2023. április 6., csütörtök

Gyógynövények az egészség megőrzésére és a gyógyításra

2023. április ötödikén a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium dokumentácios és információs központjában tartottam meg a gyógynövényekkel kapcsolatos előadásomat. Vendégeim a XI. E. osztály tanulói voltak, Péter Éva osztályfőnökükkel együtt.



A bevezető gondolataimat a napokban zajló Zöld Hét kapcsán fejtettem ki. Beszéltem a szemetelés káráról, hogy mennyire felborítja a természet egyensúlyát, majd a Kikelő Kikelet című versikémmel nyugtáztam.

Ezt követően Szabó T. Anna Gyógynövénydal című költeményével folytattam. Mindkét szerzeményt egy kicsit biblioterápiás céllal böngésztem. Szemmel láthatólag tetszett nekik. Továbbá a diákoknak ajánlottam, hogy ahány gyónynövényt találnak a versben, azoknak nézzenek utána. A diákok számára javasoltam olvasás céljából a gyógynövényes poémák linkjét is.

Az elmélkedésem irodalmi része után belevágtam a gyógynövénytörténetbe a legrégebbi koroktól mostanáig. Kiemeltem azokat a közismert gyógyfűveket, amelyeknek értékük évezredek alatt sem halványult, mint a fokhagyma, boróka, csalán stb. Az európai gyógyászat történetét külön ecseteltem. Megemlítettem az egyház szerepét, közöttük a keresztény szerzetesrendek munkásságát. Kitértem a herbáriumok szerkesztésére és annak elterjedésére. Mint például a Csíksomlyón tevékenykedő Kájoni János ferences szerzetes, énekszerző, nyomdász, orgonaépítő herbáriumát.


Az általános gyógynövénytörténetet a népi gyógyászati praktikák használatának ismertetése váltotta fel. Itt a még nagyszüleink által közismert népi gyógyászati praktikákról tettem említést, amit a feljegyzett népi füveskönyvek is igazolnak. Gondolok itt a gyógynövénykeverékekre, a gyógyfürdők elkészítésére, a borogatásokra, leöntésekre, a pakolásokra, és a kihagyhatatlan teákra. Majd rátértem a gyógynövényismeretre, azoknak gyűjtésére, tartósítására és felhasználására. Számos gyógynövény került bemutatásra, egyeseket kis üvegcsékbe rakva adtam körbe, illatmintát lehetett venni belőlük, mint a szurokfű, menta, vörösáfonya kóró, csipkebogyó, cickafark, orbáncfű, kakukkfű és bodza.

Az előadás végén az általam felkínált szurokfű (vad oregánó) teázgatása mellett kis beszélgetés folyt a diákokkal a gyógynövényekről. Megtekinthették a gimnázium gyógynövényes köteteit, valamint néhány ökológiai vonatkozású könyvet is.

A könyvtár előtti részen pedig szemügyre vehették a Zöld Héttel való kiállításomat, amely tartalmazza a gyógyfüvek történetét, a gyógynövénygyűjtés praktikáját, néhány gyógynövény hatóerejét, fontos gyógynövény kiadványokat és a nemrégiben elhunyt Macalik Ernő biológus, gyógynövényszakértő, és természettudományi szakértő munkásságát.

A kiállítást meg lehet tekinteni április végéig.

*

Mivel az egy óra kevésnek bizonyult a gyógynövények bemutatásához, az időhiányt linkekkel hidaltam át. Mindez kiegészítő ahhoz, amit előadásomban elmondtam.

*

Az előadáshoz tartozó linkek:

1. Főleg zsögödkörnyéki élővilág (nagyanyám és szüleim tanításából szerkesztett kitekintő):

http://users.atw.hu/borbelevente/pzselo.php

  1. 2. Bűvös gyógynövények gyűjtése hajdan: https://fenyoszegi.blogspot.com/2022/07/buvos-gyogynovenyek-gyujtese-hajdan.html

3. Székelyföld KINCSEI: http://users.atw.hu/borbelevente/pkincs.php

4. Kikelő Kikelet versike: http://users.atw.hu/borbelevente/pkikelo.php

5. Szabó T. Anna – Gyógynövénydal:

http://szabotanna.com/versek/gyerekversek/szabo-t-anna-gyogynovenydal-adventi-kalendarium-19/

6. Gyógynövények Magyarországon versgyűjtemény: https://kertvarosi-nyhaza.edu.hu/all/comenius/gyogynoveny_versek.pdf


A fényképeket készítette : Borbé Levente és Gergely Attila 

Borbé Levente,

könyvtárpedagógus



Nincsenek megjegyzések:

Kivételes alkotások a Márton Áron Főgimnázium diákjaitól

E tanév kezdetétől a Márton Áron Főgimnázium szépművészeti tantermében lázas munka folyt a beavatott diákok körében. Az újraha...