2019. szeptember 8., vasárnap

Hogyan menjünk radinába lërhëz?


Sántha Attila frissecske kötete szinte repített engem a kalandok szárnyán. A lapok sajátmagukot etették. Lehet azétt es volt így, met egy cseppet hazaiasabb környezetbe bónyászódhattam. Ezétt es sikeredett helybe, egyhuzamba kiböngésznem.


Gajdó Máris székelyhoni megélemedése visszarántotta az időt vagy hetvenöt esztendőre, s onnan osztán kicsidenként haladt előre. Elécsalogatta emlékeimbe félregyömöszölt gyerekkoromot. A külömbség csak annyi, hogy ő cefre, sezért nekije más foglalatosságok jutottak osztályrészül. Meg az es, hogy nekije a háború utáni sanyarú sorssal es meg kellett kínlódni. Az eseményeken, amik le lettek írogatva, egészen jóízű történetek kerekedtek belőle, versbe szedve. Én azé a heherészésen túl, imitt-amott elbúsúlkodtam. Ahogy mondani szokás könyvezve nyeríteztem. A búsulkodások végett mégse tanáltam mindent annyira viccesnek.
Székely Árti költeményes levelezgetése nagy kalandok feltárásába bocsátkozik. Hej de élvezetes dolgok derülnek ki. Ezek a szerelmes menetek höhööö... Ejsze, szinte egy része annyira titkos volt, hogy el-elszégyenkeztem olvasásuk közbe. Azétt fúrt a kiváncsiság, megreszkíroztam a szememet, s nem hagytam ki egy sort se belőle. Na de vannak elmélyülősebb részek es benne.
A végin az Isten hidege megfogyasztott minket című történecske, rendesen mellbevágott. Elfogyott belőlem a virgoncoskodás, s alábbhagyott a jókedv es. Nekem szívfacsaróra sikeredett minden szava, s hova tovébb súlyosodott mind egy bűnagy ólomgolyó. Szépre és meghatósra jött essze.
*
A történeteket nem írom le, met eredeti studérozásba bocsátkozni sokkal izgalmasabb. Az eccer biztos, aki székely, szégyen, hogy ne vegye kezibe eztet a könyvet. Egyből érti a sok tekervényes, fineszes huncutságokot. Aki meg nem a', az pláne, hogy olvassa, met ha reajön a fondorlatosságokra, kiröhögi magát becsületesen. S hogyne jönne rea, ott van a szavaknak magyarázattya es!


Az esemény menetének tarkítása céljából Csillag István erősen jó rajzai mutatványoznak a szemünk előtt. Habár jól tudunk képzelődni, de imigyen teljesebben érezhetjük át a dolgok menetét.

Borbé Levente,
könyvtáros


Nincsenek megjegyzések:

Kivételes alkotások a Márton Áron Főgimnázium diákjaitól

E tanév kezdetétől a Márton Áron Főgimnázium szépművészeti tantermében lázas munka folyt a beavatott diákok körében. Az újraha...