2019. november 4., hétfő

Iskolai könyvtári világhónap minálunk - 2019




A 2019-es iskolai könyvtárosi világhónapi rendezvényeimet Kájoni János születésének 390-ik évfordulójának szenteltem.
Könyvtártörténeti és könyvtárismereti órák
Az idén is, mint az elmúlt esztendőkben, elsőként a gimnáziumunkba érkezett kilencedikeseket szólítottam meg.
Könyvtártörténeti órákon megismerkedhettek a többszáz esztendős, ferencesek által létesített iskola könyvtárával, a Kájoni János nyomda történetével, a szerzetesi munka szellemiségével. A könyvtárismeret órákon könyvtár-használatból kaptak ízelítőt. Ezeken az ismertetőkön partnerek voltak: Csonta Noémi és Markó Ilona magyar nyelv és irodalomtanárok, valamint a IX.-es osztályfőnökök: Szatmáry Annamária, Szabó László, Barta Mónika, Péli Bálint, Csonta Ildikó és Bilibók Katalin.
Rendezvények és előadások
Október kilencedikén a Segítő Mária Gimnázium IX.A. és IX.B. osztályos tanulói tették tiszteletüket iskolánkban. A csapatot Zöld Ildikó történelem szakos tanárnő és Borsodi Beáta angol szakos tanárnő kísérte el. A rendezvény előadója jómagam voltam.
2019. október 9-én részt vettem és előadó voltam az Olvass többet! határtalanul – magyarul elnevezésű nemzetközi szakmai konferencián, Kovásznán.
Foglalkozások
Újból két biblioterápia csoportot indítottam az Iskolai Világhónap keretén belül, együttműködve Markó Ilona magyar nyelv és irodalomszakos tanárnővel.
Kiállítások
Az idei kiállítások az októberi Iskolai Könyvtárosi Világhónap keretén belül a következők:
- az első kiállítást Kájoni Jánosra emlékezve válogattam össze a gimnázium régi könyveiből és dokumentumaiból, kipótolva a saját köteteimmel és más anyaggal
 
- a második expozíció anyagát könyvtárunk régi állományából válogattam össze.
- a harmadik kiállítást Benedek Elek születésének 160-ik évfordulójára rendeztem be.
- a negyedik bemutató témája az 1956-os forradalom és szabadságharcra emlékeztetett. A kiállítás anyagából kölcsönözni is lehetett.
A rendezvényektől függetlenül egy tartósabb tárlat is látogatható volt.
Tematikájaként a gimnázium régi állományának könyvei és más dokumentumai voltak láthatók. Kitüntető figyelmet kaptak az évkönyvek is, a gimnáziumi értesítvényektől kezdődően a mai évkönyvekig.
A kiállításhoz felhasználtam a saját dokumentumaimat is. A kiállítást hozzávetőlegesen 350-en tekintették meg.

Együttműködés és kapcsolatépítés
Október folyamán diákokat szerveztem be az Olvass többet! határtalanulmagyarul elnevezésű nemzetközi irodalmi vetélkedőre. A diákokat a Márton Áron Főgimnáziumból és a Petőfi Sándor Általános Iskolából toboroztam.
Részt vettem és helyi szervezője voltam Lackfi János rendhagyó irodalomórájának, amelyet városunkban rendezett meg a Kájoni János Megyei Könyvtár.
A gimnázium tanárainak és diákjainak ajándékköteteiből, amelyeket nem vételeztem be, és a szabadon elvehető köteteknél megmaradtak, elvittem a városi park kis könyvesfülkéibe. Sok látogató örült neki.
Vendégek fogadása
Ebben az esztendőben is mozgalmas hónap volt az október a könyvtárlátogatók szempontjából. Minden egyes kisebb-nagyobb csoportot rövidre szabott iskola- és könyvtártörténet mellett kalauzoltam végig a könyvtáron. Esetenként az iskola dísztermét, múzeumát, a belső sportpályát és a tablókkal díszített folyosókat is bemutattam. 

Tiszteletüket tették bibliotékánkban:
- a budapesti (békásmegyeri) Veres Péter Gimnázium tanárai,
- a miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium diákjai és tanárai,
- az ausztria Karintiából érkező pszichológuscsapat,
- a Konfuciusz Intézet kínai nyelv tanárai,
 - a Vaslui Megyei Nicolae Milescu Spătarul Könyvtár igazgatója - Gelu Voicu Bichineț 
- a csíkszeredai Aranyalma Napközitől egy kis gyerekcsoport,
- a csíkszeredai Segítő Mária Gimnázium diákjai, tanárai.
Borbé Levente
Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

1 megjegyzés:

László Emese írta...

Gratulálok, Levente!

Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...