Felénk 2020. márciusától fordult a hagyományos rendezvények sorsa. Sok esetben helyet változtatva felkerültek a világhálóra. Ez is jobb megoldás, mintha nem történne semmi. Habár akármit nem érdemes megrendezni, mert bizonyos esetben eltűnik az emberi kapcsolatok igazi varázsa.
Október 16-17. között a Csutak Vilmos Pedagógusok Háza módszertanos könyvtárosának köszönhetően Az iskolai könyvtárosok online tevékenysége címen képzést tartottam. A képzésnek egyértelmű kiváltó oka volt. Ebben a vírusos állapotban, mikor a könyvtáros munkája is egyre jobban korlátozódik, akkor figyelni kell az esetleges lehetőségekre. Ilyenkor kerül előtérbe az online foglalkozás. Ennek módszertanát igyekeztem összerakni az online képzés során.
Rövid bemutatkozás után lazításként saját Internetes élményeimet beszéltem el az 1990-es esztendők végétől napjainkig. Ezt követte az internet történetének rövid bemutatása, kiemelvén a keresők jelentőségét. Itt hangsúlyt fektettem az online könyvtárosi tevékenység elindulására, rendeltetéseinek változásaira, szerepére az oktatásban. Ezt követően vágtunk bele könyvtáros és pedagógus társaimmal együtt az online iskolai könyvtárosi tevékenység eljárásainak világába, ahol a kulcsszavak igencsak előkelő helyet foglalnak el. A tervezéssel kezdtük, majd az anyaggyűjtésen és szelektáláson keresztül eljutottunk az didaktikai online csomag átadásáig. Ebben a csomagban benne lehet az iskolai könyvtárból származó anyag is (természetesen lefényképezve/beszkennelve stb.), de nagy segítséget nyújtanak a közkönyvtárak, egyetemi könyvtárak honlapjainak kínálatai, más hasznos könyvtári oldalak. Egyik jó példa erre, még a gyerekek számára is, a világhálón megtalálható könyvbemutatók és beszámolók, amelyeket a tanórákon úgy a pedagógus, mint a diák felhasználhat.
Beszéltem a diákok és a tanárok online kereső tevékenységének megkönnyítése érdekében vállalt útmutatási lehetőségekről is. Vagyis segíteni őket abban, hogy otthonosabban mozogjanak a keresésben.
A folyamatot az anyaggyűjtéstől egészen az online tananyagba illő csomag összeállításáig a könyvtáros kollégák a szinkronképzés után végezték el. A gyakorlati bemutatót másnap tartották meg. Eme közös bemutató komoly ötletbörzévé alakult át, ahol a keresési fortélyok igencsak jó segítséget nyújtottak minden résztvevő számára. Például, hogy milyen korosztálynak lehet ajánlani azt a témát, milyen lehetőségek nyílnak a téma kiszélesítésére, fel lehet-e használni más tantárgyaknál stb. Végül pedig az anyagot kinek, kiknek, hová és hogyan töltsük fel, küldjük el.
Ezután közös beszélgetést folytattunk a közösségi oldalak szerepéről, mint a facebook, instagram, tic-toc stb. A résztvevők virtuális sétát tettek a youtuberek háza táján is. Ugyanakkor felhívtam a figyelmüket az elektronikus újságok, blogok és honlapok fontosságára is, amelyeknek tanításra szánt, vagy tanítást elősegítő anyagát egymásnak (iskolai könyvtárosoknak) a körlevelező segítségével át lehet küldeni. Némely honlapot, blogot, internetes újságot meg is tekintettünk.
Mindannyian egyetértettünk abban, hogy a diákok és tanárok online kisegítésének része az online könyv,- és folyóirat ajánlók, meghirdetett pályázatok, online versenyek, valamint a tanulást és nevelést elősegítő kvízjátékok és más tanulási-nevelési anyagok ismertetése.
Végezetül az online kapcsolattartást emeltem ki, nemcsak a diákokkal és tanárokkal, hanem a könyvtárosokkal is. Hiszen az ötletek megosztása révén a könyvtárosok egymást segítve, gördülékenyebbé teszik saját munkájukat, s ezáltal eredményesebb lesz az iskolai tevékenységük is.
Visszajelzésként a résztvevők a tanultakat egy összegző online könyvtárpedagógiai teszt kitöltésével pecsételték meg.
* * *
A továbbképző szervezői voltak: Barabás Andrea igazgató, aki a technikai részben is besegített, Babos László programszervező, Turoczki János informatikus, és nem utolsó sorban László Emese könyvtáros módszertanos. Mindannyian a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Házától.
A munkám technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika tanár segítette, valamint a fiatalok online térben való érdeklődésében a gyermekeim és a Márton Áron Főgimnázium diákjai igazítottak el.
A résztvevő könyvtárosok, valamint tanítók-tanárok névsora, akik könyvtári munkát is végeznek:
Albert Melinda és Farmos Éva könyvtárosok Barótról,
Pálkó Erika könyvtáros Gelencéről,
Balogh Zsuzsánna, Becher Ibolya Terézia, Beleuță Zita-Mária, Dezső Ildikó és Vikol Márta könyvtárosok, valamint Dezső Beáta-Katalin tanár Kézdivásárhelyről,
Varga Emese könyvtáros Kovásznáról,
László Gabriella és Simon Orsolya tanítók Nagyajtáról,
Szőcs Éva-Zsuzsánna tanító Ozsdoláról,
Forreiter Csilla-Éva, Jakab Anna-Mária-Zsófia, Kiss Réka, László Emese, Mákszem Olga és Török Julianna könyvtárosok, valamint Kiss Károly tanár és könyvtáros Sepsiszentgyörgyről,
Gábor Anna-Mária könyvtáros Zaboláról.
Fényképek: Kovács Zsuzsa és Forreiter Csilla
Borbé Levente
foglalkozásvezető,
a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése