2019.
február 7-én délelőtt 10 órakor látta vendégül Bölöni
Melinda, a
Nagy Imre Általános Iskola könyvtárosa a Csík
körzeti iskolai könyvtárosokat és meghívottjaikat.
Bölöni
Melinda rövid köszöntője után Szabó Irén Ottilia, a Hargita
Megyei Nevelési Tanácsadó- és Erőforrás Központ vezetője
tartott előadást az
Olvasási szokások és nehézségek iskolás korú gyerekeknél
címmel. A másfélórás interaktív megbeszélés kis szakmai
ismerkedéssel kezdődött, megtoldva a legjobb élménnyel azon a
héten.
Szabó
Irén Ottilia kiemelte az olvasás döntő szerepének fontosságát,
amelynek alapköve a család kellene hogy legyen. A szülőknek
születéstől érdemes támogatniuk az olvasást, mert elsősorban a
gyerekek számára ők a példák. Ezt követően csoportokat alkotva
próbáltuk megfejteni azokat az olvasási szokásokat és ezzel
kapcsolatos problémákat, amelyek ma az V.-VIII osztályokra
jellemzőek. Néhány érdekes megfigyelés alapján el lehet
mondani, hogy ötödikben még kíváncsiak a gyerekek. Ez a
kíváncsiság az évek folyamán egyre lankad. Az érdeklődés
inkább a lányokban marad meg tovább, vagyis ők olvasnak többen
tovább. Ilyen esetben mit tehet egy könyvtáros? A lehetőségeihez
mérten igyekszik népszerűsíteni a kortárs és divatos irodalmon
keresztül az olvasást. Az olvasásra pedig időt kell
szánni/hagyni. Ami igazán jó módszer, pedagógusok irányításával,
a diákok közötti olvasásélmények megbeszélése. Az előadói
olvasás itt nagy szerepet kaphat, mert helyben tálalja az adott
témát. Nyilván a kivitelezéshez olyan köröket, olvasói
társaságokat kell kialakítani, amelyek szerint eme rendezvényeket
könnyebben lehet kivitelezni.
*
* *
Kis
szünetet
követve jómagam beszéltem A
biblioterápia alkalmazása az iskolában
címmel. Bevezetőként elmondtam, hogy a biblioterápia is az
olvasás megszerettetésének egyik lehetséges módozata. Igen
hasznos, és kiemelten fejleszti az emberi önismeretet. Néhány
mondat erejéig a biblioterápia múltját idéztem föl.
Beszéltem a magyarországi alapítótagokról és a jelenlegi
helyzetről. Fontosnak tartottam ecsetelni eme tevékenység
sokrétűségének felhasználási módszereit. A biblioterápia
nemcsak a könyvekre, vagy annak különböző elektronikus
változataira korlátozódik, hanem belefoglalhatja a művészeti
ágak megannyi válfaját. A diákoknak lehetőséget adhatunk, hogy
a felolvasott élmény alapján másmilyen eszközzel is
kifejezhessék benyomásukat, mondanivalójukat az adott mű kapcsán.
Ha akarnak, akkor rajzoljanak,
fessenek, zenei aláfestést kreáljanak, akár képes albumot
rakjanak össze, és így tovább. A lehetőségek tárházából nem
maradhat ki a gyermekek saját történeteinek felolvasása,
elmesélése, akár saját készítésű rajz, film, vagy éppen
színpadi
előadás kapcsán. Tehát egy könyvtárosnak, vagy a véle együtt
beavatott pedagógusnak, a fenti felsoroláson kívül is, válsztása
nyílik a saját elképzelése és tehetsége alapján, amelyben
otthonosan mozog, érdekesebbé tenni ezeket a foglalkozásokat. Más
szóval beleviheti egyéniségének és személyiségének értékeit.
Végül Lázár Ervin egyik meséjét adtam elő, eljátszva a
legfontosabb szereplőket abban a műben.
*
A
metodikai nap az iskolai könyvtárosok általános problémáinak
megbeszélésével zárult, mint az állások megszüntetése, azok
összekapcsolása másmilyen tevékenységekkel, a könyvek és más
dokumentumok beszerzésének ellehetetlenítése stb.
*
* *
A
rendezvény szervezői:
Bölöni
Melinda, Egyed
Daniela
és
Márdirosz Ajka-Klára
Résztvevők
névsora:
- Bakó Edit (magyar szakos tanár) – Márton Ferenc Általános Iskola, Csíkpálfalva
- Borbé Levente – Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda
- Borz Doina Gabriela – Sfântu Nicolae Elméleti Líceum, Gyergyószentmiklós
- Bölöny Melinda – Nagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda
- Dánél Hajnalka – Petőfi Sándor Általános Iskola, Csíkszereda
- Gábor Emilia – Mártonffy György Általános Iskola, Csíkkarcfalva
- Kovács Edit – Joannes Kajoni Szakközépiskola, Csíkszereda
- Kristó Zita – József Attila Általános Iskola, Csíkszereda
- Lakatos Tamás – Lukács Mihály Általános Iskola, Kászon
- Maier Paula-Corina – Octavian Goga Főgimnázium, Csíkszereda
- Márdirosz Ajka Klára – Apáczai Csere János Pedagógusok Háza, Csíkszereda
- Molnár Gyula – Kós Károly Szakközépiskola, Csíkszereda
- Rodé Enikő (informatikus) – Endes József Általános Iskola, Csíkszentsimon
- Székely Edith – Márton Áron Általános Iskola, Csíkszentdomokos
- Tamás Tünde (magyar szakos tanár) – Nyírő József Általános Iskola, Csíkszépvíz
Fénykép:
Borbé Levente,
Márdirosz Ajka-Klára
Borbé
Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése