2019. augusztus 16., péntek

Apai szerep felnőtten megismert lánnyal


Rakovszky Zsuzsa Célia című regénye a családok átértelmezéséről, annak hiányáról ad képet. A magányból fakadó céltalanság, letargia néha reménnyel tölti el az egymás mellett élő embereket. Az olvasónak az az érzése, mintha XXI. századi társadalmi korrajz tárulna elébe.
A történet mesélője egy Ádám névre hallgató férfi. A cselekmény Magyarországon, főleg Budapesten játszódik. Cáfolhatatlan részletezéssel bemutatott ismert képek sorozata tárul elénk a mai világról, ott ahol „a reklám beszél és a kutya ugat”. A látszatvilág átveszi az élet fölötti hatalmat, s a kellékvágyak közötti tengődésben mintha nem lenne kiút, hiszen a kereskedelem, a „vegyél meg akármit diktatúra” hálójából szinte lehetetlen a szabadulás.

Az egyedülálló főhősünk, Ádám, felnőttként ismeri meg Célia lányát, aki addig függetlenítette magát minden köteléktől, családtól és a rokonoktól egyaránt. Megélhetését is ő maga irányítja. Céliával való találkozása szinte megbénítja a komfortzónás kényelmes kis világát, s lemegy szomorúba. Továbbra is szeretné megőrizni függetlenségét. Mégis szeretne segíteni Célián, de ezzel továbbra is teljes feltétel nélküli szabadságra „ítéli” lányát.

Célia tudatában van ennek a helyzetnek, s próbál ellene lázadni, mert nincs mit kezdjen a nyakába szakadt, elvárásoktól mentes szabadsággal. Borzasztóan zavarja az értékek meghasonlása. Próbál küzdeni ellene. A lehetőségek tengerében hiányzik a kalauzolás, amit megadhatott volna az apja, ezért csak sodródik az árral. Sajnos az anyja se sokat segít ebben. Őt inkább saját bajai kötik le. Ezért védtelennek érzi magát. Nem tudja hogyan folytassa életét.

A mai divatos társasmagányt erősítő mozaikcsalád harmadik főszereplője Zsani, Célia anyja. Ebben a szerepben sem érzik egymást, sehol egy kis figyelem, megértés vagy szeretet. Zsani megpróbál harcolni az élet adta lehangoló társadalmi modellek ellen. Szabadságvágya ellenére nem tud kievickélni a sablonok világából. Ott totyog benne, akár egy süppedő mocsárban.

A történet nagyjából egy esztendőt foglal magába. Hiányzik a szereplők életigenlése. Helyette megtelik az elhagyatottság lehangoló pillanataival, a biztonság hiányával, a céltalanság ürességével, a sehova se tartozás érzésének kilátástalanságával, ami még jobban fokozza a célnélküliséget. Ahelyett, hogy időt szánnának egymásra, máshol keresgélnek a boldogulás és boldogság után. Így kapnak meghatározó hangsúlyt a regényben a természetfeletti látványcsodák, az elburjánzó vallási alapon létrejövő tanok, a jóslás minden formája, a természetgyógyászat és más hitre épülő tanácsadós spirituális valamik, amely valóságos „iparágként” nőtte ki magát. Az akármit eladó reklámokon túl mindezekhez hozzácsapódnak a valóságshow-k, influenszerek, más néven a tömegkultúra hatásai is.

Az események menetében a boldogtalanság mellett helyet talál magának a szikkadt tréfa, a szellemes megjegyzések fel-felbukkanó rájátszása.

* * *
A könyv egy számadás is lehet arról, hogy miként nem érdemes élni, vagy folytatni életünket. A mindennapokban tomboló látszatboldogság elfeledteti a valódi lényeget, hogy valóban megjátszás nélkül fogadjuk el egymást. Az sem baj, ha igazi érzések hatalmába kerülünk, ahol a tényleges figyelem a megértéssel párosul. Talán akkor párologni kezdene a létbizonytalanság, s lenne, akire támaszkodjunk. A biztonság érzésétől pedig magunktól talpra tudnánk állni.
Borbé Levente,
könyvtáros




Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...