Béres Judit legújabb kötete, az Élet a sorok között, valóságos ötletbörze az irodalomterapeuták és a biblioterapeuták számára. Ugyanakkor az irodalomtanárok, könyvtárosok és az olvasók is csemegézhetnek belőle. Hiszen a foglalkozásokon az értő olvasást erősítő gyakorlatokkal elérhetik a résztvevőkkel, hogy önmagukat jobban megértsék.
Természetesen, a könyv kínálta anyagból az egyszerű gyakorlatoktól kezdődően a bonyolultabbakig lehet válogatni. Cél, az önmagunk megértése az írók, költők, irodalmárok és irodalomszeretők által alkotott művek szövegének segítségével. A műveknél figyelembe kell venni nemcsak annak tartalmát, üzenetét, mondanivalóját, hanem milyen érzéseket vált ki az emberben, és annak terjedelmét is. Mivel egy terápiás foglalkozás egy órás, vagy valamivel több, hasznos a művek olvasását és feldolgozását ebben az időintervallumban kibeszélni/átbeszélni/megbeszélni.
A foglalkozások alatti viták fényt tudnak deríteni az egyén problémáira és annak megoldására. Bizony vannak az életünkben/hétköznapjainkban olyan helyzetek, amelyek magyaráztra szorulnak, megoldásra várnak...
A kötet ismertetőt tartalmaz magáról az irodalomterápiáról, majd a könyvek elengedhetetlen szerepéről és segítségnyújtásáról. Az irodalomterápiát ajánlja a digitális benszülötteknek is, ahol a foglalkozásokon keresztül a résztvevőket közelebb hozza a közösség igényének megformálásához. Ugyanakkor segíti a valós érzetek kialakulását és fejleszti a kritikai gondolkozást. Lehetőséget ad a kommunikáció egészséges és emberközelibb fejlesztéséhez, és a problémák, köztük a szorongás, valamint a magány megszüntetéséhez. Előcsalogatja az emberben lakozó empátiát, rávezet a gondolkodás útjára, fejleszti a koncentráló képességet, figyelemre és önuralomra terel. Továbbá, a résztvevő átélheti a művekben szereplő egyének helyzetét, és ösztönzi a személyiségében rejlő gondok felismerését. Természetesen a szerző mindezt a leírt praktikák mentén ismerteti, tálalja.
Mindemellett hagsúlyt fektet a kreatív írás hasznára. Nemcsak az irodalmi szövegek olvasása, annak feldolgozása lehet érdekes, hanem más tartalmas papírra vetett gondolat is. A foglalkozásokon, az írás segítségével, a résztvevő alanyok megtalálhatják a bennük lakozó élmények rendjét. Felszabadíthatják a lelkükben rejtőző szorongásokat. Ezért gondolom úgy, hogy a szavak között érdemes rendet tenni a belső, láthatatlan létünk zegzugainak megértése érdekében. E felől megközelítve az írás a foglalkozások alatti kreatív technikák legnagyobbika. Fejleszti a fantáziát, az élénk gondolkozást, az ötletelést és termeszetesen az ebből kiáramló önismeretet.
Az irodalomterápiát, mint tevékenységet, online foglalkozások formájában is alkalmazhatják, ha az érdeklődők így akarják. Nyilván, más térben találkozik az ember, de a hatása nem marad el, ha a résztvevőknek fontos.
A fentiekben említett módszerek ugyanúgy tudnak működni iskolai környezetben is. Igaz, hogy ott más a felállás, de igen hatásos tud lenni egy jól megszervezett tevékenységcsomag keretein belül. A diákokat az olvasás, a kreatív írás segítségével, annak a hasznának rávezetésével könnyedén fel lehet oldani. A tevékenységek alatt felszabadulhatnak a bántó/szorongó környezetük megértésének világából.
Összegzésül elmondhatom, hogy a könyv egy hasznos segítőeszköz, amelynek lényege az, hogy értő olvasás, és a minőségi írás segítségével a problémák kiküszöbölésével együtt a foglalkozásokon résztvevők el tudnak jutni önmaguk megismeréséhez. Érdemes beszerezni, hiszen olyan praktikákkal találkozhat benne a foglalkozásvezető, amellyel megkönnyíti az irodalomterápiás tevékenységek levezetését, s egyáltalán az ebbéli munkáját.
Borbé Levente,
könyvtáros
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése