Szeptember 8-án került sor a 2022-2023-as tanév első OLVASÓI UTAZÁSára. Mint korábban is, Markó Ilona magyar nyelv és irodalom szakos tanár segítette a munkámat Varga László igazgató úr jóváhagyásával. Két részre osztottuk az osztályt. A csoportok felváltva jöttek a könyvtár dokumentációs és információs termébe. Amíg az egyik csoportot vezettem, addig a tanárnő a többiekkel speciális világirodalom órát tartott.
Az egyik csoport |
A foglalkozásra Antoine de Saint-Exupéry ismert művét a Kis Herceget dolgoztam fel.
Kis bevezetőt tartottam a könyvről, amelybe a diákok is bekapcsolódtak, hiszen voltak, akik már olvasták. Mások filmes változatban látták, vagy hangoskönyvben hallgatták meg. Beszéltek a kedvenc részükről.
Ezt követően került sor a felolvasásra. A kezdő foglalkozásra a könyv legelső fejezetét választottam ki, amelyben a szerző a gyerek-felnőtt közötti kapcsolatot tárja elénk. A lényeg az, hogy a gyerek nem marad míg a világ gyerek. S ha már nem marad az, legalább emlékezzen vissza mindazokra az eseményekre, amelyeknek részese volt emberpalántaként. Nem föltétlen kell száműznünk magunkból azt, akik hajdan voltunk.
A nagy kérdés pedig az, hogy miként sikerül folytatni életünket úgy, hogy gyermeki énünknek továbbra is helye legyen lelkünkben.
Rajzaim az első fejezethez |
A történetet a Kis Herceg bolygójáról, és háza tájáról folytattuk. Hogy miért is indult útnak a Kis Herceg. Mi tette őt szomorúvá, kitérve a rózsájára. Viszont a nagy kalandja folytatását a következő alkalomra hagytuk.
A csoport igen jól reagált a témára. Érdekelte őket a lélek világának titkai. Rendesen megmártóztak az érzelmek kiváltotta hangulati eseményekben.
Királyként |
Második alkalommal arról beszélgettünk, hogy ki milyen gyerek volt, és milyen szemmel nézett a felnőttekre. Ki volt számára a szeretett felnőtt még emberpalánta korában. Azt is számba vettük, hogyha felnőttek lesznek, milyen szemmel néznének gyerekeikre, egyáltalán a gyerekekre. Aztán a Kis Herceget próbáltuk megfejteni. Főleg azt, hogy miért hagyta el a kisbolygóját. Milyen szerepe volt ebben a Rózsájának. Abban a diákok is egyetértettek, amit az ember nem tud megmagyarázni magának és szomorúságot, vagy bánatot okoz, valamilyen módón meg kell fejteni. Az ismeretek megszerzéséhez pedig a tapasztalás, s főleg tanulás útján lehet eljutni.
A felolvasásra eme fejtegetés után került sor.
Ezúttal a Kis Herceg utazásaival foglalkoztunk. A nemes lelkű hősünk látogatásai közül a Király és a Részeges bolygócskáját olvastam fel és mutattam be. A felnőttek megelevenítését hangsúlyozottan erős karakterekként szemléltettem. Így egyik sem szorult magyarázatra. Egyből értették. Még a Hiút és felvillantottan egy pillanatra.
A derült légkör ellenére a diákok tisztán látták/megértették a néhány szélsőséges felnőtt karakter akarnokait, akik nagyrészt magukkal foglalkoztak. Viszont ők is tapasztalták már, hogy életük során az emberek többsége mégsem ilyen. A mindennapok kihívásaiban próbál boldogulni. Van ami jól sül el, és van ami nem. Attól függ, hogy ő maga mit tart jónak. Az együttélés határait ismergetve, s nem egyszer, ha erős karakter, feszegetve. Kérdés azért maradt: Mikor hagy magának időt a felnőtt a jövő nemzedékkel foglalkozni?
Részegesként |
A sorra kerülő utazásunk helyszíne a FÖLD nevű bolygó volt, kiemelve a Rókával való együtt töltött idő történetét.
Rövid élménybeszámolóval indítottunk a múlt heti találkozónkról. A Kis Herceg által sorra látogatott bolygókon lévő embertípusokat fejtegettük. Nem kellett sokat töprengenünk arról, hogy rájöjjünk, napjainkban is vannak hasonló egyének (személyiségek).
A történetet a Kis Herceg és a Róka barátságával folytattuk. A Kis Herceg egy igazi és egyben hatalmas kincsre talált a Róka személyében. Megtudta, hogy milyen az, ha egy kis óvatossággal, jámborsággal, kedvességgel és türelemmel megnyílik előttünk a lélek. És csak akkor ismerhetjük meg a másik felet, ha barátsággal közeledünk feléje. A szelidítés eme formája tudja csak feltárni előttünk társaink igazi valóját. Viszont, ha bántást érzékel, olyan, mint a mimóza, ősszehúzza magát, s nem nyílik ki addig, amíg veszélyt észlel. A Kis Herceg mindezt megtanulta a Rókától. Igazi barátokká váltak, s tudták, hogy egy életre össze van kötve a sorsuk.
Rókaként |
Bizony, nehéz felhozni azokat az érzéseket, amelyek az emberben a felszín alatt rejtőznek. És ha mindez sikerül is, az átélt történéseknek a tapasztalata felelősségként marad meg bennünk.
A csoportunk a komolyabb váltás ellenére sem csüggedt. Inkább ráhangolódtak a történet mondanivalójára. A foglalkozás záróakkordjaként a kötetben lévő idézeteket keltettem szárnyra. Az egyik csoport otthoni feladatként töltötte ki az űrlapokat az elmúlt témával kapcsolatosan, a másik meg helyben.
Kitöltésre váró űrlapok |
Az otthoni munka ennek az opciónak köszönhetően, ha közvetve is, de valamivel többet megmutatott magából. A helyben fejtegetők is hasonlóan dolgoztak, de nem annyira részletesen fejtették ki mondanivalójukat.
Egyebek mellett Exupérynek A kis herceg regénye kiváló történet eme emocionális elmerülésre. Jól esett az őszinte visszajelzés, hisz pont ez volt a cél. Az általuk leírt töprengésekben terítékre kerültek igen mély gondolatok. Többek között: a rögeszme, az önzés, a megbánás, a befelefordulás, a kedvessség, a naivitás, és persze a barátság. Voltak a diákok között, akik túl a mű történetének mondanivalóján, és szereplőinek cselekvéstörténetén, számomra is érdekes dolgokat fedeztek fel. Gondolok itt a belső lelki világra, amelyet mi magunk ismerünk, és mindarra a bonyolult univerzumra, amit másoknak mutatunk meg belőle. Egyes karaktereket egyértelműen jellemeztek, másokon eltöprengtek, elgondolkoztak. A vélemények eltérőek voltak, de erre majd az osztály összesítésnél visszatérek.
Másik csoport |
Mindezt az összesítést az utolsó találkozókor, november 14-én ejtettük meg, a teljes létszámú osztály jelenlétében, amelyet az élménybeszámolóval koronáztunk meg. Jelen volt Markó Ilona tanárnő is, ő fényképezett.
Elkél a segítség... |
Ajándékként Arany János: Vörös rébék című dalát hallhatták és láthatták Koncz Zsuzsa előadásában. Majd jöttek a foglalkozás alatti tevékenységek összesített beszámolói. Érdekességképpen érdemes megemlíteni, hogy a lehetséges következő foglalkozásra kortárs irodalmat választottak, őket is érintő problémákkal, és azok esetleges megoldásaival.
Összesítésnél az osztályban. Modern mesét nézünk. |
Az egészből az csengett le, hogy továbbra is érdemes folytatni az utazásokat, mert megéri.
Borbé Levente,
foglalkozásvezető
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése