2019. február 12., kedd

Csíkszék könyvtárosainak módszertani gyűlése


2019. február 7-én délelőtt 10 órakor látta vendégül Bölöni Melinda, a Nagy Imre Általános Iskola könyvtárosa a Csík körzeti iskolai könyvtárosokat és meghívottjaikat.
Bölöni Melinda rövid köszöntője után Szabó Irén Ottilia, a Hargita Megyei Nevelési Tanácsadó- és Erőforrás Központ vezetője tartott előadást az Olvasási szokások és nehézségek iskolás korú gyerekeknél címmel. A másfélórás interaktív megbeszélés kis szakmai ismerkedéssel kezdődött, megtoldva a legjobb élménnyel azon a héten. 
Szabó Irén Ottilia kiemelte az olvasás döntő szerepének fontosságát, amelynek alapköve a család kellene hogy legyen. A szülőknek születéstől érdemes támogatniuk az olvasást, mert elsősorban a gyerekek számára ők a példák. Ezt követően csoportokat alkotva próbáltuk megfejteni azokat az olvasási szokásokat és ezzel kapcsolatos problémákat, amelyek ma az V.-VIII osztályokra jellemzőek. Néhány érdekes megfigyelés alapján el lehet mondani, hogy ötödikben még kíváncsiak a gyerekek. Ez a kíváncsiság az évek folyamán egyre lankad. Az érdeklődés inkább a lányokban marad meg tovább, vagyis ők olvasnak többen tovább. Ilyen esetben mit tehet egy könyvtáros? A lehetőségeihez mérten igyekszik népszerűsíteni a kortárs és divatos irodalmon keresztül az olvasást. Az olvasásra pedig időt kell szánni/hagyni. Ami igazán jó módszer, pedagógusok irányításával, a diákok közötti olvasásélmények megbeszélése. Az előadói olvasás itt nagy szerepet kaphat, mert helyben tálalja az adott témát. Nyilván a kivitelezéshez olyan köröket, olvasói társaságokat kell kialakítani, amelyek szerint eme rendezvényeket könnyebben lehet kivitelezni.
* * *
Kis szünetet követve jómagam beszéltem A biblioterápia alkalmazása az iskolában címmel. Bevezetőként elmondtam, hogy a biblioterápia is az olvasás megszerettetésének egyik lehetséges módozata. Igen hasznos, és kiemelten fejleszti az emberi önismeretet. Néhány mondat erejéig a biblioterápia múltját idéztem föl. Beszéltem a magyarországi alapítótagokról és a jelenlegi helyzetről. Fontosnak tartottam ecsetelni eme tevékenység sokrétűségének felhasználási módszereit. A biblioterápia nemcsak a könyvekre, vagy annak különböző elektronikus változataira korlátozódik, hanem belefoglalhatja a művészeti ágak megannyi válfaját. A diákoknak lehetőséget adhatunk, hogy a felolvasott élmény alapján másmilyen eszközzel is kifejezhessék benyomásukat, mondanivalójukat az adott mű kapcsán. Ha akarnak, akkor rajzoljanak, fessenek, zenei aláfestést kreáljanak, akár képes albumot rakjanak össze, és így tovább. A lehetőségek tárházából nem maradhat ki a gyermekek saját történeteinek felolvasása, elmesélése, akár saját készítésű rajz, film, vagy éppen színpadi előadás kapcsán. Tehát egy könyvtárosnak, vagy a véle együtt beavatott pedagógusnak, a fenti felsoroláson kívül is, válsztása nyílik a saját elképzelése és tehetsége alapján, amelyben otthonosan mozog, érdekesebbé tenni ezeket a foglalkozásokat. Más szóval beleviheti egyéniségének és személyiségének értékeit. Végül Lázár Ervin egyik meséjét adtam elő, eljátszva a legfontosabb szereplőket abban a műben.
*
A metodikai nap az iskolai könyvtárosok általános problémáinak megbeszélésével zárult, mint az állások megszüntetése, azok összekapcsolása másmilyen tevékenységekkel, a könyvek és más dokumentumok beszerzésének ellehetetlenítése stb.
* * *
A rendezvény szervezői: Bölöni Melinda, Egyed Daniela és Márdirosz Ajka-Klára

Résztvevők névsora:
  • Bakó Edit (magyar szakos tanár) – Márton Ferenc Általános Iskola, Csíkpálfalva
  • Borbé Levente Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda
  • Borz Doina GabrielaSfântu Nicolae Elméleti Líceum, Gyergyószentmiklós
  • Bölöny Melinda – Nagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda
  • Dánél Hajnalka – Petőfi Sándor Általános Iskola, Csíkszereda
  • Gábor Emilia Mártonffy György Általános Iskola, Csíkkarcfalva
  • Kovács EditJoannes Kajoni Szakközépiskola, Csíkszereda
  • Kristó Zita – József Attila Általános Iskola, Csíkszereda
  • Lakatos Tamás – Lukács Mihály Általános Iskola, Kászon
  • Maier Paula-Corina – Octavian Goga Főgimnázium, Csíkszereda
  • Márdirosz Ajka Klára – Apáczai Csere János Pedagógusok Háza, Csíkszereda
  • Molnár Gyula – Kós Károly Szakközépiskola, Csíkszereda
  • Rodé Enikő (informatikus) – Endes József Általános Iskola, Csíkszentsimon
  • Székely Edith – Márton Áron Általános Iskola, Csíkszentdomokos
  • Tamás Tünde (magyar szakos tanár) – Nyírő József Általános Iskola, Csíkszépvíz

Fénykép: Borbé Levente, Márdirosz Ajka-Klára

Borbé Levente


Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...