A
Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége A
gyermek olvasóvá nevelésének módszerei
az iskolai könyvtári munkában címmel
szervezett
továbbképzőt az iskolai könyvtárosok számára.
A
tanfolyam 2018. november huszonhatodikán vette kezdetét, amelyre 25
könyvtáros iratkozott fel különböző székelyföldi
iskolákból
és 2 a csíkszeredai, valamint a sepsiszentgyörgyi pedagógusok
házától.
A
továbbképzésnek helyt adó intézmény az Apáczai Csere János
csíkszeredai Pedagógusok Háza volt. A képző Magyarországról
érkezett, a Budapesti Könyvtári Intézet
munkatársa, Hock
Zsuzsanna
személyében.
A
20 órás háromnapos továbbképző inkább azokra a könyvtárosi
praktikákra fókuszált, amelyeket könnyebben lehet kivitelezni az
iskolai könyvtárban.
Első
nap bemelegítésként
a résztvevők
arról az iskolai könyvtárról beszéltek, amelyben jelenleg
tevékenykednek. Szó esett a sikeres megvalósításokról és a
kudarcokról is. A beszámolokból
egyértelműen
kiderült,
hogy a könyvtárak alul vannak finanszírozva. A
könyvtárosok pedig kisebb-nagyobb segítséggel igyekeznek
irányítani a sorsukat.
Munkájukat
a folyamatos leépítések is nagyon gátolják. Van már 66%, 50%,
30%, 25% és 0%-os
állások is. A 0%-os egy másik állás mellett végzi ingyen és
bérmentve a könyvtárosi munkát. Az egész és felállásúakra
annyi más tevékenységet rónak (titkári, könyvelői, pénztárosi,
fénymásolói, nevelői, kapusi, postási, helyettesítő tanítói
és tanári munkát stb.), hogy képtelenek zökkenőmentesen
foglalkozni a sajátjukkal. Ennek ellenére mindegyik könyvtáros
igyekszik megtalálni a diákok felé vezető utat. Hock Zsuzsanna
eme helyzetekben is igyekezett olyan lehetőségeket felsorakoztatni,
amelyek révén kialakulhat intézményen belül és kívül egy jó
kommunikációs háló. Vagyis minden pillanatot meg kell ragadni,
hogy olvasóvá nevelhesse a diákokat a könyvtáros. Például a
helyettesítő órákon könyvismertetőket, könyvbemutatókat, vagy
könyvek élményeit megosztó foglalkozásokat vezetni.
Szó
esett a PISA és a PIRLS mérésekről, s annak helyi hasznáról,
mint az olvasásfejlesztés könyvtári lehetőségei, vagy a helyi
olvasás mérési eszközei.
A
hétfői program záróakkordja A Márton Áron Főgimnázium
látogatása volt, amelyet jómagam vezettem. Kis iskolatörténettel
indítottam, belefoglalva a könyvtártörténetet. A vendégek
láthatták a Tudásközpontot, az iskolamúzeumot és a gimnázium
kápolnáját azaz dísztermét.
Kedden
az olvasáspedagógia bugyraiban kalauzolt el Hock Zsuzsanna.
Betekintést
nyertünk a
szövegértés, az olvasás, és az ebben rejlő iskolai könyvtári
munka lehetőségeibe.
Például egy kép alapján is össze lehet hozni egy
egész
könyvtárosi programot több tanárkolléga bevonásával. Mindezt
a könyvtárban való keresés-kutatás eszközeivel egybekötve. A
megszervezett programban résztvevő diákokat
pedig érdemes
jutalomban részesíteni.
Hogy milyen rendezvényeket lehet megvalósítani? Lehetnek
helyismereti, neves személyekhez kötődő, évfordulós vagy
világnapi rendezvények, ciklikusan visszatérő és
más események.
Végül, de nem utolsósorban úgyszintén fontos az olvasókörök
és az olvasótáborok szerepe is.
A
délutáni programban a Mikó-vár, a Csíki Székely Múzeum
látogatása szerepelt.
A
szerdai napon az olvasásfejlesztő programokat boncolgattuk. Itt
példák hangzottak el bemutatóval egybekötve,
némelyiket helyben
kipróbálva, gyakorlatba
ültetve
lehetett
jobban megismerni. A nap második felében a tapasztalatok alapján,
irányított beszélgetésen keresztül, csoportmunka folyt. Kis
csoportokban egy-egy olvasásfejlesztő projektet kellett összehozni
a megtervezéstől a kivitelezésig. A projektterveket közösen
értékelték. A visszajelzések alapján sikerült létrehozni a
három napi munka ötletbörzéjét. Itt a könyvtárosok már saját
maguk rakták össze a
tanultak, tapasztaltak alapján a továbbképző összegzését.
Az
utolsó szakmai képző záró délutáni programja a csíksomlyói
Kegytemplom látogatása volt.
Három
nap intenzív könyvtárosi elmélet és gyakorlati munka
segítőeszközként használt
minden egyes résztvevő számára, hiszen a jó ötletek iskolai
könyvtárakra mérve, ha nem is teljes egészében, de a
továbbiakban felhasználhatóak
tudnak lenni.
Köszönet
illeti Hock Zsuzsát, hogy beavatott a
magyarországi
iskolai könyvtárostanári munka rejtelmeibe, Márdirosz Ajkát, az
Apáczai Csere János Pedagógusok háza könyvtárosát a program
szervezésében tett fáradozásáért.
A
továbbképző résztvevői:
Bakó
Edit –
Csíkpálfalva
Gábor
Emília – Csíkkarcfalva
Székely
Edith – Csíkszentdomokos
Nagy
Aranka – Csíkszentmárton
Borbé
Levente, Bölöny Melinda, Dánél Hajnalka, Egyed Daniela, Kovács
Edit, Kristó Zita, Márdirosz Ajka, Molnár Gyula, Salamon-Magyari
Éva – Csíkszereda
Portik-Bákai
Anna – Gyergyóremete
Becher
Ibolya, Beleuță Zita-Mária – Kézdivásárhely
Deme
Károly-Zsolt – Maroshévíz
Kelemen
Rebeka – Parajd
Forreiter
Csilla, László Emese, Mákszem Olga, Török Julianna –
Sepsiszentgyörgy
Mihály
Noémi – Szentegyháza
Hatos
Melinda, Kántor Ágnes – Székelykeresztúr
Fényképezte:
Borbé Levente és
Forreiter Csilla
Borbé
Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése