2023. november 27., hétfő

Olvasói utazás térben és időben

2023. november 25-én, szombaton, meghívást kaptam az MCC keretén belül egy megduplázott előadásra.

A helyszín a Székelyudvarhelyi Tamási Áron Gimnázium bentlakása volt.

A kép forrása:  https://hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Mcc_logo.jpg 

Az MCC kitűzött célja az, hogy az anyaországi és erdélyi középiskolás diákok, és egyetemre járó fiatalok számára érdekfeszítő, tartalmas, oktatást kiegészítő képzést tudjanak kínálni, ajánlani. A résztvevő fiatalok látókörének és szemléletének kiszélesítésére, illetve elmélyülésére hozták létre. A képességfejlesztőkön a jelenlévő diákoknak a gazdasági, politikai és társadalmi rálátásuk bővül. Ez alkalommal a témák közül a kultúra játszott fő szerepet.

Az olvasás szépségéről beszélek

Jómagam az olvasásról, a könyvtárak mai szerepéről beszélgettem, bevonva a jelenlévő fiatalokat.

Az irodalmi művek olvasásának a közös élményével kezdtem, ahol a folyamatos tapasztalás és tanulás által észrevétlenül eljuthatunk egy magasabb értelmi szintre. Hiszen az olvasás, röviden fogalmazva, nem más, mint az író segítségével egy ismeretlen univerzumba való betekintést nyújtó történet, ahol a böngésző lehet maga rendező.

Belelendültem...

A könyvekről való elmélkedéssel folytattam, ahol kiemeltem a közös beszélgetések előnyét. Előtérbe helyeztem a cselekmény felidézését, a szereplők jellemét, és természetesen beszélgettünk a történetben felmerülő témákról. Itt szó esett az olvasócsoportok létrejöttéről, fizikai és online megközelítésből. Ugyanakkor sor került a kedvenc könyvek ismertetésére is. Azokból közösen felépítettük a mi kis könyvtárunkat. Ebből a könyvtárépítésből rögtön kiderült, milyen kellene legyen a fiatalok könyvtárának irodalmi, és nemcsak szórakoztató részlege.

Mint ismeretes, a könyveknek egyéniség és társadalomformáló szerepük van. Megmozgatják a képzeletet, serkentik a problémamegoldó képességet, élményt adnak, valamint fokozzák a kreatív gondolkozást is. Mindez a megbeszélés által új formát nyer, alakítja az olvasó véleményét.

Fontos, hogy a fiatalok számára tényleg ajánlott legyen az irodalom, főleg olvasás szakértő, azaz olvasómesterek által legyen az javasolva. Hiszen ily módon kialakítható az egyén kritikai gondolkozása. A még több olvasás a megbeszéléseken túl a mű megértéséhez, értékeléséhez, s ebből kifolyólag annak az olvasó általi véleményalkotásához vezet.

Utolsó téma a könyvtár jelenlegi szerepének boncolgatása volt. Elsőként talán az, hogy nagyobb teret biztosít a tanulásnak és a kulturális szórakoztatásnak egyaránt. Tekintettel arra, hogy képes elkalauzolni az olvasóit, élmény keresőit, információ gyűjtőit az általuk kiválasztott dokumentumhoz úgy fizikai, mint online formában.

Kedves közönségem

Beszéltem a 2008-as esztendőben létrehozott Tudásközpontunkról. Egy ilyen hely kimondottan a szellemi és lelki táplálék fejlődésének az otthona kell, hogy legyen. Ezért említettem néhány olvasás ösztönző rendezvényt, mint például: felolvasómaraton, népmese napja, más ünnepekhez kötött programok, kirándulásoknál a helyi kultúrtörténet bemutatása, legendák, mondák mesélése. Nálunk az iskola- és könyvtártörténet az általam működtetett régebbi bevált repertoáromhoz tartozik. A versenyekre való felkészülés is ebben a térben zajlik, nyilván a pedagógusok és az általam nyújtott segítséggel. Amit még hozzátennék, hogy érdemes lenne legalább a IX. osztály számára a világháló szakszerű ismerete, hogy mit, hol és hogyan keressenek a diákok.

Előadásomat a biblioterápia bemutatásával fejeztem be, ami szintén felolvasott művek közvetítésével lélekerősítő, egyéniségformáló hatasú lehet. Utolsó lépésként felolvastam és előadtam Asztalos István: Történt az utcán karcolatát.

* * *

Az előadásaim alatt a diákok mindvégig aktívak maradtak. Úgy láttam, érdekelte őket a téma. Egy hullámhosszon tudtak maradni velem. 

A  résztvevő diákok és a szervezők
 

Számomra egy igen rendkívüli és pozitív élmény volt. Örültem, hogy e rangos rendezvénynek a részese lehettem. 

A képeket az MCC fotósa készítette

Borbé Levente,

könyvtárpedagógus


Nincsenek megjegyzések:

ReMeK-e-hírlevél 2024/5. számából

Beavatás: néprajzi pályázat középiskolásoknak: Iskolai legendák – legendás iskolák A kolozsvári  Babeș –Bolyai Tudományegyetem Magyar Népr...