2018. november 7., szerda

Iskolai könyvtári világhónap 2018 a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban


A 2018-as iskolai könyvtárosi világhónapi rendezvényeimnek fő témája a könyvtár felbecsülhetetlen értékei voltak.
A legkisebb vendég olvasó

Könyvtártörténeti és könyvtárismereti órák
Az idén is a gimnáziumunkba érkezett kilencedikeseket szólítottam meg.
Könyvtártörténeti órákon megismerkedhettek a többszáz esztendős, ferencesek által létesített iskola könyvtárával, annak szellemiségével. A könyvtárismeret órákon könyvtár-használatból kaptak ízelítőt. Ezeken az ismertetőkön partnerek voltak: Borsodi László, Markó Ilona, Csata Emese, Csonta Noémi magyartanárok, valamint a IX-es osztályfőnökök: Lőrincz Katalin, Boda-Székedi Eszter, Fazakas Edith, Tamási Csaba és Bodor Julianna.
Rendezvények és előadások
2018. október 2-án András Éva és Horvát Krisztina tanítónénik látogattak el hozzánk két negyedik osztállyal a csíkszeredai József Attila Általános Iskolából. A találkozó célja Csíkország egyik kincsének, a Főgimnáziumunknak megismerése volt. A rendezvényről bővebben: http://hriskkonyvtaros.blogspot.com/2018/10/konyvtarlatogatok-az-iskolai.html

Egy felkérésnek eleget téve előadást tartottam a házi gyógyítás történetéről és titkairól. A rendezvényre 2017. október hatodikán került sor Biopatika címmel. 

Részt vettem a Hargita megyei iskolai könyvtárosok évnyitó módszertani gyűlésén.
Foglalkozás
Két biblioterápia csoportot indítottam az Iskolai Világhónap keretén belül, együtműködve Markó Ilona magyar nyelv és irodalomszakos tanárnővel.


Kiállítások
Az idei kiállítások az Októberi Iskolai Könyvtárosi Világhónap keretén belül a következők:
- az első kiállítást a gimnázium régi tankönyveiből válogattam össze az 1920-as évektől 2000-ig.

- a második expozíció a gyógynövényekről szóló volt, amelyben szakkönyveket és saját gyógynövénykészletemet használtam fel;
- a harmadik bemutató 1956-ra emlékeztetett.

A rendezvényektől függetlenül egy tartósabb tárlat is látogatható volt.
A tematikája a gimnázium impériumváltás utáni és kommunista, valamint rendszerváltási éveiből származó tankönyvei voltak. A kiválasztott anyagba nemcsak a könyvtári állományban szereplő anyag került bele, hanem volt tanárok és diákok hajdani tankönyvei, amelyet kölcsön adtak erre az alkalomra.
A kiállításhoz felhasználtam a saját könyvtáram köteteit is. A kiállítást hozzávetőlegesen 400-an tekintették meg.
Együtműködés
- A Kájoni János Megyei könyvtárban tartott Ismerjük meg értékeinket! című vetélkedő egyik társszervezője voltam.
 Link:

- Korabeli dokumentumok megszerzésével segítettem a gimnáziumunk 1968-as 300 esztendős emlékezőjére tartott 50-ik évfordulós ünnepségét.

- Október 26-án Csonta Noémi magyar nyelv és irodalomszakos tanárnővel a XI.E osztállyal Gondolatok a könyvtárban címmel rendhagyó irodalomórát tartottunk.

Vendégek fogadása
Október az egyik legmozgalmasabb hónap volt könyvtárlátogatók szempontjából. Minden egyes kisebb-nagyobb csoportot rövidre szabott iskola- és könyvtártörténet mellett kalauzoltam végig a könyvtáron. Esetenként az iskola dísztermét és a bizonyos korszakokról sokat árulkodó tablókkal díszített folyosókat is bemutattam.
Tiszteletüket tették bibliotékánkban:
- a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium tanárai,
- a csíkszeredai József Attila Általános Iskola diákjai és tanítói,
- a csíkszeredai Kós Károly Szakközépiskola diákjai és tanárai,
- a Hargita megyei iskolai könyvtárosok kis csoportja.
Borbé Levente


Nincsenek megjegyzések:

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...