2010. február 4., csütörtök

Februári évfordulók 2010

80 éve, 1930. február 3-án született Csoóri Sándor magyar költő, esszéíró és prózaíró.

225 esztendeje, 1755. február 10-én hunyt el Montesqieu, a francia felvilágosodás nagy alakja. Kiemelkedő műve: A törvények szelleméről.

120 éve, 1890. február 10-én született Borisz L. Paszternak orosz író, költő, esszéíró és műfordító. Legismertebb műve az 1957-ben írt Doktor Zsivágó.

5 éve, 2005. február 10-én hunyt el Arthur Miller amerikai drámaíró és esszéista. Ismert művei Az ügynök halála és a Salemi boszorkányok.

360 esztendeje, február 11-én hunyt el René Descartes francia filozófus, természetkutató és matematikus, a racionalizmus egyik megalapozója. Jelentős művei: Értekezés a módszerről, Elmélkedés az első filozófiákról, A filozófia alapelvei, A lélek szenvedélyei.

35 éve, 1975. február 14-én hunyt el P. G. Wodehouse brit vígjátékíró, az angol próza kiemelkedő alakja.

170 éve, 1840. február 15-én született Titu Maiorescu román író, esszéista, irodalomkritikus.

155 éve, 1855. február 15-én hunyt el Teleki József gróf, történetíró, nyelvész, történész és jogász, az MTA könyvtárának megalapítója, Erdély kormányzója. Kiemelkedő munkája: A Hunyadiak kora Magyarországon. 25 ezer kötetes könyvtárát az MTA-nak adományozta.

185 éve, 1825 február 18-án született Jókai Mór regényíró. Művei még a mai napig is népszerűek az olvasók körében.

475 esztendeje, 1535. február 22-én született Bornemissza Péter író és nyomdász, a magyar művelődéstörténet meghatározó alakja. Balassi Bálint nevelője volt.

200 éve, 1810 február 22-én született Grigore Alexandrescu román költő és állatmeseíró.

85 éve, 1925 28-án született Lorand Gaspar (Gáspár Lóránd) erdélyi magyar származású francia költő és orvos.


ÉRDEMES TUDNI

180 éve, 1830. február 3-án született Orbán Balázs író, néprajzi gyűjtő, fotográfus. Legismertebb műve A Székelyföld leírása.

130 éve, 1880. február 4-én született Káplány Géza a Technológia Könyvtár igazgatója, a műszaki szakbibliográfia atyja. 170 éve, 1840. február 11-én született Abafi Lajos, irodalomtörténész, könyvkiadó és bibliográfus.

210 éve, 1800. február. 13-án született Brassai Sámuel erdélyi nyelvész, filozófus és természettudós. Az utolsó erdélyi polihisztornak is tartják.

235 éve, 1775. február 9-én született Bolyai Farkas erdélyi magyar matematikus, fizikus, polihisztor, a Tentamen mű szerzője, Bolyai János apja.

405 esztendeje, 1605. február 21-én választották Erdély fejedelmévé Bocskai Istvánt. Jelentős szerepe volt a reformációban.

Nincsenek megjegyzések:

Harom-vára túra a IX. E osztállyal

Romok a Harom-várából * * * A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium IX. E osztályos diákjaival és Tankó József angol nyelvtanárr...