Egy eléggé zsörtölődős emberrel ismerkedhetünk meg Fredrik Backman fiatal svéd író Az ember, akit Ovenak hívnak című regényének legelején. Úgy tűnik mintha nem érdekelné a körülötte egyre nagyobb iramban fejlődő digitális univerzum. Egyáltalán nincs meg benne az a nagyvonalúság, hogy csak úgy eltűrje a szomszédok által megengedett zajongást, s főleg a több éve felállított szabályok be nem tartását. A kertvárosi lakópark, ahol él, ezért tele van folytonosan bosszantó dolgokkal, mint például a szabálytalan parkolás, az ugató kiskutya meg a gazdája, az autójukkal „betolakodni” akaró idegenek, s egyáltalán a szomszédságában kiáramló hangok, amelyek igencsak zavarják őt. Mindenről megvan a véleménye, de legfőképpen azokról, akik akármilyen autót vásárolnak. Az Saabjával semmi se veheti fel a versenyt...
A
cselekmény egy hétfői napon veszi kezdetét, amikor Ovet 40
esztendő szolgálat után elbocsájtják a munkahelyéről. Ezt az
elbocsátást finoman közlik véle. Azért hétfőn, mert a
hétvégéjét nem akarták elrontani. Ovénak pedig a munka
jelentette az életet. Sajnos az elrontás úgyis megtörtént,
hiszen imádott feleségét hétvégén temette el. 59 évesen mindez
egy kicsit soknak tűnik neki. A rászakadó szomorúságot tetőzi
az is, hogy új szomszédjai lesznek. Számára hasznavehetetlen
társaság. Nincs ideje pihenni a folyamatos szabályok kihágása
végett. Még öngyilkos sem tud lenni. Többször megzavarják, s
amikor végül révbe jut, a kötél szakad el, amivel felkötötte
magát. A perzsa nő jelenléte a bárgyú férjével egyenesen
felkavarja őt, dühössé teszi. Ingerültsége, feldúltsága csak
fokozódik, mert élete már csak a
lakóparkra koncentrálódik. Hovatovább számára egyre képtelenebb
dolgok történnek, amire jócskán rátesz a heves, hirtelen haragú,
lobbanékony magatartásával.
Ovet
azonban az emlékein keresztül sokkal jobban megismerjük.
Idejekorán elveszti az anyját, kamaszkorában az apját, és aztán
saját lábra kell álljon, ami nagyon megy neki. Még az örökségül
maradt házat segítséggel, de ki tudja pofozni, ami egy sajnálatos
baleset miatt leég. Emlékezéseinek egyik tündéri pontja a
felesége, a véle való szerelem, és az ezt követő nagybetűs
együttlét. Sonja a férje zord külseje alatt lapuló kedvességet
fedezi fel. A feleségéből kisugárzó megértést és
együttérzést ő maga is érezte. A nem éppen szószátyárságáról
híres Ove inkább cselekedeteivel, mint szavakkal fejezi ki mindazt
amit érez iránta, de egyáltalán mások iránt is. Parvaneh, a
szomszéd perzsa nő megtalálja benne az emberit. Sőt, akarata
ellenére belerángatja a hétköznapi dolgaiba, amelyből igazi
kalandok sorozata alakul ki. Ennek köszönhetően maga Ove is
másként szemléli a világot. A mindenkivel kötekedő és
idegesítő ember egyre jobban megvillantja segítőkész arcát. Még
egy cicát is befogad, de sohasem ismeri el, hogy az övé. Megvédi
hajdani barátját attól,
hogy elvigyék az öregotthonba. Befogadja az apja elől menekülő
ifjút. A megoldások sorozata által megváltozott hősünk még
halála előtt gondoskodik azokról, akiket szeretett ebben a
bizonyos lakóparkban. Természetesen a végrendeletéből sem
maradnak ki a további instrukciók...
A történet
gunyoros tálalása teszi lehetővé az Ove kép kialakítását,
akinek tettei bemutatásán keresztül egyre közelebb hozzák az
olvasóhoz nem hétköznapi személyiségét. Morcossága ellenére
ellenségei nemigen vannak. Ő maga sem nevezi meg saját
„rosszakaróit”, inkább ellenszenvet vált ki belőle a fehér
inges hivatali emberek látványa.
Összegezve: egy „rege”
arról, hogy ha kellő figyelmet szentelünk egymásnak, annak mindig
beérik a gyümölcse. Felfedezzük és megismerjük azt az embert,
akit távolról eléggé másként szemléltünk, s együttvéve
önmagunkat is.
A regény
ízét Bándi Eszter fordítása tette élethűbbé.
Borbé
Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése