A
csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok házában 2019.
március 11-13. között az iskolai könyvtárosok számára három
napos biblioterápiás képzés zajlott. Témája A biblioterápia
módszereinek használata az iskolai könyvtárban volt.
A
továbbképzőt Pöllnitz
Ilona, a Székelyföldi Oktatási és Módszertani Központ
vezetője nyitotta meg, amely után Bartos
Éva a budapesti Könyvtári Intézet nyugalmazott
igazgatója, a magyarországi könyvtári biblioterápia
megalapozója, a Magyar Biblioterápiás Társaság titkárának
köszöntő beszéde hangzott el.
*
A
továbbképző Bartos Éva előadásával folytatódott. Esődleges
célként az olvasási kultúra elősegítésének és erősítésének
módozatait vonultatta fel az iskolai könyvtárosi, tanítói és
tanári munkában.
A
program a biblioterápia meghatározását követően annak történeti
és elméleti alapjainak bemutatásával folytatódott. Utána került
sor a gyakorlati ismertetésre.
Bartos
Éva a biblioterápia meghatározó helyéről és szerepéről
beszélt, a jelenben, a technika által felgyorsult világban, hogy
mennyire kulcsfontosságú tevékenységgé vált ez a módszer. Az
embereknek egyre nagyobb szükségük van, a néha már követhetelen
információáradatban a befelefordulásra, az elmélyülésre. A
biblioterápia pedig ebben sokat segíthet. Elsősorban a
lelkiségben, az önértékelésben és az emberi kapcsolatok
rendezésében hoz változást, biztonságot, és lelki nyugalmat.
Ugyanakkor fejleszti az emberben lakozó érzelmi és értelmi
gazdagságot. Rávilágít az igényes olvasás lényegére, amelyben
már az olvasmány örömforrássá nőheti ki magát.
Tapasztalatok
arra engednek következtetni, hogy aki nem olvas inkább háttérbe
szorul, ingerszegényebb, nehezen veszi a mindennapokban adódó
akadályok kiküszöbölését. Azonban a biblioterápiás
foglalkozásokon történő irányított olvasás elősegítheti a
bennünk rejlő, fel nem tárt érzelmi gazdagságot.
A
biblioterápia a művészetterápiák kategóriájába sorolható be,
ahol több irányzata is létezik. A biblioterápia lehet klinikai és
fejlesztő. A klinikainál inkább orvosok, pszichológusok és más
hasonló szakemberek bevonása szükségeltetik, míg a
fejlesztő-megelőző gyakorlatnál ideális a könyvtáros, vagy a
pedagógus munkája. Az irodalmi műveken keresztül történő
irányított beszélgetést a foglalkozásvezető könyvtáros és
pedagógus kellő felkészüléssel eredményesen le tudja
bonyolítani.
A
három napos képzés gyakorlati részében meg lehetett ismerni a
biblioterápia módszertanát, a hatékony kommunikáció alkalmazási
fortélyait, annak szakirodalmát. Ugyanakkor olyan pszichológiai
szakkönyveket, amelyek elősegítik ezeket a foglalkozásokat. A
biblioterápián alkalmazható művek közül néhányat a
résztvevők, a módszerek elméleti elsajátítása után,
bemutattak. A bemutatások után az is kiderült, hogy a gyakorlatban
elengedhetetlen a foglalkozásvezető empátiakészsége, szociális
érzékenysége és a problémák megoldásában való érzékenysége.
Ezt követően a jövendő biblioterapeuták kis csoportokat alkotva
egy-egy művet készítettek elő egy lehetséges biblioterápiás
foglalkozásra. Az értékelés folyamán hangsúlyozva volt a
biblioterápia módszerének beépítése pedagógiai és könyvtárosi
munkába, akár a tanórákba is.
A
tanfolyam felhívta a résztvevők figyemét arra, hogy egy másmilyen
módszer alkalmazásával is lehet sikert elérni nemcsak az
olvasásban, hanem az emberi kommunikációk és kapcsolatok
javításában is.
*
* *
A
hétfői program után a továbbképzős csapat érdeklődői
látogatást tett a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban,
ahol jómagam bemutattam az iskola könyvtárát, múzeumát és
dísztermét. A vendégeknek egy kis iskolatörténeti és
könyvtártörténeti beszámolóval készültem.
A
másik két nap meg lehetett látogatni a Csíki Székely Múzeumnak
otthont adó Mikó Várat, és a Csíksomlyói Kegyhelyet.
*
A
képzésen résztvevők névsora a jelenlegi tevékenységi helyek
alapján:
Borbé
Levente, Dánél Hajnalka,
Egyed Daniela, Márdirosz
Ajka-Klára, Hanner Emőke
Csíkszeredából; Rodé Enikő
Csikszentsimonról; Tamás Tünde
Csíkszépvízről; Mezei Mihály
Gyergyóditróból, Ambrus Emese-Mária
Gyimesfelsőlokról; Beleuța Zita-Mária
Kézdivásárhelyről; Varga Emese
Kovásznáról; Kiss László
Sepsiszentgyörgyről; Botorok Ildikó,
Deák Enikő, Marossy
Enikő, Szász Enikő
Székelyudvarhelyről; Grünesz Orsolya,
Schmidt Anita Kolozsvárról;
Mihály Noémi, Simó
Ildikó Szentegyházáról.
Köszönet
Bartos Évának, hogy segítőkészen reflektált minden egyes
kérdésre, és hogy biztató szavai cselekvésre serkentették a
tanfolyamon lévőket. Ugyanakkor köszönet illeti Márdirosz
Ajka-Klárát is, az Apáczai Csere János Pedagógusok Háza
könyvtárosát a program megszervezéséért tett fáradozásaiért.
Lejegyezte
és fényképezte:
Borbé
Levente
könyvtáros
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése