, a szövegösszefüggésből kitalálták mit jelentenek,
értelmes mondatokban megfogalmazták azokat. Az idő előrehaladtával
örömmel nyugtáztam, hogy sok kifejezést használnak a legendák
eljátszásánál, elbábozásánál. Természetessé váltak
számukra, az addig sosem hallott nevek, fogalmak, kifejezések.
Szebbnél szebb rajzokat készítettek kedvenc legendáikról.
Egy más világ tárult ki
előttük a legendákon keresztül. A történelem, a küzdelmes
emberi élet, az emberi lélek sokszínűsége, ártatlan tisztasága,
az egyszerű ember mindent megmagyarázó leleményessége,
rácsodálkozása a világra.
Ez az igazi kincs egy
kisgyermek számára. A mesék, mondák, legendák csodás világának
megismerése, a bennük való megmártózás és elmélyülés. Azt
hiszem száz szónál is ékesebben mesélnek a következő képek a
mi Székelyföldi legendás óráinkról.
Minden olvasónak kívánok
hasonló élményekkel teli órákat:
Nyirő Gizella
könyvtárostanár
Pécsi Tudományegyetem
Deák
Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése