2023. április 23., vasárnap

A könyv, a szerzői jogok világnapja - ÜDVÖZLET

 Ma van a a KÖNYV és a SZERZŐI jogok világnapja. Ugyanakkor a ROMÁNIAI KÖNYVTÁROSOK NAPJA is!

Köszöntünk minden egyes könyvszeretőt és szerzőt ezen a jeles napon!

A kép a 2010-es áprilisi továbbképző szabadprogramjának keretén belül készült, Csíkszeredában, a Márton Áron Főgimnázium dokumentációs és információs központjában. A tényleges továbbképző az Apáczai Csere János Pedagógusok Házában zajlott Hatékony kommunikáció az iskolai könyvtáros munkájában címen.   
            Fényképezte: Fosztó Erzsébet

 

Szép napot, és további jó munkát kívánunk a ROMÁNIAI KÖNYVTÁROSOKNAK!

 

Erdélyi Magyar Iskolai Könyvtárosok csoportja


2023. április 21., péntek

Girl in Pieces – Lány, darabokban

Jelenünk egyik komoly problémájára, az élettől önkezüleg való megválás bajára hívja fel a figyelmet ez a könyv. Egy lány fájdalmas küzdelmét mutatja be, a fájdalmas és zűrös, kilátástalan hétköznapjaiban, a megoldások kereséséig.

A történet igen megrázó, ugyanakkor tanulságos. Pontosabban, hogy miként lehet kijutni egy letargikus, lelki-zavaros és „elmebajos” állapotból úgy, hogy értelmet nyerjen az életigenlés.

B.L

*

A kötetről szóló beszámolót szintén egy tizenéves lány írta:


Charlie Davis egy 17 éves lány, aki öngyilkossági kísérlete után bekerül egy pszichiátriára, ahol Casper doktornő viseli gondját.

Miután Charlie apja meghal, az anyja folyamatosan veri őt és emiatt Charlie elmenekül otthonról. Az utcán él egyedül pénz és élelem nélkül.

Charlie a pszichiátrián olyan lányok körében van, akik szintén vagdossák vagy bántják magukat valamilyen módon. Egy ideig Charlie egy szót sem szól csak hallgatja, amit mondanak neki. Casper doktornő, annak ellenére, hogy Charlie nem beszél, ő mindig megkérdezi, hogy érzi magát és mindig kedves hozzá, emiatt Charlie lelkiállapota javul.

Egy idő után anyja anyagi helyzete már nem engedi, hogy ott maradjon a pszichiátrián, ezért az egyik régi barátjánál száll meg de nem marad ott sokáig, mivel talál magának lakást és állást is.

A munkahelyen új barátokat/haverokat szerez és összejön egy ott dolgozó fiúval. A fiú, Riley, alkohol függő, így kapcsolatuk nem tart sokáig, mivel folyton be van rúgva. Charlie rajta kapja őt egy másik lánnyal és nagyon kiborul. Pánikba esik és újra megpróbál öngyilkos lenni, de szerencsére a barátai megmentik őt. Charlie talál magának egy új munkahelyet messze Rileytól, és új életet kezd.

A beszámoló szerzője

Borbé Zsófia,

Petőfi Sándor Általános Iskola,

Csíkszereda



2023. április 14., péntek

Biblioterápia az iskolai könyvtárban

(A márciusi online előadásom rövid tartalma)

 1. Bevezető

A biblioterápia alkalmazása az iskolai könyvtárakban nem tud úgy zajlani, mint másutt. A diákok a leterheltségre hivatkozva ritkán vállalnak tanórák utáni tevékenységet. Mivel e tevékenység még mindig ismeretlenebb műfaj, mint mondjuk a zenei, képzőművészeti és sportprogramok, ezért érdemesebb beépíteni a tanórákba.

Személyes tapasztalatom azt mutatja, hogy a magyar nyelv és irodalom órák a legalkalmasabbak erre a tevékenységre. Viszont lehet alkalmazni más szakterületen is, mint például: osztályfőnöki, vallás, pszichológia, társadalomismeret és polgári nevelés órákon. Néha elég egyetlen órai biblioterápiás tevékenység ahhoz, hogy valamilyen témát élénken és intenzívebben bemutassunk. A témaválasztás ilyen esetben a tanár és a könyvtáros együttműködésén alapszik, ahol célszerű bevonni a gyerekek igényeit is.


2. Ahogy a munka elindult...

Az első biblioterápiás képzésen 2010. júniusában vettem részt a csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár jóvoltából, amelyet A Romániai Magyar Könyvtárosok Egyesülete szervezett meg. A kétnapos tréning előadója Bartos Éva, az akkori budapesti Könyvtári Intézet vezetője volt. A 2010-2011-es tanévtől kezdődően, kipróbálva a tanultakat, igyekeztem belopni a biblioterápiás módszereket az iskolai könyvtárosi tevékenységeimbe. Gondolok itt a felolvasómaratonokra, a kiemelkedő irodalmi alakok évfordulóinak megünneplésére, a rendkívüli magyar órák kiegészítésekénti szerepléseimre, megbeszélésekre. Próbálkoztam csoportokkal is, de egyelőre az olvasóklubhoz hasonló hangulatot élénkítettem fel. Viszont arra elég volt, hogy kipróbáljam magam ezen területeken.

Az igazi áttörést 2017. novembere hozta el. Újból részt vettem egy biblioterápiás továbbképzőn. Az egyik előadó Bartos Éva, a könyvtári biblioterápia megalapozója volt, mellette pedig Gulyás Enikő informatikus könyvtáros és informatika tanár adott elő, aki szintén beleásta magát a biblioterápia rejtelmeibe. A hallottaktól és látottaktól fellelkesülve döntöttem el, hogy már jómagam is indíthatok egy célirányos csoportot a könyvtárban. A kezdeményezésemet úgy az érintett kollégáim, mint az iskola vezetősége is örömmel fogadták. Ettől a perctől kezdve a biblioterápia szervesen beépült a könyvtárosi tevékenységbe. Azóta minden tanévben több csoportot indítok útjára. Iskolán kívül, kollégáimnak, magyar nyelv és irodalom szakos tanároknak, s ahol alkalmam nyílik, megmutatom a biblioterápia előnyeit. Első sikeres munkámról, Béres Judit irodalomterapeuta jóvoltából, írhattam egy beszámolót a 2018/12 Könyv, Könyvtár, Könyvtáros folyóiratban Biblioterápiás foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban címen.

2019. áprilisában a háromszéki kollégáktól meghívást kaptam egy biblioterépiai továbbképző lebonyolítására. A képzés Sepsiszentgyörgyön zajlott (link: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2019/04/sepsiszentgyorgyi-biblioterapias.html)


3. Előkészületek

A biblioterápiai foglalkozásra való felkészüléskor figyelembe vettem az addig tanultakat, majd megtoldottam néhány sajátos jellegű ötlettel:

a.) az első az információanyag begyűjtése volt, amely segítette a biblioterápia gyakorlati kimenetelét.

b.) ezt követte az óratervezés: tartalmas olvasmányok válogatása, amelyek előcsalogatják az emberből a kíváncsiságot, hatnak az érzelmekre, a gondolkodásra, és vitára késztetik a jelenlévő diákokat.

c.) a hírveréshez szükségesnek éreztem a plakátkészítést, amely évek óta az Olvasói utazás névre hallgat. A plakát tartalmazza magát a meghívót, hogy beszélgetés lesz irodalmi művek segítségével, az időpontot, a helyszínt és a foglalkozásra vonatkozó jellemzőket (saját gondolat, vélemény, barátság fogalma, önbizalom, önismeret stb.). Az osztályokban is ki lett függesztve. Szász-Heron Amália-Kinga iskolapszichológussal beszélve figyelembe vettem azokat az osztályokat, amelyekben több lelki problémás gyerek volt. Ha pedig ilyen eset nem volt, akkor a filológia és a társadalomtudományok osztályokat céloztam meg.

d.) a foglalkozásokat hetenkénti egy alkalommal tartottam meg. A határideje korlátozott volt (50-60 perc). Lehetőleg első órákra, vagy hét elejére raktam.

e.) A kiválasztott osztályt két csoportra szoktam osztani. Általában ábécé sorrend szerint. Ez maximum 15 személyt jelent. 4 vagy 5 külön foglalkozást tartok és két közöset. A közös foglalkozások a program elején és a végén vannak megtartva. Az első alkalom az Olvasói utazással kapcsolatos információk ismertetését foglalja magába. Az utolsó alkalom pedig az összesítés, véleményezés a diákok részéről egy kitöltött kérdőív alapján. A külön foglalkozások kimondottan a kiválasztott művekkel való foglalkozást takarják


4. Egy foglalkozáson belül elért eredmények

Számomra mindig fontos volt az, hogy a jövő nemzedék jól érezze magát a saját bőrében. Éppen ezért láttam jónak a biblioterápiás tevékenységeket. Habár jóval összetettebb munkát vesz igénybe, mint más könyvtári tevékenység. Eredménye a foglalkozás után mutatkozik meg. A csoportvezető számtalan tervvel rendelkezhet, de a lebonyolításnál figyelembe kell vennie a csoporttagok programba illő ötleteit is. Az egyéniség és az empátia igen fontos a csoportvezető számára. Rá kell hangolja, ösztönözze a csoportban lévő tagokat a közös munkára.

Attól eltekintve, hogy már évente rendszeresen tartok biblioterápiai foglalkozásokat, a diákok számára még mindig új ez a fajta tevékenység. Viszont ahogy belekóstolnak az ízébe, hétről-hétre egyre jobban várják a következő Olvasói utazást. Felszabadultak lesznek. A bátrabb részük a féltve őrzött, vagy más lelki titkaikat is meg merték osztani társaikkal, amit addig nem tettek. Akik visszahúzódottabbak voltak, azok is megelevenednek. Vannak közöttük, akik csak külön velem mernek beszélni. A kitöltendő tesztlapokon azonban minden további nélkül kibontakoztak. Mindig figyelemmel olvasom észrevételeiket az adott művekről.

A műveket a kiszemelt osztály tanárainak a diákokról alkotott véleményét figyelembe véve választottam ki. Ezek mellett abból indulok ki, hogy minden ember egyszeri és megismételhetetlen történet. Egyedisége pedig arra kellene késztesse embertársait, hogy kapott változatos világlátását egyeztesse, és a helyére rakja úgy, hogy a lélek ne sérüljön.

*

Itt megjegyezendő, hogy a nem önként választott biblioterápiás tevékenységnél az online irodalomterápiás foglalkozás kevésbé tud hatékony lenni, mint a személyes (fizikai) találkozás.


5. Ötletek irodalmi művek segítségével

a.) rendkívüli magyar nyelv és irodalom órára ajánlatos olyan művet választani, amelyben elsősorban a gyerekek/fiatalok mindennapi nehézségeit ecsetelik

b.) osztályfőnöki óra esetén jó, hogyha a mű az osztályban felmerülő konfliktusok egyikére koncentrálódik

c.) pszichológia óra alatt a kiválasztott irodalmi alkotás célszerű, ha a világban zajló, a diákokat is sújtó problémákra összpontosít

d.) társadalomismeret, és polgári nevelés órákon egy mindennapokban megélt általános zavaró tényezőt javallott boncolgatni


A biblioterápiai foglalkozásokon jómagam felhasználtam rajzoló tehetségemet és előadói képességemet, amelyben szívesen bevontam az arra vágyakozó diákokat is. Ugyanakkor rövid megzenésített, előadott, elszavalt vagy mondott műveket is bemutattam a világháló segítségével. Természetesen ezt nem kell készpénznek venni. Mindenki saját egyéniségéből és tehetségéből azt tesz hozzá, amit csak jónak lát.


Néhány általam kedvelt mű, amelyet OLVASÓI UTAZÁSom során felhasználtam:

  1. Asztalos István: Történt az utcán

  2. A becsület és a szégyen – székely népmese

  3. Botházi Mária írásai

  4. Antione de Saint Exupéry: A kis herceg (több alkalom)

  5. Fejes Endre: A hazudós (több alkalom)

  6. Hajnóczy Péter: A hangya és a tücsök

  7. Háy János novellái

  8. Hertza Mikola novellái (Kísérleti jelleggel a kötet címe)

  9. Janikovszky Éva: Ha én felnőtt volnék

  10. Janikovszky Éva: Kire ütött ez a gyerek?

  11. Janikovszky Éva: A tükör előtt

  12. Karinthy Frigyes: A rossz tanuló felel

  13. Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel

  14. Kosztolányi Dezső: Fürdés

  15. Kosztolányi Dezső: A kulcs

  16. A KŐFARAGÓ (mese)

  17. Lackfi János költeményei és egyéb írásai

  18. Lázár Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm

  19. Lázár Ervin: A kislány, aki mindenkit szeretett

  20. Linn Skaber: A szívem egy bezárt bódé - Kamaszmonológok

  21. Máté Angi: Mamó (több alkalom)

  22. Max Lucado: Értékes vagy

  23. Sławomir Mrożek: Az őrangyal

  24. Nádas Péter novellái

  25. Ottlik Géza: Az utolsó mese

  26. Örkény István egypercesei

  27. Rabindranath Tagore: A vándor

  28. Tamási Áron: Himnusz egy szamárral

  29. Weöres Sándor: Ki minek gondol

  30. Zágoni Balázs: Kütyüs Mese


6. Összefoglaló

Ha tudjuk, hogy mit kezdjünk magunkkal, akkor a lét megélése, akár annak az értelmezése, másként zajlik le bennünk. Az ideális pedig az lenne, hogy a ránk ruházott tudással az érzelmek mentén elnyerjük egymás bizalmát.

*

Továbbra is úgy gondolom, hogy a biblioterápiás foglalkozások azon nélkülözhetetlen tevékenységek közé tartoznak, amelyek visszavezethetik a fiatalokat az írott szöveg univerzumába.


A biblioterápiás tevékenységeimhez gyakrabban felhasznált szakirodalom:

BARTOS Éva (szerk.): A biblioterápia közelről : „a szentendrei modell”, Budapest : Pont Kiadó, cop. 2020. (Saját beszámoló:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2022/03/biblioterapival-valo-ismerkedes.html)

BARTOS Éva (szerk.): Segített a könyv, a mese - vallomások életről, irodalomról olvasásról, Magyar Olvasótársaság, Budapest, 1999

BÉRES Judit: „Azért olvasok, hogy éljek”: az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig, Kronosz Kiadó, Pécs, 2017. (Saját beszámoló:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2019/09/az-olvasas-csodas-univerzuma.html)

GULYÁS Enikő: Biblioterápia alkalmazása a könyvtárban és a könyvtáros képzésben, Debrecen, 2010 (diplomamunka)

BARTOS Éva - SZÁVAI Ilona: Beszélgetés Bartos Évával a biblioterápiáról (5-10 old.), In: Fordulópont folyóirat 65 Olvasás? Mese? Terápia!,, Pont Kiadó, Budapest, XVI, évfolyam, 2014/3


Link: Gulyás Enikő: A biblioterápia helye a neveléstudományban – ONK 2013 https://www.youtube.com/watch?v=DrzmlgToccc


AJÁNLÓ

BÉRES Judit: Élet a sorok között: Irodalomterápiás gyakorlatok mindenkinek, Libri Kiadó, Budapest, 2022.


MUNKÁMMAL KAPCSOLATOS LINKEK:

- A Könyv, könyvtár, könyvtáros c. folyóiratban megjelent szakmai írásaim:

http://ki2.oszk.hu/3k/?s=Borb%C3%A9+Levente

- Székelyföldi biblioterápia a Facebook-on, élménybeszámolókkal, fotókkal:

https://www.facebook.com/groups/926957151018400/

- Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blogja:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/

Elérhetőségem:

e-mail: borbelevi@gmail.com

Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa

 

U.i.: A beszámoló linkje: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2023/03/iskolai-konyvtarosok-biblioterapiaja.html



 

2023. április 13., csütörtök

Testvérkönyvtár program költészet napjára

Ettől a tanévtől iskolánk még gazdagabbá vált, hiszen most már nemcsak testvériskolája van, hanem testvérkönyvtára is: a gödöllői Damjanich János Általános Iskola könyvtára. A tapasztalatcseréket követően a testvérkönyvtárunkkal, megszerveztük az első közös rendezvényünket.

A magyar költészet napja alkalmával, arra kértük iskolánk tanulóit, hogy váljanak költővé és írjanak egy köszöntő verset a testvérintézménynek, valamint kapcsolódva a Petőfi 200 rendezvényhez Petőfi költeményeinek illusztrálására is biztattuk. Iskolánk diákjainak munkái Gödöllőn, a Damjanich János Általános Iskola tanulóinak munkái iskolánkban kerültek kiállításra.

Ismerkedés- költészet- képzőművészet- Petőfi és könyvtár, ami összeköt.


Köszöntő versek iskolánknak!

Kedves diákjaink, fogadjátok szeretettel a Gödöllői Damjanich János Általános Iskola tanulóitól a következő verseket!


Bethlen Gábor Általános Iskola

Számítunk Rád testvérünk, Bethlen Gábor Általános Iskola

Jóban-rosszban, kellemetlen helyzetben is.

Nyújtsatok felénk védő palástot,

Ti is nyújtsatok felénk.

Ha baj van, szóljatok, megsegítünk titeket.

Molnár Ida 3.b


Köszöntő

Hívogat az iskola, hívogat a szó,

Sok kilométer választ el, de így is jó.

Jó lesz az iskola, hidd el nekem jó!

Gyere az iskolába!

Számolni is megtanulsz, írni is tudsz.

Környezet is jöhet, elbírunk vele mindannyian.

3.c osztály


Költészet napjára

Köszöntünk titeket

Erdélyi gyerekek.

A költészet napján mind legyetek ügyesek,

Írjatok verseket, meséket, dallamos rímeket!


Olvassatok meséket, verseket,

Szeressétek a költészetet!

Írjatok levelet, és köszöntőt mindenkinek!

Az jó dolog, öröm a szíveknek!

Költők nélkül nem lenne irodalmi élet,

Nem lenne se vers, se ének.

Szavaljatok Aranyt és Petőfit,

Olvassatok eleget,

Csukást, Mórát, Lázár Ervint,

És Benedek Eleket!

Várszegi Gréta 3.c


Köszöntő

Azt kívánjuk a Damiból,

Ezen a márciusi napon,

Hogy nagyon boldog legyen

Minden egyes tanítási napod!

A mi iskolánk szuper jó hely,

Tanulni bizony sokat kell!

Projektmunka, röpdolgozat, témazáró,

Máris itt a tanévzáró!

Wagner Hanna Száva és a 4.c


Egy csodás suli

Sportból sosem volt hiány,

Részt vettél a Tymbark-kupán,

Tanulóid száma nem fogyott mostan

502 pontosan.

Diákjaid jók lehetnek

Jutalomkirándulásra is mentek.

Első királyotok, Bethlen Gábor király,

Büszke lehet, hogy nevét ilyen remek suli veszi át.

Sok jó program, köztük a szüret,

Amire mai napig emlékezhettek.

1978 szerencsés év,

Mivel akkor Te megépültél.

Reskó Regina és Rácz Enikő Vanda 5.a


Az egyesülés napjára

Erdélyország!

Tudom most mit érzel.

Bár elszakasztattál

Idegen kezekkel.

Csaba népe után

Ide jöttünk be

Áttörve Vereckén

Telepedtünk le.

Hunyadiaknak

Szülőhelyet adtál,

S török időkben

Minket támasztottál.

Aztán jött a Habsburg

S vele a béklyó

Erdély akkorra már

Külön régió.

S velük egyetemben

A nagy verekedés

Szét leszünk-e választva?

Ez most már nem kérdés!

S mint Poncius

Krisztus sírbarlangját

Békével” zárták le

A haza koporsóját.

A hazáét, melyet

István épített vala

S halála óráján

A Szűzanyának adta.

Várjuk hát testvérek

Az angyalok szavát

S a ravatal előtt még

Támadj fel ó Hazánk!

Deli Bence 7.b

Kelt: Gödöllő, 2023. március 16.


Tekintsetek meg egy párat a sok szép rajz közül amit a gödöllői diákok készítettek, Petőfi költemények által inspirálva.




Dunkler Réka-Kinga,

könyvtáros,

Székelyudvarhely

Forrás, és még több kép: https://bethlen-gabor.ro/testverkonyvtar-program-kolteszet-napja-2023/?fbclid=IwAR1J2RVWcF0ovYWUGtU72xLQEcf0oxl9rE1Wvwm4NSQaLt7xwY__IYHTWu0


Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...