2019. január 15., kedd

Amikor itthon az otthon


Ferencz Imre költő Válogatott versek kötetén merengtem el manapság. Szinte megbabonáztak sorai. Székelyföld úgy nyílt ki előttem, mintha egy bűvös székelykapun át kaptam volna engedélyt erre a mesébe illő zord, de mégis tündéri vidékre. Ez a látomás egyáltalán nem csoda, hiszen jómagam is ezen a tájon születtem.

Ferencz Imre költészetének mondandója főleg az utóbbi kötetein át jutottak el hozzám. Ez a válogatás a Székely Könyvtár sorozatban megjelenve telitalálat volt. Székelyföldi költő sajátos problémákat tárgyal, mintha csak erre a világra illenének. Pedig bentről kitekintve láttatja azt a sorsot is, amelyben kényszerült mindezt átélni. A helyi vidéki élet képszerűen tárul elénk, mintha csak egy karnyújtásnyira lenne tőlünk. A képzeletünkben megszületett tér és annak időbeli változása a benne lévő emberek kitartó magatartása révén rajzolódik ki szemünk előtt. Igazi népi költő, akin keresztül a székelység életének „titkait” fedezheti fel az olvasó. Hiába itt a modern kor, bizony lélekben szekéren jár az idő. Nem számít a csodajárgányok gyorsasága, itt az ember meg kell engedje magának a kalákakötelékkel járó áldást. Mifelénk hegytetőre mászni, emberekkel találkozni, elbeszélgetni, dolgozni és helytállni kell.


Költészete közvetlen, érthető és szókimondó. Sodródtam a történetekkel, néhol közeli megfigyelője voltam, másutt szereplőjévé váltam eme szépséges tájnak. Imitt-amott megpihentem, s elgondolkodtam rajtuk, ahogy a székely ember is teszi munkálkodás közben. Ezekben a versekben kertelésnek nincs helye. Mégis szerethető, néhányukat közülük a szívembe zártam. Itthon éreztem magam az otthonban.

Kellenek az ilyen, és ehhez hasonló percek, mert egy kicsit helyreteszi a bennünk lévő rendetlenséget. Olyannak tűnhet, mint a nagy eső utáni zavaros patak kristálytisztulásában megcsillanó napfénysugarak elbűvölő némasága.

 ✱ ✱ 

Ajánlom e vidék lakóinak, és természetesen minden egyes embernek, akik a székely lélekből is szeretnének meríteni egy cseppet.


Borbé Levente



Nincsenek megjegyzések:

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...