2019. február 26., kedd

Egy program méltó lezárása


Bevezető
2018 szeptembere és novembere között zajlott iskolánkban az Olvasói utazás elnevezésű program, amelyre a XI. A. filológia osztály diákjait vontam be. A osztályból kialakított két csoportban ugyanazok a művek kerültek bemutatásra. A művekről a felolvasás után a kérdések mentén beszélgettünk. A diákok hamar megtalálták azt a hangot, amellyel a mű kapcsán elmondták véleményüket, benyomásaikat, észrevételeiket, és nem utolsó sorban élményüket. A foglalkozás után is többször tették/teszik tiszteletüket a könyvtárban. Nem sokkal a foglalkozássorozat után bejelentették, hogy Ráduly Margit képzőművészet tanár irányításával elő fogják adni Max Lucado: Értékes vagy című művét. Bevallásuk alapján jómagam ihlettem a mű színpadra vitelét. Ennek igazán örültem. Azt jelentette, hogy az általam bemutatott műnek sikeresen átment az üzenete. 
A meglévő művet a diákok átírták, aktuális problémát feszegetve, és új köntösbe öltöztették. A történet átfogalmazásába beledolgozott az egész osztály. Olyanná formálták amilyennek ők szerették volna láttatni annak mondanivalóját. Ráduly Margit tanárnő kiváló módszerekkel dolgozott. Rávette a diákokat, hogy önállóan rendezzék meg a darabot. Természetesen a háttérben végig ott volt, és a felmerülő problémáknál megoldásokat ajánlott. Nemcsak a forgatókönyv szövege különbözött az eredetitől, amelynek lényegét meghagyva másként került színpadra, hanem a szereplők jelleme is módosult. A manók ruhái és egyéb kellékek is másmilyenek lettek, mint a könyvben fellelhető illusztrációké.
*
A meséről röviden
A történet a foltmanókról szól, akik szinte változatlanul ismétlik mindennapi dolgaikat. Egymásra aranyszínű csillagokat vagy szürke pontokat raggatnak. Akiket szépnek és menőnek ítélnek meg, azok kapják a csillagokat, a többiek a pontokat. Természetesen ennek keveréke is létezik. Pancsinelló, a főszereplő csak szürke foltot kap, mert egyáltalán nem üti a manók csillagmércéjét. Néha azért is kap, mert már van neki, akkor mást meg miért ragasszanak rá... Ezért egyre félénkebbé, ügyetlenebbé, visszahúzodottabbá válik. Lúciával való találkozása, akinek se csillagja, se pontja nincs, változtatja meg az életét. Ő küldi el Éli fafaragó mesterhez, a mindenmanók alkotójához. Ott kapja meg azt a lekesítést, amelytől önmaga lehet, és többet már nem érdekli, ki minek gondolja.
Az átírt mese
A diákok változatában a szereplők maradtak a régiben, csak bejött még egy szuper csaj a képbe. Ő Fiorella. A történetben a foltmanók itt is ragasztgatnak egymásra kaci (mosolygós) és szomorka (szomorú) hangulatjeleket. Párhuzamosan zajlik az élet a virtuális világban is. Nem babra megy a játék, hanem a lájkokra meg diszlájkokra az úgynevezett Foltagramon. Fontos és égető számukra, hogy mennyire tetszenek másoknak, vagy éppen mennyire nem. A divatos életmódot figyelembe véve állapítják meg, ki a menő és ki a gagyi. A menők, akiknek a közösségi oldalakon sok ismerősük van, folyton lájkolják, s egy táborban menősködnek. Az uncsi arcok külön vannak mindenkitől, igyekeznek jó viszonyt kialakítani egymással. A köztesek többsége felfelé kapaszkodáson “munkálkodik”... A menőket éljenzéssel fogadják társaik, a kirekesztetteket pedig csúfolódással, cinikus megjegyzésekkel intézik el.
Pancsinellóval is úgy bánnak, mint egy kivert kutyával. Ezért félénk és bizonytalan a világgal, és önmagával szemben is. 
A történet Pancsinelló és a sztárként ünnepelt Fiorella egybeeső születésén fordul ki a megszokott kerékvágásból. Fiorella közösségi oldalán bemutatja szülinapi cuccait, ahol a rajongók sokasága tetszikeli, sőt azt ígérik, hogy ott lesznek a szülinapi buliján, ami egyébként fergetegesnek ígérkezik. Ezzel ellentétben Pancsinelló nem számíthat elismerésre. Mégis meglátogatja és felköszönti a kedves Lúcia, akin egyetlen egy hangulatjel sincs. Pancsinelló nagyot csodálkozik ezen. Először nem akarja elhinni, s főképp azt nem, amit Lúcia mond Fiorelláról. Azt, hogy Fiorella, a sok rajongója ellenére barátok nélkül otthon gubbaszt. Miközben Pancsinellónak akad néhány jó ismerőse is... Pancsinelló hitetlenkedése arra sarkallja Lúciát, hogy látogassák meg Fiorellát. Rögtön kiderül Lúcia igaza. Fiorella bánatosan számolt be az ő szomorú kirakatember világáról. Pancsinelló csakhamar rádöbben szerencsés helyzetére. Lúciát kérdezgetik boldogságáról. Furcsának találják nyugodtságát és természetesen a kedvességét is. Lúcia a két látszatvilágból származó lelki ellentétet elkíséri Éli fafaragó mesterhez. Éli világosan kifejti véleményét a fölös értékelésekről. Inkább az életre biztatja, hogy próbálják elfogadni, megérteni egymást olyannak amilyenek. Figyeljenek a belső értékekre. Az üzenet szárnyra kapva szinte futótűzként terjed a foltmanók között, ahol hamarosan eltűnnek az előítéletek, és az ők történetükben is valami más, valami új, valami jobb kezdődik el. Ledobják magukról a teherként viselt hangulatjeleket, búcsút intenek a felszínességnek, s egymás megismerésével próbálkoznak.
Összegzés
Megtisztelő volt számomra a diákok választása. Komolyan dolgoztak az adott alkotással. Az eredmény sem maradt el. Felismerték a történetben rejlő eszenciát. Meglepetésemre, igazán jól sikerült összerakniuk. Első perctől a kis lazaságnak látszó világot átszőtte a történések hátterében lappangó feszültség. A megoldás felszabadultságérzete ugyanakkor gondolkodóba is ejtett. Büszkén állíthatom, hogy a foglalkozás során az osztályközösség jobban összekovácsolódott, mert itt már munka közben nekik maguknak kellett szembesülniük hiányosságaikkal, problémáikkal, és megannyi olyan érzéssel, amely magával vonja a felelősségvállalás kérdését. Az egymásra figyelés úgy látom meghozta a gyümölcsét. Hiszen együtt írták át és játszották el a darabot! Sikerült ott lennem a főpróbán, és megnéznem az egyik előadást. Nagyszerűek voltak! Darabjuk őszinte, időszerű és hiteles volt. A színmű bemutatásának végeztével hangulaterősítésként a közönséget meghívták egy kis játékra, ahol a látottakhoz kapcsolódva tettek fel kérdéseket az emberi érzelmek hullámhosszán.
A darabot iskolán belül több osztálynak is előadták.
*
Köszönet illeti a diákok munkáját és Ráduly Margit tanárnőt, hogy életet öntöttek ebbe az aktuális témájú olvasmányba. Engem meg a hasonló programok továbbvitelére serkentett.
Borbé Levente,
könyvtáros,
Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...