2023. május 26., péntek

A gimnáziumunk története

2023. május 25-én a Márton Áron Főgimnázium Iskola Másként programja keretén belül tartottam három előadást Iskolatörténeti bemutató címen.

A rendezvényre külön iratkoztak fel az e téma iránt érdeklődő diákok. Egy élmény volt végigkalauzolni a diákokat és tanárokat ezen a többszáz esztendős múlton.

Bevezetőként Reményik Sándor: Templom és iskola verséből olvastam fel részleteket, ezzel is kifejezném ezen intézmények mindenkori fontosságát a székelység (és nemcsak) életében.

A történet a ferencesek XV. századi csíksomlyói letelepedésével kezdődött. Szó esett az iskola XVII. századi alapításának évéről, a tatárdúlásról, az iskola és a szeminárium újjátételéről. Külön kiemeltem Kájoni János csíksomlyói nyomdász szerepét. A történelem viharos eseményeit is szemmel tartva beszámoltam az 1764-es Madéfalvi veszedelemről, és az iskolára tett hatásairól. Továbbá az 1848-1849-es szabadságharcról, s ennek következményeiről a gimnázium tanáraira és diákjaira nézve. Megemlítettem a tantárgyak magyar nyelvű tanításának újból engedélyezését. Kiemeltem az 1890-es esztendőt, amikor a gimnázium bútorzatának nagy részét újakra cserélték ki.

Külön időt szenteltem a gimnázium 1911-es Csíkszeredába való költöztetésének, az első világháborús eseményeknek és az impériumváltás következményeinek. Ezt követően fontosnak tartottam a második világháború időszakának iskolára vonatkozó történeteit elmesélni, valamint az ezt követő kommunista korszakot. A kommunisták által átvett hatalom ideje alatt egy tollvonással vettek végett az egyházi felekezetű iskoláknak. Az akkori tanintézmények mindegyikét állami iskolákká alakították át. A gimnáziumunk sem járt jobban, vegyes tannyelvűvé vált. Sőt, az 1980-as esztendők végén csak román nyelven tanítottak. A magyar nyelv és irodalmat az akkori hatalom fakultatív tantárggyá degradálta. Mindebből csak az 1989-es rendszerváltás adott reményt. 1990-ben a gimnázium fel is vette a Márton Áron Líceum nevet. Ezzel egy új éra kezdődött a többszáz esztendős nagymúltú iskola életében.

Továbbá beszéltem Márton Áron tevékenységéről, az iskola nagyjairól, az 1990. utáni Csíksomlyói passió újraéledéséről és az újkori évkönyvek megjelenéséről.

Befejezésül az iskola, a tanítás és a nevelés elengedhetetlen fontosságának szerepét hangsúlyoztam. Itt olvastam fel Kányádi Sándor: Mondóka című kis költeményét.


Ezt követően a diákok megtekinthették az iskolánk múltját felidéző kiállítást, ahol szerepeltek a gimnázium nagyjai, történetírói és néhány korabeli fotó. Kiemelten szerepelt Márton Áron püspökünk, továbbá Kájoni János, Bándi Vazul, Imets Fülöp Jákó, Domokos Pál-Péter, Tivai Nagy Imre és mások.

Linkek:

1. A csíksomlyói gimnázium története (Az anyag megtalálható a csíkszeredai Márton Áron Gimnázium 2005-2011 közötti évkönyveiben. ) - http://users.atw.hu/borbelevente/pgim.php

2. Reményik Sándor: Templom és iskola - https://reformacio.mnl.gov.hu/irodalom/remenyik_sandor_templom_es_iskola

3. Kányádi Sándor: Mondóka - https://meglepetesvers.hu/kanyadi-sandor-mondoka/ A költemény dalváltozata Koncz Zsuzsa előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=Nm_gltG31u0

Borbé Levente,

Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda


Nincsenek megjegyzések:

ReMeK-e-hírlevél 2024/5. számából

Beavatás: néprajzi pályázat középiskolásoknak: Iskolai legendák – legendás iskolák A kolozsvári  Babeș –Bolyai Tudományegyetem Magyar Népr...