Az idén egy
társadalomtudomány osztályt céloztam meg. Maga a foglalkozás az
októberi és novemberi hónapokban zajlott, heti egy alkalommal,
Varga László igazgató jóváhagyásával. Markó Ilona, magyar
nyelv és irodalom szakos tanárnő a X.B-t ajánlotta. A lényeg a
közösség összekovácsolódása és egyesekben a szórakozottság
és a szétszórtság csökkentése, azaz a figyelem erősítése
volt.
Az első közös találkozón
ismertettem a foglalkozás lényegét, és a tanárnővel
kialakítottuk a két csoportot. Itt figyelembe kellett vegyük a
sportoló gyerekeket, hogy milyen időszakban tudnának inkább jelen
lenni.
A rákövetkező héten már
megkezdődött a csoportos foglalkozás. Mindkét csoportnál
ugyanazokat a műveket olvastam fel, egy kicsit előadva őket, és
természetesen az eredmény eltérő volt. Azt hiszem, ott helyben
újra érzehették mindazt, ami „nem menő”, vagyis az
érzelmeikről beszélgetni. Az első csoportot inkább a
közösségformáló erőnek a kulcsa érintette meg, míg a
másodikat a személyes boldogulással járó barátságok és lelki
kapcsolatok kiépítése. Igazából mindkét csoport hasonlót
akart, de másként. Sőt, a közös problémájuk végett, attól
eltekintve, hogy ők nem hallották egymást, azonos nézeteket
vallottak a helytállásról, a barátságról, a boldogulásról,
amelyhez elengedhetetlen az odafigyelés, a kitartás, és egy kis
kedves lelkitöltet. Azt vettem észre, hogy kevésbé mernek
megnyilvánulni, viszont a foglalkozások előrehaladtával
levetkőzték gátlásaikat, és már néhány őket érintő
személyesebb problémáról is mertek nyíltabban beszélni. Ezek
közül a kiközösítéstől való félelemről, az unalomról, meg
a szeretetről beszéltek nyomatékosabban. Azt láttam, hogy
egyesek megszelídültek, mások meg megfontoltabbak lettek, vagyis
nem szégyellették (annyira) tetteiket, s annak következményét,
kezdték vállalni saját magukat. A kitöltött tesztek is ezt
bizonyították. Talán jó lett volna még egy-két óra, de most
ennyi fért bele ebbe az időkeretbe, amit ki tudtunk hozni a kedves
tanárnővel, Markó Ilonával.
Az utolsó
találkozáskor, a tanárnő jelenlétében, kitörő örömmel
fogadtak, mint egy régi jó barátot. Ez nagyon melengette a
szívemet. Volt móka, kacagás és meghatódás. Először egy
vicces történetet olvastam fel a Jani
Keserű facebook oldaláról „A
tanyasi katona levele a bevonulás után”
(katonaságba). A humoros történet rávilágít arra, hogy mennyire
másként értékeljük ugyanazt a dolgot, hogy mennyire másként
forog az agyunk. Ami egyeseknek rossz, az a másiknak éppen jó, és
fordítva. Erre jött rá a foglalkozásokon készített néhány
emlékkép, majd az összesítő, amelyeknek gondolatai a
tesztjeikben voltak megírva. Látszólag nagyon bírták a kiemelt
elmélkedéseket, meg a művek, s azok szereplőinek sorbaállítását.
Hogy az ünnepi hangulat se maradjon el, ezúttal csak Weöres
Sándortól hallhattak és láthattak
megzenésített verseket Koncz Zsuzsa
előadásában. A versek a következők voltak: Majomország,
Akik megtalálnak
és a Ki minek gondol.
Természetesen az utolsó aratta most is a legnagyobb sikert. A
Weöres választás azért is volt telitalálat, mert a IX. és X.
osztályosok helyi szavalóversenyére a diákok az ő verseiből
kellett válasszanak. Búcsúzóul néhány mondat erejéig
kifejeztem a hálámat azért, hogy együttműködtek velem.
Végkonkluzió az, hogy az
„Olvasói utazást” nem tudom abbahagyni. Sokat tapasztaltam, és
ugyanannyi élményt adtak nekem.
A foglalkozásokon
felhasznált alkotások népszerűségi sorrenbe szedve:
1. Max
Lucado: Értékes vagy
2. Lázár
Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm,
valamint Borbé Levente: Ártatlan B.
Berci életre szóló kalandja
(ugyanannyi pontszámmal, mint az előző)
4. Ottlik
Géza: Az utolsó mese
5. Mihók
Tamás: chkr
Az érdekes az, hogy az
„Értékes vagy” messzemenően a legnagyobb sikert aratott, a
többi mű között jóval kisebb volt a „népszerűségi”
pontozás.
Borbé
Levente,
könyvtárpedagógus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése