2023. november 2., csütörtök

Tanulságos történet

Ha új tanév, új olvasói foglalkozás!

Mint az elmúlt tanévben, az idén is igyekeztem olyan foglalkozást összehozni a IX. diákok számára, amelynek témája megmozgatja őket. Mindezt Orbán Edina magyar nyelv és irodalomszakos tanárnővel együttműködve hoztuk össze.

Az irodalmi utazás témája egy tanulságos történet volt. A diákok által elolvasott irodalmi művekből kellett kiválasztani egy olyan történetet, amely mély nyomott hagyott a lelkükben. Az irodalmi mű lehetett költemény, karcolat, elbeszélés, novella, mese, regény vagy akár színmű is.

A beszámolójuk összeállításában segítséget nyújtottam néhány gondolattal. Bevezetőként ajánlottam, hogy néhány mondat erejéig írjanak a kiválasztott mű cselekményéről. Írhattak arról is, hogy milyen benyomást tett rájuk a szóban forgó mű. Pontosabban, hogy melyek voltak azok a gondolatok amelyeknél úgy érezték, hogy meg kellett álljanak, mert rádöbbentek egy kimondatlan igazságra, amellyel azelőtt nem találkoztak, vagy nem vették észre. Továbbá, ezek a gondolatok milyen hatással bírtak a mindennapi életükre. Főleg, milyen pozitív változásokat vettek észre az elkövetkezendőkben. Az ajánlatok között szó esett arról is, hogy valakivel megbeszélte-e a kiválasztott mű fontosságát. Konkrétan, hogy miért is volt számára fontos. A végén pedig arról írhattak, hogy kinek, melyik korosztálynak javasolja a művet, és írjon egy rövid ajánlót róla.


Meglepően sok beszámoló érkezett hozzám, csodálatos levezetésekkel. Egyesek nagyon örültek a lehetőségnek, s ezt le is írták. Mások meg a felajánlott feladatra koncentráltak.

Voltak, akik az életük boldogulását saját népük kultúrájában fedezték fel. Mások egy adott helyzetet, körülményt neveztek meg, amelynek megélésére figyelve, tudatos rálátással közelítettek az esetleges bajok elkerülése érdekében.

Néhányan a derűlátást, a bizakodást tartották fontosnak, hogy ne mindig a rosszat lássuk mindenben.

A titkok bűvköréről is szó esett, amelynek tudása nem mindig kellemes, lehet teher is. Felvetődött a kérdés, vajon érdemes tudni minden előttünk álló rejtélyről?

Az egyik mélyreható megfogalmazott gondolat a világlátásról szólt. Arról, hogy semmi sem egyértelmű. Bizony vannak olyan körülmények is, amikor az ártatlan mégsem az, és a fordítottja is lehet ugyanolyan igaz.

Az is kiderült, hogy léteznek olyan helyzetek az ember életében, amikor mindent beleadnak, hogy céljukat elérjék, vagy javítsanak a helyzeten, miközben mégsem érkeznek sehova véle.

A kitartásról szóló elmélkedés sem maradt ki, hiszen cél elérése érdekében abból is kell egy jó adag. No persze, a döntés is sokat elmond egy emberről… Mivel fontos, hogy a legjobbat tudjuk kihozni magunkból. Ne kívánjuk mások kárát, inkább foglalkozzunk a saját gondjainkkal.

Az emberi szabadság és felelősség szerepvállalása sem egy könnyű feladat. Volt, aki ezt nevezte meg az egyik legnagyobb kincsnek.

Számomra is megható volt a bajtársiasság és az igazi barátság felismerésének, nélkülözhetetlenségének fogalma. Bár a mai világ nem éppen a szeretetet és a törődést helyezi előtérbe, de úgy érzem, hogy nekünk mégis az a feladatunk, hogy azt kövessük.


A beszámolók zöméből az derül ki, hogy a diákok az olvasás útján sokkal nyitottabbakká, s ezáltal érdeklődőbbekké váltak a körülöttük zajló eseményekre, és az egész lélekbeburkolt, ugyanakkor tudatosan felfedezett univerzum iránt.

Továbbra is úgy gondolom, hogy amelyik mű meg tud mozgatni egy embert, az már segítséget tud nyújtani legalább egy probléma megoldásában, és erőt tud adni a továbblépéshez is.

A diákok bebizonyították, hogy igenis fontos az írott szó, ahol rátalálnak az élet dolgaihoz vezető ösvényre, és nem váratlanul kapják meg azt a hétköznapok sűrűjében.

A biblioterápiás céllal elindított tevékenység valóban sikerrel járt. Köszönet illeti Orbán Edina tanárnőt, és az erre a témára fogékony gyerekeket.

Érdekességképpen felsorolok néhány a diákok által bemutatott művet: Agatha Christie: Gyilkosság az Orient expresszen, Arany János: Ágnes asszony, Suzanne Collins: Az éhezők viadala, Dragomán György: A fehér király, Tonke Dragt: Levél a királynak, Dsida Jenő költeménye, Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember, Kathleen Glasgov: Lány, darabokban, Genevieve Gornichec: A boszorkány szíve, Grecsó Krisztián: Vera, József Attila versei, Daniel Keyes: Virágot Algernonnak, Lázár Ervin meséi, Sarah J. Maas: Üvegtrón, James Mackillop: Kelta mítoszok és legendák, Madách Imre: Az ember tragédiája, Molnár Ferenc: A kékszemű, Molnár Vilmos: Körösi Csoma Sándor csodálatos cselekedetei, Móricz Zsigmond: Árvácska, Delia Owens: Ahol a folyami rákok élnek, Petőfi Sándor: A helység kalapácsa, Polczai Péter: Tuonela, Eleanor H. Porter: Az élet játéka, J.K. Rowling: Harry Potter, Szabó Magda: Abigél, Zágoni Balázs: A Gömb.


A foglalkozás időpontja: 2023 októbere

Borbé Levente,

könyvtárpedagógus,

Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

Nincsenek megjegyzések:

ReMeK-e-hírlevél 2024/5. számából

Beavatás: néprajzi pályázat középiskolásoknak: Iskolai legendák – legendás iskolák A kolozsvári  Babeș –Bolyai Tudományegyetem Magyar Népr...