2010. május 7., péntek

Élő könyvtárban jártam

A Csíkszeredai Kávéház a négy sintérhez kertjében (Daradics, Piac utca 1. alatt) élő könyvtárat látogattam meg. Az élő könyvtár egyik könyvtárosától értesültem, hogy országunkban a tavalytól indult útjára ez a program. Lényege többek között a sokszínűség és a másság elfogadtatása.
Ugyanúgy, mint más kölcsönző először körülnéztem, kis idő múltán a segítőkész könyvtáros felajánlotta a könyvtár katalógusát, abból lehetett választani könyvet. Világosabban beszélve az ideiglenes könyvtárban, mint látogató kikölcsönöztem azt a "könyvet"(személyt), téma szerint, amelyik jobban érdekelt (és nem volt foglalt) és kezdődhetett az "olvasás", azaz beszélgetés. A katalógus több hasonló témájú "kötetet" tartalmazott. Főleg azokból a "kötetekből" lehetett válogatni, amelyekből a tavaly is többet kölcsönöztek ki. A "könyveket" 50 percre lehetett kikölcsönözni, de meglehetett hosszabbíttatni.
            Inkább a kíváncsiság hajtott, hogy miként működik a rendszer ebben az "intézményben". Részese lehettem egy, élő könyvel való találkozásnak. A "könyvet", akit kiválasztottam, könyvtáros lévén, nem is annyira az iránta  vezérelt előítélet, mint maga a beszélgetés lefolyása. A témát nagyjából ismertem, mégis érdekes volt. Az érdekessége, a könyvvel való kapcsolatban rejlett.
Nyilván egy hagyományosnak vélt könyvet semmiképpen sem helyettesíthet egy élő könyv, viszont igencsak megvannak az előnyei. Azt próbáltam kiolvasni belőle, ami inkább érdekel, semmi kutakodás-keresgélés nélkül, élőben láthattam a szerző reagálását a kérdéseimre, és egyfajta személyes külön bejáratú véleményt kaphattam a "könyvről", aki egyben annak szerzője is.Itt a kérdésekre kellett ügyelnem, mert amilyenre sikerült a kérdés hasonló lett a válasz is.

A háromnapos rendezvény sok embert vonzott. Aki teheti látogasson el jövőbe az élő  könyvtárba, sőt, ha kedve szottyan, ki lehet próbálni az élő könyvtárban lévő könyvszerepet is.  
             

Az Élő Könyvtárat a Csík Terület Ifjúsági Tanácsa az Élő Könyvek Hónap - Élő Könyvtár program keretében szervezte meg.

Az Élő Könyvtár program az A.R.T. Fusion Egyesület kezdeményezése, amely az Európai Bizottság Fiatalok Lendületben Program támogatásával jött létre.

A programról bővebben:

http://cstit.ro//index.php?option=com_content&task=view&id=1569

http://cstit.ro//index.php?option=com_content&task=view&id=1570

Borbé Levente

Nincsenek megjegyzések:

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...