2009. június 2., kedd

Júniusi évfordulók - 2009

210 éve, 1799. június 6-án született Alekszandr Szergejevics Puskin költő, író, drámaíró, az orosz irodalom fejlődésének meghatározó alakja, a modern orosz irodalmi nyelv megteremtője. Legismertebb műve, Anyegin verses regénye.
130 éve, 1879. június 10-én született Kolozsváron Szabó Dezső magyar író, kritikus, publicista. Ismerté vált műve: Életeim
110 éve, 1899. június 11-én született Kavabata Jaszunari az 1968-as irodalmi Nobel -díj kitüntetettje.
80 éve, 1929. június 12-én született Anne Frank zsidó származású német lány, akit Anne Frank naplója címmel kiadott, a II. világháború idején, 13 éves korától az auschwitzi haláltáborba hurcolásáig írt naplójegyzetei és sorstörténete tettek világhírűvé.
120 éve, 1889. június 15-én hunyt el Mihai Eminescu román költő, író, színműíró. Az utolsó romantikusként is emlegetett költő műveivel nagy hatással volt a modern román nyelv kialakulására.
400 éve, 1609. június 17-én fejezte be Szenci Molnár Albert Új magyar grammatika című, az első teljes rendszeres nyelvtanunkat tartalmazó művét, amelyet első ízben 1610-ben adtak ki.
30 éve, 1979. június 19-én hunyt el Passuth László író, műfordító, művészettörténeti szakfordító. Ismertebb regényei: Esőisten siratja Mexikót, Négy szél Erdélyben, A harmadik udvarmester, Ravennában temették Rómát, Anselmus.
110 éve, 1899. június 19-én született George Călinescu román író, publicista, kritikus és történetíró. Legismertebb regénye az Otilia titka.
175 éve, 1834. június 23-án született Alexandru Odobescu román író és archeológus a Pseudokynegeticos írója.
30 éve, 1979. június 24-én hunyt el Örkény Itsván író, drámaíró, a magyar abszurdráma képviselője. Filozofikus és groteszk egyperces novelláival aratott nagy sikert. Legismertebb műve: Tóték.
125 éve, 1884. június 25-én született Gyóni Géza költő.
125 éve, 1884. június 28-án hunyt el Táncsics Mihály író, publicista, politikus.
130 éve, 179. június 29-én született Móricz Zsigmond magyar író, a XX. századi magyar realista irodalom legismertebb alakja. Művei egy részét naturalista elemek szövik át. Híres alkotásai: Judith és Eszter, A hét krajcár, Tragédia, Sárarany, Erdély (trilógia), Úri Muri, Barbárok, Rokonok, A boldog ember.
125 éve, 1884. június 30-án született Szép Ernő költő, író, újságíró, a modern abszurdirodalom előfutára.

*

430 éve, az 1579 június 1-2. napokon tartott gyulafehérvári országgyűlésen Dávid Ferencet, az unitárius vallás és egyház megalapítóját Báthori Kristóf vajda a hitújítás ellen hozott törvény alapján életfogytiglani várfogságra ítélte és Déva várába záratatta, ahol november 15-én elhunyt.

Nincsenek megjegyzések:

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...