2020. február 19., szerda

József Attila felolvasómaraton a Márton Áron Főgimnáziumban


A Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár immáron 12. alkalommal szervezte meg a felolvasómaratont. Ehhez az eseményhez, ugyanúgy, mint az előző esztendőkben, csatlakozott a Márton Áron Főgimnázium is.

A rendezvény idei időpontja 2020. február 18. volt. Az iskola könyvtárában a felolvasók száma hozzávetőlegesen 170 személyt tett ki, de iskolaszinten ennek a száma 400-ra tehető. Egy körülbelül 30-as létszámú csoport Borsodi L. László magyar szakos tanár kalauzolásával részt vett a központi rendezvény megnyitóján, ahol verseket is olvastak fel.

A felolvasómaraton kiválasztott szerzője ezúttal a 115 éve született József Attila, a magyar költészet egyik óriása.
A rendezvényhez plakátot készítettem, amelyet az épületben több helyre is kifüggesztettem. A plakáton kívül József Attiláról szóló életrajzi adatokat, verseket és főleg fotókat helyeztem el a könyvtár előtti nagy asztalon.

A kiválasztott szerző életéből és munkásságából készült bemutató maradt az idén is. A felolvasók, és nemcsak, József Attila műveit láthatták különböző kiadásokban, az életrajzáról, a műveiről, és műfordításairól szóló köteteket, fényképeket, idézeteket és szöveggyűjteményeket tekinthettek meg. A kiállítást József Attila román nyelvre fordított versei tették színesebbé.

A résztvevő osztályoknak kis előadást tartottam József Attila életéről, lelkivilágáról, valamint munkásságáról. Kiemeltem a gyerekkoráról szóló történeteket, amelyeket ő maga leírt a Curriculum Vitea-ban, és József Jolán testvére A város peremén című életrajzi regényében. Ugyanakkor fontosnak tartottam elmesélni a költő szerelmi kapcsolatait. Beszéltem a Szabad-ötletek jegyzékéről is, annak vitatott mivoltáról.

A jelenlévő diákok többsége József Attila ismert verseit olvasta fel. Voltak, akik a költő életrajzából, vagy román nyelvre fordított költeményeiből válogattak böngészésre. Voltak, akik a műfordításokat részesítették előnyben. A költemények téma szerinti válogatása teljesen a diák jellemétől függött.
A legtöbbször olvasott költemények a következők voltak: Születésnapomra, Tedd a kezed, Tiszta szívvel, Ringató, Reménytelenül, Altató, Nagyon Fáj, Eszmélet, Elégia, Holt vidék, Óda, Anyám, Kész a leltár, Mama, Nagyon fáj, Szegényember balladája, Thomas Mann üdvözlése, Kései sirató, Nem emel föl, Kopogtatás nélkül, Légy ostoba, Én nem tudtam.



A felolvasómaratonra bejelentkezett osztályok a következők voltak: IX.A, IX.B, IX.E, IX.D, X.F, XI.B, XII.A, XII. D és XII.F. A felsoroltakon kívül külön-külön csatlakoztak tanárok és más diákok is. Magyar nyelv- és irodalomórák alatt is folyt a felolvasómaraton, amelyben, mint tavaly is, Csonta Noémi és Markó Ilona magyar szakos kollégám vállalt nagyobb szerepet.

A felolvasómaraton résztvevőit a megyei könyvtár által tervezett könyvjelzőkkel leptük meg.
A gimnáziumban tartott felolvasómaraton társszervezői voltak: Borsodi László, Csata Emese, Csonta Noémi és Markó Ilona magyartanárok.

A helyi rendezvény házigazdája és szervezője jómagam voltam.



Mint könyvtáros, otthon családi körben is folytattam a felolvasómaratont. Igen jól sikerült!

Borbé Levente


Nincsenek megjegyzések:

ReMeK-e-hírlevél 2024/5. számából

Beavatás: néprajzi pályázat középiskolásoknak: Iskolai legendák – legendás iskolák A kolozsvári  Babeș –Bolyai Tudományegyetem Magyar Népr...