2009. április 1., szerda

Áprilisi évfordulók, 2009

200 éve, 1809. április 1.-én született Nyikolaj Vasziljevics Gogol ukrán származású orosz író. Kiemelkedő munkái: A holt lelkek, Az orr, A köpönyeg, A revizor, Szent Iván-éj.
150 éve, 1859. április 1.-én született Vikár Béla műfordító, etnográfus, akinek 100 ezelőtt esztendővel jelent meg a Kalevala magyar fordítása.
85 éve, 1924. április 9.-én született Francisc Munteanu román író, forgatókönyvíró, rendező. Legnépszerűbb regénye, amelyet magyar nyelvre is fordítottak: A kis szeplős.
80 éve, 1929. április 15.-én született Huszár Sándor. A Hét című kulturális hetilap megalapítója (1970).
130 éve, 1879. április 16.-án született Gala Galaction román író, teológus. Ismertebb művei magyar nyelven: Călifar malma, A mi partunktól Kladováig, Mahmud Papucsai.
50 éve, 1959. április 19.-én halt meg Szabédi László erdélyi magyar költő, újságíró, műfordító.
80 éve, 1929. április 21.-én halt meg Cholnoky László. Bertalan Éjszakája elbeszéléskötettel debütált az irodalomba.
210 éve, 1799. április 21.-én született Táncsics Mihály író, politikus.
115 éve, 1894. április 22. született Camil Petrescu román író, drámaíró, költő. Jelentőseb művei: A szerelem utolsó, a háború első éjszakája, Prokusztész-ágy, Erős lelkek (Suflete tari), Velencei történet, Szélleányok tánca (Jocul ielelor)
445 éve, 1564, április 23.-án született William Shakespeare angol drámaíró, költő, színész. Az angol drámaírás nagy alakja. Főbb művei, amelyek halhatatlanná tették nevét: Rómeó és Júlia, Hamlet, Othello, Macbeth, Lear király.
310 éve, 1639. április 26.-án halt meg Jean Racine francia drámaíró. Híres műve a Phaedra

Nincsenek megjegyzések:

Harom-vára túra a IX. E osztállyal

Romok a Harom-várából * * * A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium IX. E osztályos diákjaival és Tankó József angol nyelvtanárr...