2019. március 18., hétfő

BIBLIOTERÁPIA ISKOLAI KÖNYVTÁROSOKNAK


A csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok házában 2019. március 11-13. között az iskolai könyvtárosok számára három napos biblioterápiás képzés zajlott. Témája A biblioterápia módszereinek használata az iskolai könyvtárban volt.


A továbbképzőt Pöllnitz Ilona, a Székelyföldi Oktatási és Módszertani Központ vezetője nyitotta meg, amely után Bartos Éva a budapesti Könyvtári Intézet nyugalmazott igazgatója, a magyarországi könyvtári biblioterápia megalapozója, a Magyar Biblioterápiás Társaság titkárának köszöntő beszéde hangzott el.

*

A továbbképző Bartos Éva előadásával folytatódott. Esődleges célként az olvasási kultúra elősegítésének és erősítésének módozatait vonultatta fel az iskolai könyvtárosi, tanítói és tanári munkában. 


A program a biblioterápia meghatározását követően annak történeti és elméleti alapjainak bemutatásával folytatódott. Utána került sor a gyakorlati ismertetésre.

Bartos Éva a biblioterápia meghatározó helyéről és szerepéről beszélt, a jelenben, a technika által felgyorsult világban, hogy mennyire kulcsfontosságú tevékenységgé vált ez a módszer. Az embereknek egyre nagyobb szükségük van, a néha már követhetelen információáradatban a befelefordulásra, az elmélyülésre. A biblioterápia pedig ebben sokat segíthet. Elsősorban a lelkiségben, az önértékelésben és az emberi kapcsolatok rendezésében hoz változást, biztonságot, és lelki nyugalmat. Ugyanakkor fejleszti az emberben lakozó érzelmi és értelmi gazdagságot. Rávilágít az igényes olvasás lényegére, amelyben már az olvasmány örömforrássá nőheti ki magát.

Tapasztalatok arra engednek következtetni, hogy aki nem olvas inkább háttérbe szorul, ingerszegényebb, nehezen veszi a mindennapokban adódó akadályok kiküszöbölését. Azonban a biblioterápiás foglalkozásokon történő irányított olvasás elősegítheti a bennünk rejlő, fel nem tárt érzelmi gazdagságot. 
 
A biblioterápia a művészetterápiák kategóriájába sorolható be, ahol több irányzata is létezik. A biblioterápia lehet klinikai és fejlesztő. A klinikainál inkább orvosok, pszichológusok és más hasonló szakemberek bevonása szükségeltetik, míg a fejlesztő-megelőző gyakorlatnál ideális a könyvtáros, vagy a pedagógus munkája. Az irodalmi műveken keresztül történő irányított beszélgetést a foglalkozásvezető könyvtáros és pedagógus kellő felkészüléssel eredményesen le tudja bonyolítani.


A három napos képzés gyakorlati részében meg lehetett ismerni a biblioterápia módszertanát, a hatékony kommunikáció alkalmazási fortélyait, annak szakirodalmát. Ugyanakkor olyan pszichológiai szakkönyveket, amelyek elősegítik ezeket a foglalkozásokat. A biblioterápián alkalmazható művek közül néhányat a résztvevők, a módszerek elméleti elsajátítása után, bemutattak. A bemutatások után az is kiderült, hogy a gyakorlatban elengedhetetlen a foglalkozásvezető empátiakészsége, szociális érzékenysége és a problémák megoldásában való érzékenysége. Ezt követően a jövendő biblioterapeuták kis csoportokat alkotva egy-egy művet készítettek elő egy lehetséges biblioterápiás foglalkozásra. Az értékelés folyamán hangsúlyozva volt a biblioterápia módszerének beépítése pedagógiai és könyvtárosi munkába, akár a tanórákba is.
A tanfolyam felhívta a résztvevők figyemét arra, hogy egy másmilyen módszer alkalmazásával is lehet sikert elérni nemcsak az olvasásban, hanem az emberi kommunikációk és kapcsolatok javításában is.

* * *


A hétfői program után a továbbképzős csapat érdeklődői látogatást tett a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban, ahol jómagam bemutattam az iskola könyvtárát, múzeumát és dísztermét. A vendégeknek egy kis iskolatörténeti és könyvtártörténeti beszámolóval készültem.
A másik két nap meg lehetett látogatni a Csíki Székely Múzeumnak otthont adó Mikó Várat, és a Csíksomlyói Kegyhelyet.
*
A képzésen résztvevők névsora a jelenlegi tevékenységi helyek alapján:
Borbé Levente, Dánél Hajnalka, Egyed Daniela, Márdirosz Ajka-Klára, Hanner Emőke Csíkszeredából; Rodé Enikő Csikszentsimonról; Tamás Tünde Csíkszépvízről; Mezei Mihály Gyergyóditróból, Ambrus Emese-Mária Gyimesfelsőlokról; Beleuța Zita-Mária Kézdivásárhelyről; Varga Emese Kovásznáról; Kiss László Sepsiszentgyörgyről; Botorok Ildikó, Deák Enikő, Marossy Enikő, Szász Enikő Székelyudvarhelyről; Grünesz Orsolya, Schmidt Anita Kolozsvárról; Mihály Noémi, Simó Ildikó Szentegyházáról.


Köszönet Bartos Évának, hogy segítőkészen reflektált minden egyes kérdésre, és hogy biztató szavai cselekvésre serkentették a tanfolyamon lévőket. Ugyanakkor köszönet illeti Márdirosz Ajka-Klárát is, az Apáczai Csere János Pedagógusok Háza könyvtárosát a program megszervezéséért tett fáradozásaiért.



Lejegyezte és fényképezte:
Borbé Levente
könyvtáros

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...