2023. október 20., péntek

Gyógynövények az egészségünk szolgálatában

A Zöld hét program keretén belül került sor 2023. október 17-én a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium dokumentácios és információs központjában a gyógynövényes előadásra, amelyet jómagam tartottam meg. Vendégeim a IX. E és XII. C osztályok tanulói voltak, Kovács Zsuzsa és Borsodi László osztályfőnökök kíséretében.

Egy átfogó beszélgetéssel indítottam, amely átölelte a Zöld Hét tevékenységeinek hatékonyságát, kiemelve a környezetvédelmet. Szóba jött a hulladék problémája, a szennyezés, amit ha nem tudunk helyesen kezelni, akkor felborítja a természet egyensúlyát.

Hogy ráhangolódjunk a témára, a IX. E-nek Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van újra című versét olvastam fel. Míg a XII. C-ben László Boglárka kitűnő szavaló tette elevenné Nemes Nagy Ágnes: Fák című költeményét.

Ezt követően egy rövid gyógynövény történet következett, amely által a diákok betekintést nyerhettek az egyes korok gyógynövény kultúrájának szokásaiba.

A kis történeti bemutató Szabó T. Anna Gyógynövénydal című költeményével folytatódott. Itt is a IX. E számára jómagam, míg a XII. C számára László Boglárka olvasta fel a „gyógynövényillatú” versikét. A költeményeket biblioterápiás céllal loptam be az előadásomba. A diákok értékelték a változatosságot.

Továbbá megemlítettem, hogy számos költeményt írtak ebben a témában. A világhálón is keringenek belőlük, könnyen rá lehet bukkanni és böngészgetni.

Mindezek után jöhetett a gyógynövény ismeret a szedéstől, a tároláson keresztül a felhasználásig. Kiemelten beszéltem azokról a gyógyfüvekről, amelyek minálunk is fellelhetőek. Az európai gyógyászat történetét külön ecseteltem. Ugyanakkor fontosnak tartottam, hogy betekintést nyerjenek a népi gyógyászat fortélyaiba. Szóba kerültek elődeink által használt népi gyógyászati praktikák, amelyeket a feljegyzett népi füveskönyvek is igazolnak. Részletességgel taglaltam, hogy miként használták a gyógynövénykeverékeket, a gyógyfürdőket, a különféle borogatási technikákat, a leöntéseket, a pakolásokat és a kihagyhatatlan teákat.

Kovács Zsuzsa, Borsodi László, valamint a sajátkezüleg szedett gyógynövények bemutatása következett. A kis üvegcsékbe rakott „varázsfüveket” körbeadva illatmintákat vehettek belőle a diákok.

Az előadás végén szurokfű (vad oregánó) teával nyomtattuk le a hallottakat, látottakat.

Az ez alkalomra készített könyvkiállítást is megtekinthették a diákok, és forgathatták a köteteket.

A könyvtár előtti részen pedig a Zöld Héttel kapcsolatos expozíciómat is szemügyre vehették, aholfellelhetőek voltak mindazon tartalmak, amelyekről az előadás alatt beszélgettünk.

A végén a diákok ajándékba kaptak egy gyógyfüvek gyűjtésével kapcsolatos táblázatot. 


A kiállítást két héten át lehetett megtekinteni. Természetesen belefoglalva a Zöld Hetet is.

*

Az előre lebeszélt közel két óra sem volt elegendő a gyógynövények bemutatásához, ezért mondanivalómat más linkekkel egészítettem ki.

*

Az előadáshoz tartozó linkek:

1. Az áprilisi előadásom linkje: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2023/04/gyogynovenyek-az-egeszseg-megorzesere.html

2. Főleg zsögödkörnyéki élővilág (nagyanyám és szüleim tanításából szerkesztett kitekintő):

http://users.atw.hu/borbelevente/pzselo.php

3. Bűvös gyógynövények gyűjtése hajdan: https://fenyoszegi.blogspot.com/2022/07/buvos-gyogynovenyek-gyujtese-hajdan.html

Az előadások során elhangzott versek

a.) Szabó T. Anna – Gyógynövénydal

http://szabotanna.com/versek/gyerekversek/szabo-t-anna-gyogynovenydal-adventi-kalendarium-19/

b.) Petőfi Sándor – Itt van az ősz, itt van újrahttps://www.youtube.com/watch?v=dwTIsqY27w0

c.) Nemes Nagy Ágnes – Fákhttps://www.youtube.com/watch?v=ZRWdzxKimZg

Borbé Levente,

könyvtárpedagógus



Nincsenek megjegyzések:

ReMeK-e-hírlevél 2024/5. számából

Beavatás: néprajzi pályázat középiskolásoknak: Iskolai legendák – legendás iskolák A kolozsvári  Babeș –Bolyai Tudományegyetem Magyar Népr...