2018. május 24., csütörtök

A világegyetem dióhéjban


Nagy Péter egyperceseit már régóta böngészem a facebook-on. Ha nem is minden napra, de a szinte rendszerességgel megjelenő tartalmas „szösszenetei” teljesen felélénkítik, megmozgatják szürkeállományomat.

A tegnapelőtti előadását Stephen Hawking emlékére rendezte meg. Ennek különösképpen örültem, hiszen a nemrég elhunyt zseniről érdemes többet tudnom annál, amennyit esetleg jómagam összeszedtem volna róla.

Az előadás három részt foglalt magába. Az első részében a tudós életét lehetett nyomon követni a gyerekkorától, a betegségén keresztül egészen a haláláig. Itt betekintést nyerhetett a nagyérdemű arról az időszakról, amelyben Hawking élt, úgy tudományos, mint annak általános kulturális hangulatáról.

A második részben Nagy Péter azokat a fizika (és nemcsak) tudósokat sorakoztatta fel, akik befolyással bírtak Hawking tudományos tevékenységére.

Az utolsó rész Stephen Hawking munkásságáról szólt.

A három egymástól semmiképpen sem elkülönülő részt a világegyetemről szóló elméletek, ideák képének a mi létünkre való rávilágításával forrasztotta össze. Hawkingon kívül a jeles tudósok közül még Isaac Newton és Albert Einstein tevékenysége volt kiemelve. Munkásságuk mérföldkövet jelentett a fizika és a világegyetem kutatását elősegítő teóriákról. Egyúttal betekintést nyerhettünk az elméleti és a gyakorlati fizika univerzumába is.

Nagy Péter előadását bárki élvezhette, akit érdekelnek a körülölelő világ dolgai, hiszen nem tiszta tudományról, inkább annak emberközelibb megértéséről szólt. Igaz, mindehhez közelebb azok az egypercesek hoztak, amelyekből nap mint nap töltekeztem, s ezáltal számos érdekes gondolattal gyarapodtam. Az említetteknek köszönhetően az előadás egységes egészként állt össze bennem. Az emberiséget foglalkoztató kérdéseket, az emberi kultúrát, a hit erejével kinyilatkoztatott eszmefuttatással társította, amely igen bátorító hatással bírt az egybegyűltek számára, hogy ne adják fel és ne pazarolják el tehetségüket. Mint ismeretes, minden egyes ember abban a bizonyos ismeretben kell a maga képességét, adottságát sajátos úton kamatoztassa, amelyben otthonosan mozog. Magának kell felépítenie, érdeklődési köréből kiválasztva apránként gyarapítania azt a tudást, amelyben majd egyszer jeleskedni fog. Ezáltal személyesen is hozzájárul rátermettségével ahhoz az össztudáshoz, amit emberi kultúrának nevezünk. Ugyanis az általunk kialakított személyes világkép akkor jut táptalajra, ha a következetesség, a kíváncsiság útján tovább tudjuk adni másoknak. Az előadás megerősítésként impulzust adott a jelenlévőknek a hogyan továbbra. Ezért szép, ha bizonyos dolgok arculatát többféleképpen is tudjuk láttatni. 
 
Az igen jól felépített előadást háttérképekkel és filmbetétekkel, zenével sikerült színesebbé tenni. Ez a munka a Márton Áron Tehetséggondozó Központ diákjainak szorgalmát dicséri. A részek közötti kellemes gitármuzsikát Nagy Lóránt szolgáltatta.
Nagy Péter egypercesei, előadásai továbbra is az érdeklődésem központjában maradnak. Ajánlom könyvtárosoknak, és nemcsak, mert érdemes építkezni, töltekezni a jól dokumentált, szórakoztató és egyben oktató munkájának gyümölcséből.
Borbé Levente,
könyvtáros

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...