2019. május 13., hétfő

Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018/27/12. (orvosi) szak(könyvtári) információk

Összefoglalás

A 3K legfrissebb számának (2018/12) első cikke a pécsi Csorba Győző Könyvtár helyismereti tevékenységéről szól: ebben a cikkben a helyismereti dokumentumok digitalizációját mutatták be. A szám további közleményei a könyvtárak közösségépítő és olvasószolgálati tevékenységei közül mutatnak be pár sikeres példát. A Cselekvő Közösségek Európai Unió által támogatott programjának az OSZK is tagja. Két cikk az ő munkájukról, a konferenciáikról szól.
Közösség alakulhat akár egy kertben is, egy érdekes konferenciáról lehet olvasni a könyvtár a kert, és az iskola kapcsolatáról. Ha pedig könyvtárról beszélünk, akkor elkerülhetetlen az olvasás köré szerveződő tevékeny közösség. A székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban biblioterápiás iskolai tanóra épült be a tantervbe. Gödöllőn pedig a Kamaszokat célozták meg, amely egy igen kritikus olvasóközönség.
Végül, de nem utolsósorban a nagykanizsai könyvtárban dolgozó kollégákról olvashatunk laudációt.

Borbé Levente: Biblioterápiás foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban (p. 28-35.)

A szerző biblioterápiás ismeretei hiányában 2010-ben részt vett első biblioterápiás képzésén, a csíkszeredai Kájoni János Megyei könyvtár rendezésében. Első gyakorlati tapasztalatait innen szerezte, és ezek után kezdhette el ezeket a gyakorlati élményeket beépíteni saját könyvtárosi munkájába.

Kellő tapasztalat hiányában azonban csak 2017-ben jött az áttörés, amikor egy újabb képzésen vett részt, amely kellő lökést adott számára, hogy saját biblioterápiás csoportot indítson.

Ez a munka egyértelműen nagy előkészületeket igényel. Olvasmányokat keresgélt, amelyek kellő eszközei lesznek a foglalkozásoknak. A kezdeti félreértések tisztázása után – miszerint könyvklubot szándékozik létrehozni – gördülékenyebben folytak az események. Főként lelki problémával küzdő diákokat kerestek meg, akiknek segítséget jelenthet egy ilyen foglalkozás.

Jött egy újabb megtorpanás, mondván, túlzottan leterheltek a diákok, nincs sem energiájuk, sem idejük az ilyen jellegű elfoglaltságra. Mivel különórák keretében nem lehetett összehívni a diákokat, a szerző kapott egy teljes oktatási órát, ahol megtarthatta tanórák keretében a foglalkozásokat.

Leírja hogyan, milyen művek segítségével folytak a foglalkozások. Fontos témákat érintettek, úgy mint az előítéletek szerepét a társadalomban, önmagunk vállalása, ítélkezés, mindennapi gondok megoldása stb.

Kifejti, milyen fontos lehet a biblioterápia szerepe a könyvtári tevékenységek között. Eredményei nem azonnal jelentkeznek, sok mindentől függenek, türelemre van szükség. Szükség van egymás megismerésére, a bizalom kiépülésére, az összekapcsolódásra.

Felülmúlta a szerző elvárásait az elért eredmény. Azóta is rendszeresen visszalátogatnak hozzá a foglalkozás résztvevői közül páran.

Fontosnak tartja a biblioterápiás foglalkozások beépítését a tantervbe. Nagy lépést jelentene a fiatalok olvasáshoz való „visszaszoktatásához”.

És a legfontosabb és legegyértelműbb eredmény, hogy lesz folytatás!




Nincsenek megjegyzések:

Harom-vára túra a IX. E osztállyal

Romok a Harom-várából * * * A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium IX. E osztályos diákjaival és Tankó József angol nyelvtanárr...