Csütörtökön, 2014. április 10-én András Éva tanító
néni negyedik osztályával a csíkszeredai József Attila Általános Iskolából
látogatott el hozzánk. A találkozó célja a helyi értékeink megismerése volt. Az
egyik kincs, amiről érdemes beszélni felcseperedő nemzedéknek, a csíki oktatás
kimagasló intézményének és könyvtárának története. Mindezen értékeknek egyik
örököse a mai Márton Áron Gimnázium. Ennek szellemében folyt a közel három és
fél órás program.
Miután Balázs-Bécsi Enikő kolléganőmmel üdvözöltük
a hozzánk érkezett vendégeket, áttértem Csík vármegye hajdani kulturális
életének bemutatására, amelyben a központi szerepet a ferences szerzetesek
játszották. Csíksomlyó a csíkiak kulturális fellegvára volt évszázadokon át. A
gyerekek ízelítőt kaptak a ferences könyvtár, majd az iskolai könyvtár
kialakulásáról, a Kájoni János alapította nyomdáról, és az ezekből maradt
örökségről.
Az iskolai könyvtár történetét és mai helyzetét
egy rövid könyvtörténet előzte meg, amiről már tudomásuk volt András Éva tanító
néninek köszönhetően. Az iskolai könyvtár történetét az alapítástól mostanáig taglaltam.
Kitértem a könyv értékének, az olvasásnak a személyiségfejlődésben betöltött
nélkülözhetetlen szerepére.
A megmaradt örökségből egy kis bemutatót
tartottunk kolléganőmmel. A kedves vendégek örömmel tekintették meg a kincsnek
számító köteteket.
A rövid szünetet a könyvtár teljes megtekintése
követte, utána a diákok egy-egy rajz erejéig megörökítették kedvenc könyvtári
helyiségüket, könyvüket, vagy éppen ami lenyűgözte őket. Több ügyes rajz
született.
A rajzokat követően kérdőíveket osztottunk ki. A kérdőívben a könyvtárral, a könyvekkel és az olvasással kapcsolatos kérdések
voltak feltéve. Arra a kérdésre, hogy szeretnek-e olvasni majdnem az összesen
igennel válaszoltak. A kedvenc könyv zöme meséskönyv, meseregény, vagy ifjúsági
regény volt megjelölve. Ketten választottak tudományos ismeretterjesztő
műveket. Hogy van-e otthon saját- vagy családi könyvtáruk kétharmada igennel
válaszolt. Az osztály egynegyede látogatja gyakran az iskolai könyvtárukat,
fele ritkán és a másik negyed egyszer sem. Arra, hogy mi tetszett a könyvtárból
szinte minden helyisége fel volt tüntetve. Elsősorban a sok érdekes könyv volt
megemlítve, majd a folyóiratokat és a számítógépeket tartó galéria.
A kérdőív kitöltése után az osztály megtekintette
a gimnázium kápolnáját és tornatermét.
Végezetül a kis meglepetésünk után meghívtuk őket
egy szerény eszem-iszomra.
Borbé
Levente könyvtáros
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése