|
Pancsinello fagyos szürke pontokat kap |
2024.
december 16-17. között a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor
Általános Iskola vendége voltam. Ezen a héten startolt náluk az
Iskola
másként
hét. Dunkler Réka-Kinga könyvtárosnak köszönhetően, aki a
szervező is volt, a diákok megismerhették, azaz egy-egy mű
bemutatásával bekukkinthattak a biblioterápia univerzumába.
16-án, hétfőn a felső tagozatosokkal foglalkoztam. Osztályok
szerint a két hetedik, egy hatodik és egy ötödik kapcsolódott be
a tevékenységbe. 17-én az alsó tagozatosokból két második és
két harmadik osztály vállalta a kalandozást.
|
Kütyüs mesét olvas "Apa" |
|
Mindannyian mások vagyunk - RAJZOLOK |
A
rövid bemutatkozó után kérdéseket intéztem a diákokhoz. A
kérdések egyszerűsége feloldotta a kezdeti várakozást, és jó
hangulatot teremtett. A diákok elmondhatták, hogy szeretnek-e
olvasni vagy sem. Nagy általánosságban igent mondtak. Főleg arról
beszéltek, hogy mit szeretnek olvasni. Nyilván arról is szó
esett, hogy mit nem szeretnek, vagy miért nem szeretnek böngészni.
Az érdekes és tanulságos terefere után jómagam is, mint
könyvtáros megfogalmaztam azokat a szempontokat, amiért érdemes
könyvet venni a kezünkbe.
|
Virágszemű meséje a terítéken |
|
Fabábukkal való ismerkedés |
Mint
könyvtáros, gondolataimat tovább terelgettem a könyvek csodálatos
birodalmába. Igyekeztem meggyőzően beszélni az olvasás
hasznáról, szépségéről, a könyvek által felébresztett
fantázia kalandozásáról. Ugyanakkor rövid ízelítőt tartottam
a műveknek a más világok közötti úgy szellemi és lelki
megismeréséről, mint a miénkhez való kapcsolódásáról.
Mindezek mellett az olvasás kellemes időtöltés is lehet.
Gondolataink összpontosítása révén sokkal jobban tudunk szűrni
a felhalmazódott információk dzsungelében, és könnyebben
vesszük a lapot a ránk bízott feladatok elvégzéséhez. Más
szavakkal élve, szépíti, finomítja az érzelmeket, gyarapítja a
tudást, és növeli a bennünk szunnyadó kíváncsiságot.
|
Nevem nehézségei |
Mindezeket
követték az előkészített művek. Évfolyamonként egyformát
választottam. A kiválasztott történeteknek voltak interaktív
részei is.
|
Kis herceg a KIRÁLLYAL beszélget |
A
hetedikesek Antoine
de Saint Exupéry: A kis herceg
című ismert regényét kapták. Az olvasás és az előadás egy
feldolgozott változata került bemutatásra. A téma a barátság
körül forgott. Szó esett a magányról, a vágyakozásról, a
tiszta lélekről, valamint a műben szereplő karakterekről.
|
A hiú megkéri a kis herceget, hogy tapsoljon |
|
Az Értékes vagy meséjét böngészem |
A
hatodikosok Max
Lucado: Értékes vagy
című meséjét hallhatták és láthatták. A diákok
találkozhattak a megbélyegzés kegyetlen formájával. Viszont a
beszélgetés során előtérbe került a saját értékeink
megőrzése, gyarapítása és továbbadása is.
|
Fotózkodás a boldog Pancsinelloval |
|
Brukner Szigfrid a kiérdemesült oroszlán éppen szaval |
Az
ötödik osztályosok Lázár
Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm
című vidám hangvételű történetébe csöppentek bele. A pörgős
események közötti élmények mégis izgalmasak és ugyanakkor
szórakoztatóak maradtak a tanulók számára. Itt inkább a közös
tevékenységre, a problémák kiküszöbölésére tevődött a
hangsúly. Arról, hogy miként lehet egy felmerülő gondot
megoldani.
|
Nagy Zoárd a lépkedő fenyő belemelegedet a költeménye felolvasásában |
Másnap
a második osztályokkal kezdtem.
Zágoni Balázs: Kütyüs mese
olvasmányát jelenítettem meg. A cél a kíváncsiság felkeltése
volt a történetek iránt, ami sikerült is. Az aranyos kalandot
követően a gyerekek Lázár
Ervin: Virágszemű
meséjével ismerkedhettek meg. A mesében szereplő virágok
vetélkedése, hogy ki olyan szép, mint Julcsa szeme, szépen
fogalmazva hatalmas perpatvarba torkollott. Hála a bölcs és
igazságos Mikkamakkának azonban, minden a helyére került. A
gyerekek értették, hogy a lenézés, lekicsinylés nem vezet semmi
jóra, mert minden egyes ember valakinek kedves is lehet.
|
Lázár Ervin Virágszemű meséjét boncolgatjuk |
|
Gyurika az árulkodó |
A
két harmadik osztály Péterfy
Emília: A kényeskedő árulkodó
átírt történetével ismerkedhetett meg, ahol a főszereplő azt
szeretné, hogy minden úgy legyen, ahogy ő akarja. Ennek érdekében
valamennyi általa ismert furfangot bevet. A kényes, és folyton
másokat bajba hozó, hazudós gyerek pórul jár. Még az édesanyja
javaslata is az, hogy ha nem szeretne egyedül játszani, akkor
kérjen bocsánatot a pajtásaitól. A gyerekek ráéreztek az együtt
töltött idő fontosságára. Arra, hogy senkit sem szabad
kirekeszteni, sem játékból, sem másfajta hasznos vagy éppen
szórakoztató tevékenységből.
|
Gyurika édesannyja éppen katyfal |
|
Gyurika úgy szeretné, hogy azt történjen, amit ő akar... |
A
kétnapos kaland nagy élmény maradt számomra.
A tanulók
szerették
a művekhez
kapcsolódó
rögtönzött
illusztrációkat
is. A
diákok együttműködése mellett elengedhetetlen a jó pedagógiai
munka. Köszönöm az iskola vezetőségének, a beavatott
tanítóknak, tanároknak a nyitottságot e műfaj iránt, és nem
utolsósorban Dunkler Réka könyvtárosnak, hogy megszervezte a
kétnapos foglalkozássorozatot.
|
Beszélgetés a Négyszögletű Kerek Erdő csapatáról |
|
Dömdödöm |
|
Dedikálás | | | |
Fényképezte: Dunkler Réka-Kinga
Borbé
Levente,
könyvtáros
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése