2017. november 6., hétfő

ISKOLAI KÖNYVTÁRI VILÁGHÓNAP a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban



A 2017-es iskolai könyvtárosi világhónapi rendezvényeimnek fő témája a gimnáziumi könyvtár és a helyi értékeink ismertetése, valamint a hajdani és jelenlegi iskolához fűződő tevékenységének bemutatása volt. 

Könyvtártörténeti és könyvtárismereti órák
Mint minden esztendőben, idén is a gimnáziumunkba érkezett kilencedikeseket szólítottam meg.
Könyvtártörténeti órákon megismerkedhettek a több száz esztendős, ferencesek által létesített iskola könyvtárával, annak szellemiségével. A könyvtárismeret órákon könyvtár-használatból kaptak ízelítőt. Ezeken az ismertetőkön partnerek voltak: Borsodi László, Markó Ilona (osztályfőnök is), Csata Emese, Csonta Noémi magyar tanárok, valamint a IX-es osztályfőnökök: Tódor Imre, Orbán Zsolt, Olteán Éva, Csapó Hajnalka és Csomós Róbert.



Rendezvények és előadások
A gimnázium története előadást 2017. október harmadikán tartottam meg. Részletes beszámoló: http://www.mag.ro/file.php?Zj0xOQ==#
Felkértek, hogy tartsak előadást a gyógynövényekről. A rendezvényre 2017. október hatodikán került sor Csíki gyógynövényekről címmel. Link: http://hriskkonyvtaros.blogspot.ro/2017/10/csiki-gyogynovenyekrol.html
2017. október hatodikán mutattam be a Székelyföldi mondák és legendák című előadásomat. A beszámoló linkje: http://hriskkonyvtaros.blogspot.ro/2017/10/szekelyfoldi-mondak-es-legendak.html
A rendezvényeken részt vettek a csíkszeredai Kós Károly Szakközépiskola diákjai, Kovács Zsuzsa társszervező informatika tanár irányításával. A rendezvények jobb kimenetele érdekében segítséget kaptam Gyarmati Dénes informatikus kollégámtól.
Október huszadikán előadást tartottam a Romániai Magyar Könyvtárosok vándorgyűlésén Parajdon. A beszámoló linkje: http://hriskkonyvtaros.blogspot.ro/2017/10/romaniai-magyar-konyvtarosok-xii.html

Kiállítások
Az idén is több kiállítást tekinthettek meg az érdeklődők. Mindegyiket október folyamán lehetett látni. Négynek a témája kötődik a fent említett rendezvényekhez:
- az első alkalommal a gimnázium régi könyveiből válogattam, valamint a világhálón található, ferencesekről készült portrék nyújtottak segítséget;

- a második alkalommal gyógynövényekről szóló szakkönyveket és saját gyógynövénykészletemet használtam fel;


- a harmadik alkalommal a gimnázium könyvtárában található, székelyföldi mondákat és legendákat tartalmazó köteteket, térképet használtam fel. A kiállítást kipótoltam otthonról hozott könyvekkel.

- a negyedik alkalommal az Aradi 13 kiállítást kötöttem össze a könyvtárgyakorlat órákkal (keresés, anyaggyűjtés, bibliografia).



A rendezvényektől függetlenül két tartósabb tárlat is látogatható volt.
Az elsőnek tematikája a gimnázium kommunista és rendszerváltási éveiből származó didaktikai eszközök voltak. A kiválasztott anyagban lemezjátszó, hangfal, magnószalag, hangkazetták, hanglemeztartó, bakelit lemezek sora volt felsorakoztatva. Továbbá régi atlaszok, képes könyvek, képeslapok, diapozitívek és diafilmek, valamint egy írógép voltak. A kiállítás anyagáról és más szemléltető eszközökről, mint a filmvetítő, videólejátszó stb., előadást tartottam az érdeklődőknek. A kommunista időszak emlékeibe beleszőttem azokat az élményeket eme eszközökkel kapcsolatosan, amelyeket jómagam is megéltem.

A második kiállítás témája az 1956-os forradalom 60-ik évfordulójára volt összeállítva. Címe: Huszonhárom dokumentum 1956-ról. Ebben szerepet kapott az 1956 utáni román hatalmi megtorlás Erdély szerte, amely alól a mi iskolánk sem volt kivétel.

Mindkét kiállításhoz felhasználtam a saját könyvtáram köteteit is. Az utóbbi két kiállítást több, mint 400-an tekintették meg.

Kapcsolat
Október folyamán együttműködtem egy adatgyűjtési és véleménykutatási projektben az Iskolai Könyvtárosok Nemzetközi Szervezetével és a Magyar Könyvtárostanárok Egyesületével.

Vendégek fogadása
Október az egyik legmozgalmasabb hónap volt könyvtárlátogatók szempontjából. Minden egyes kisebb-nagyobb csoportot rövidre szabott iskola- és könyvtártörténet mellett kalauzoltam végig a könyvtáron. Esetenként az iskola dísztermét és a bizonyos korszakokról sokat árulkodó tablókkal díszített folyosókat is bemutattam.
Tiszteletüket tették bibliotékánkban:
- a tiszaújvárosi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola közel 60 fős diákcsapata,
- a szegedi Deák Ferenc Gimnázium tanári csapata,
- Szederjesi György, a medgyesi Báthory István Általános Iskola igazgatója,
- Kósa Mária, a kolozsvári Brassai Sámuel Elméleti Líceum Igazgatója
- a csíkszeredai Kós Károly Szakközépiskola diákjai és tanárai.

Borbé Levente


Nincsenek megjegyzések:

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...