2012. április 16., hétfő

„Iskola másképp” a csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskola könyvtárosának rendezésével


A reneszánszról másképp


Az „Iskola másképp” ötlet nagyon-nagyon tetszett nekem az első perctől. Az egyetlen szépséghibája az időpont volt, mert ki örvend annak, ha Húsvét nagyhetében a szokásosnál is többféle tevékenység szakad a nyakába. De olyan rég várok a lehetőségre, hogy „megfertőzzem” a gyerekeket a reneszánsz-szeretetemmel, hogy természetesen jelentkeztem a programokra. Öt osztályban kérték a tevékenységet, és őszintén remélem, hogy nem bánták meg.
Minél többet szerettem volna bemutatni a reneszánsz korszakból, elsősorban olyan szemszögből, ami az általános iskolai tananyagban nem vagy csak alig szerepel. Így a következő fontosabb fejezetek álltak össze: előzmények (ókori művészetek, népvándorlás, keresztény világkép, középkori művészetek), humanista gondolkozás-reneszánsz művészetek, reneszánsz táncok és konyha.


Előkészítés:
A szemléltetőanyagok válogatása, nyomtatása mellett a legfontosabb a reneszánsz finomság elkészítése volt. Az ókori, középkori és reneszánsz művészetek bemutatására közel 70 képet nyomtattam, ehhez jöttek még a térképek, amiket a Középiskolás történelmi atlaszból nagyítottam ki (természetesen ezt is az ókortól a reneszánszig).
Osztályonként 2-3 leányzó jött hozzám és elkészítettük az egész osztály számára az édességet. A sütés-főzés közben egyúttal fel is készültek a reneszánsz kori gasztronómiából, úgyhogy az osztályban ők beszéltek a korabeli tartósításokról, „Kolumbusz előtti” ételekről, és fel is olvasták a receptet, amit elkészítettünk. Azért, hogy én se unjam a főzőcskézést, két receptet választottam és ezeket váltogattuk. Itt következik a két recept:
Lombard szeletek (15. századi angol recept)
Így készülnek a lombard szeleteket. Végy tiszta mézet, forrald fel tűzön, amíg be nem sűrűsödik; vedd aztán tojásoknak kemény sárgáját, vess belőle bőviben a mézre, keverd is el jól, hogy sima legyen. Eztán tedd félre mindezt, vesd még hozzá cipónak jófajta morzsáját, borsnak porát, keverd mindezt a mézzel simára úgy, hogy jó sűrű is legyen, később szeletelni. Hagyd eztán kihűlni; végy bort és gyömbérnek porát, fahéjat, még kis mézet is; ereszd is át mindezt jó szűrőn, vesd eme szirupot az étekre, amikor feltálalod.


Praecedata (Bornemissza Anna szakácskönyvéből) – igaz, hogy 17. századi recept, de ezt a pereckét én is reneszánsz táncházban kóstoltam, ezért úgy döntöttem, hogy belefér.
Végy szép lisztet, tyúkmony-székit s egy kevés bort, nádmézet s ánizst. Csinálj tésztát belőle. Nyújtsd hosszúra s kerekdedre. Fahajat is tehetsz bele. Ezt praecedatanak hívják.

Ezeket a szövegeket olvasták fel a lányok az osztályban, de természetesen volt átiratunk és adagolás is. (Mindkettő az internetről.) Az elkészítés minden esetben közel két órát vett fel, amit egész jó hangulatban töltöttünk el.

Elmélet:
Az órát azzal kezdtem, hogy megpróbáltam felmérni, mennyit tudnak a gyerekek a reneszánszról. Hát, összességében véve nem sokat. Ennek még örvendtem is kicsit, mert megerősített, hogy nem volt rossz ötlet a programom. Három csoportra osztva dolgoztak a gyerekek a színes képekkel. A feladat osztályonként változott, de a lényeg az ókori, középkori és reneszánsz művészet jellemzése, helyes kronológia felállítása volt. Ezt egy hosszabb előadás követett, amit azért igyekeztem feldobni egy-két rövid szerepjátékkal, körkérdéssel. Végül összegeztük a hallottakat. Azt is kiderítettük menetközben, hogy minden gyerek fel tud sorolni legalább négy olasz művészt a reneszánszból (Michelangelo, Leonardo, Donatello és Raffaello). Ki ne hallott volna a Tini Nindzsa Teknőcökről!

Tánc:
Ébresztés képpen (egy osztály kivételével) tánccal folytattuk. Két francia branle-ot tanultunk meg, ezeket majd a Régizene Fesztivál táncházában is tudják majd gyakorolni, akik kedvet kaptak hozzá. A legjobb dolog a reneszánsz körtáncokban, hogy nem párban kell táncolni, úgy nem volt annyira ciki a fiúknak sem.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy ragaszkodtam ahhoz, hogy a lányok hosszú bő szoknyában táncoljanak. Így az is kiderült, hogy nem nagyon van nekik ilyen, ezért otthonról hoztam a lányoknak szoknyákat. Szerintem nagyon jól állt nekik, de erről megoszlanak a vélemények.

Eszem-iszom:
A kimerítő táncok után került sor a rövidke gasztronómiai előadásra és a kóstolásra. A praecedata-s osztályokban datolyával és - ahol futotta a pénzből - mandulával egészítettem ki a menüt, ezenkívül kóstoltunk-szaglásztunk gyömbért, vaníliát, fahéjat és sáfrányt is. A Lombard szeletekhez a szósz viccesen nyúlósra sikerült a fahéj miatt, de az íze nagyon finom volt. Ajánljuk azoknak, akik szeretik a fűszeres, tömény édességeket.


Következtetések:
Jó volt a másképp-hét, máskor is szükség van rá. Szó szerint máskor, nem Húsvét vagy hasonló nagy ünnep előtt.
Ha semmi más nem is maradt volna meg a gyerekek számára, az biztos, hogy Michelangelo Dávidját megjegyezték.
Komolyan gondolkozom azon, hogy időnként reneszánsz táncházat kellene tartsunk.

Bíró Emese
Petőfi Sándor Általános Iskola
Csíkszereda


Nincsenek megjegyzések:

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...