2024. december 20., péntek

Olvasói kalandozások a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskolában

Pancsinello fagyos szürke pontokat kap
 

2024. december 16-17. között a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola vendége voltam. Ezen a héten startolt náluk az Iskola másként hét. Dunkler Réka-Kinga könyvtárosnak köszönhetően, aki a szervező is volt, a diákok megismerhették, azaz egy-egy mű bemutatásával bekukkinthattak a biblioterápia univerzumába. 16-án, hétfőn a felső tagozatosokkal foglalkoztam. Osztályok szerint a két hetedik, egy hatodik és egy ötödik kapcsolódott be a tevékenységbe. 17-én az alsó tagozatosokból két második és két harmadik osztály vállalta a kalandozást.

Kütyüs mesét olvas "Apa"

Mindannyian mások vagyunk - RAJZOLOK

A rövid bemutatkozó után kérdéseket intéztem a diákokhoz. A kérdések egyszerűsége feloldotta a kezdeti várakozást, és jó hangulatot teremtett. A diákok elmondhatták, hogy szeretnek-e olvasni vagy sem. Nagy általánosságban igent mondtak. Főleg arról beszéltek, hogy mit szeretnek olvasni. Nyilván arról is szó esett, hogy mit nem szeretnek, vagy miért nem szeretnek böngészni. Az érdekes és tanulságos terefere után jómagam is, mint könyvtáros megfogalmaztam azokat a szempontokat, amiért érdemes könyvet venni a kezünkbe.

Virágszemű meséje a terítéken

Fabábukkal való ismerkedés

Mint könyvtáros, gondolataimat tovább terelgettem a könyvek csodálatos birodalmába. Igyekeztem meggyőzően beszélni az olvasás hasznáról, szépségéről, a könyvek által felébresztett fantázia kalandozásáról. Ugyanakkor rövid ízelítőt tartottam a műveknek a más világok közötti úgy szellemi és lelki megismeréséről, mint a miénkhez való kapcsolódásáról. Mindezek mellett az olvasás kellemes időtöltés is lehet. Gondolataink összpontosítása révén sokkal jobban tudunk szűrni a felhalmazódott információk dzsungelében, és könnyebben vesszük a lapot a ránk bízott feladatok elvégzéséhez. Más szavakkal élve, szépíti, finomítja az érzelmeket, gyarapítja a tudást, és növeli a bennünk szunnyadó kíváncsiságot.

Nevem nehézségei

Mindezeket követték az előkészített művek. Évfolyamonként egyformát választottam. A kiválasztott történeteknek voltak interaktív részei is.

Kis herceg a KIRÁLLYAL beszélget

A hetedikesek Antoine de Saint Exupéry: A kis herceg című ismert regényét kapták. Az olvasás és az előadás egy feldolgozott változata került bemutatásra. A téma a barátság körül forgott. Szó esett a magányról, a vágyakozásról, a tiszta lélekről, valamint a műben szereplő karakterekről.

A hiú megkéri a kis herceget, hogy tapsoljon

Az Értékes vagy meséjét böngészem

A hatodikosok Max Lucado: Értékes vagy című meséjét hallhatták és láthatták. A diákok találkozhattak a megbélyegzés kegyetlen formájával. Viszont a beszélgetés során előtérbe került a saját értékeink megőrzése, gyarapítása és továbbadása is.

Fotózkodás a boldog Pancsinelloval

Brukner Szigfrid a kiérdemesült oroszlán éppen szaval

Az ötödik osztályosok Lázár Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm című vidám hangvételű történetébe csöppentek bele. A pörgős események közötti élmények mégis izgalmasak és ugyanakkor szórakoztatóak maradtak a tanulók számára. Itt inkább a közös tevékenységre, a problémák kiküszöbölésére tevődött a hangsúly. Arról, hogy miként lehet egy felmerülő gondot megoldani.

Nagy Zoárd a lépkedő fenyő belemelegedet a költeménye felolvasásában

Másnap a második osztályokkal kezdtem. Zágoni Balázs: Kütyüs mese olvasmányát jelenítettem meg. A cél a kíváncsiság felkeltése volt a történetek iránt, ami sikerült is. Az aranyos kalandot követően a gyerekek Lázár Ervin: Virágszemű meséjével ismerkedhettek meg. A mesében szereplő virágok vetélkedése, hogy ki olyan szép, mint Julcsa szeme, szépen fogalmazva hatalmas perpatvarba torkollott. Hála a bölcs és igazságos Mikkamakkának azonban, minden a helyére került. A gyerekek értették, hogy a lenézés, lekicsinylés nem vezet semmi jóra, mert minden egyes ember valakinek kedves is lehet.

Lázár Ervin Virágszemű meséjét boncolgatjuk

Gyurika az árulkodó

A két harmadik osztály Péterfy Emília: A kényeskedő árulkodó átírt történetével ismerkedhetett meg, ahol a főszereplő azt szeretné, hogy minden úgy legyen, ahogy ő akarja. Ennek érdekében valamennyi általa ismert furfangot bevet. A kényes, és folyton másokat bajba hozó, hazudós gyerek pórul jár. Még az édesanyja javaslata is az, hogy ha nem szeretne egyedül játszani, akkor kérjen bocsánatot a pajtásaitól. A gyerekek ráéreztek az együtt töltött idő fontosságára. Arra, hogy senkit sem szabad kirekeszteni, sem játékból, sem másfajta hasznos vagy éppen szórakoztató tevékenységből.


Gyurika édesannyja éppen katyfal

Gyurika úgy szeretné, hogy azt történjen, amit ő akar...


A kétnapos kaland nagy élmény maradt számomra. A tanulók szerették a művekhez kapcsolódó rögtönzött illusztrációkat is. A diákok együttműködése mellett elengedhetetlen a jó pedagógiai munka. Köszönöm az iskola vezetőségének, a beavatott tanítóknak, tanároknak a nyitottságot e műfaj iránt, és nem utolsósorban Dunkler Réka könyvtárosnak, hogy megszervezte a kétnapos foglalkozássorozatot.


Beszélgetés a Négyszögletű Kerek Erdő csapatáról

DUNKLER RÉKA könyvtáros beszámolója iskolájuk honlapján: https://bethlen-gabor.ro/elmenydus-irodalomterapias-foglalkozasok-a-bethlen-gabor-iskolaban/
Dömdödöm

Dedikálás   

  Fényképezte: Dunkler Réka-Kinga

Borbé Levente,

könyvtáros


Nincsenek megjegyzések:

Ünnepi üdvözlet

A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium hátsó udvara   Kellemes karácsonyi ünnepeket és  boldog új  esztendőt kívánunk! Erdélyi magyar i...