2020. június 4., csütörtök

Járványkönyvtár

Avagy az iskolai könyvtárak tevékenységének lehetőségei a kialakult koronavírus helyzet alatt.

2020. március 11-től az iskolák zárva maradtak a diákok és a tanárok előtt. A személyzet továbbra is bejárt, noha a tevékenységük más formát öltött.

Az iskolai könyvtárosok nagy része minden további nélkül bekapcsolódott az iskolai teendők elvégzésébe, valamint online munkával folytatta munkáját. Elsőnek a tankönyvrendelés feladatának teljesítése ugrott be, majd később a diákokkal és a tanárokkal való kapcsolattartás.

Eme tevékenységek alatt meglátszott a könyvtárostársadalomban lévő összetartás, hiszen a közkönyvtárosok munkája tekintélyes mértékkel besegített tevékenységünkben. Gondolok az online könyv- és folyóirat ajánlókra, az ingyenesen felajánlott könyvek elérhetőségére, diákoknak meghirdetett pályázatokra és online versenyekre, kvízjátékokra. Természetesen, elsősorban a székelyföldi közkönyvtáraktól kaptunk tömérdek anyagot, amelyet hasznosítani tudtunk a munkánk során. Kiemelném itt a csíkszeredai Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár naprakész online elérhetőségét. Itt lehetett tájékozódni a hazai, a magyarországi és a nemzetközi könyvtárak online tevékenységéről. Na, persze mi is füleltünk rendesen... Blogokon, közösségi oldalakon (facebook, instagram, yahoogroups stb.) osztottuk meg a kapott információkat, hogy közülünk bárki könnyen hozzáférhessen, és tudja ajánlani a diákoknak és a tanároknak.

Sokan közülünk, beleértve jómagam is, könyvajánlókat és a tanuláshoz hasznos anyagokat tettünk fel a könyvtárosi, valamint iskolai honlapokra, blogokra a diákok számára, ezzel is megkönnyítve a frissen kialakult helyzet adta online oktatás nehézségét.

A fentiekhez még annyit hozzátennék, hogy e-mailen is továbbküldtük a diákoknak a kért anyagot és köteteket.

Azonban a tankönyvekkel foglalkozó iskolai könyvtárosok újabb kihívásoknak néznek elébe. A végzős osztályoktól össze lehet gyűjteni a felkészítők során, de a többi valamikorra szeptemberre marad.


A munkám külön része volt a Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blogjának naprakész információval való ellátása (román nyelven is), valamint a havi évfordulók és a romániai magyar könyvtárosok ReMek-e hírlevelének szerkesztése.

* * *

A biblioterápiás tevékenység sem maradt félbe. A facebook-os Székelyföldi biblioterápia oldalra számos könyvajánlót, biblioterápiai tevékenységekhez tartozó linkeket ismertettem az érdeklődőkkel. A könyvajánlók, filmajánlók, felolvasások mind összefüggnek a növekvő nemzedék lelki fejlődésével, ablakot nyitnak az érzelmek tudatos megélésének világába.

Eme tevékenységet otthon sikerült a legjobban megvalósítani, mert munkálkodás közben együtt lehettem a gyerekeimmel. Hol a két lánynak, hol a kisfiamnak külön, hol pediglen mindegyiküknek egyszerre olvastam fel. Olvasás közben hangsúlyt kaptak a szereplők jellemei. Időnként, amikor fontosnak találtam megeleveníteni az olvasottakat, akkor eljátszottam néhány jelenetet, amit igencsak szerettek. Ha netán megvolt filmváltozatban, rajzfilmben, azt is megtekintettük, és jól átdumáltuk őket. Voltak történeti és történelmi jellegű regények, amelyekhez térképpel, vagy néhány rövid filmmel, fotókkal, festményalbumokkal (nemcsak online) elevenítettünk meg személyeket, eseményeket.

Igazi búvárkodás volt a fantáziák, a történetek, és nem utolsósorban a lélek világában.


Borbé Levente,

könyvtáros




Nincsenek megjegyzések:

Harom-vára túra a IX. E osztállyal

Romok a Harom-várából * * * A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium IX. E osztályos diákjaival és Tankó József angol nyelvtanárr...