Gyergyószentmiklóson első alkalommal tartották külön a módszertani napot a magyar tannyelvű iskolák könyvtárosai. A találkozónak a Salamon Ernő Gimnázium könyvtára adott otthont, az egybegyűltek az ismerkedés mellett a saját tanintézményeikben szervezett eseményeket mutatták be.
Pantilimon Júlia Hajnalka jó háziasszony módjára kedvesen fogadott mindenkit, és nemcsak a könyvtárat mutatta be, hanem a kezdőket tanácsokkal látta el, és megmutatta a könyvtárvezetéshez szükséges nyomtatványokat is. A bürokratikus követelmények ismertetésébe többen bekapcsolódtak, már csak ezek egyeztetéséért is érdemes volt találkozni. A Salamon Ernő Gimnázium rendezvényei közül a könyvtárosnő az Őszi szavalóversenyt emelte ki, amelyet nemrég tartottak 25. alkalommal.
A nemzetközi szavalóversenynek minden évben társszervezője volt
a könyvtár, idén, a jubileumi emlékkiállítás összeállításával
is megbízták a könyvtárost. Pantilimon Hajnal az újítások
között említette, hogy a közeljövőben sorra kerülő
rendezvényre szeretetről szóló írásokkal nevezhetnek be az
iskola diákjai, a vetélkedőt a magyar szakos tanárokkal közösen
szervezik. A könyvtár tevékenységei között már hagyomány az
ünnepi műsor karácsonyra, amit idén is megszerveznek.
Új kolléganőt is köszöntöttünk, Bajna Gyöngyvér nemrég lett
a gyergyószentmiklósi Kós Károly Általános Iskola (félnormás)
könyvtárosa. Arról számolt be, hogy az iskola névadója előtti
tisztelgésként a magyar nyelv napján mutatták be a diákok
verseiből született Mókakönyv című kötetet. Az
ünnepségre, ahol Ilyés Etelka igazgatónő az iskola 72 éves
fennállásáról és a névadó szellemiségéről beszélt,
elhívták Bajna György újságírót, ő méltatta a 27 tanuló
versét tartalmazó kötetet. A könyvtárosnő gitárkísérettel is
hozzájárult a jó hangulathoz.
A vidám könyvtári rendezvényeket és a könyvtáros iránti
szeretetből betérő gyerekeket felidézve elhangzott, hogy sokan a
munkájuk mellett egyéb megbízatásokat is kapnak, Koncsag Edit
például, aki 15 évig volt a gyergyóalfalvi Sövér Elek
Iskolaközpont könyvtárosa, ideiglenesen a titkárságon segít.
Czimbalmos Kozma Anna, a ditrói Puskás Tivadar Szakképző Líceum
könyvtárosa dokumentarista is. Elmondta, hogy kezdetben nagyon sok
tanórát tartottak a tanárokkal közösen, de egyre nehezebb a
diákok érdeklődését felkelteni, mert a nagyon jó képességű
gyerekek többnyire városi iskolákat választanak. Pedig főként a
nagyobb diákok figyelmét a könyvekre irányítani városon sem
könnyű fogalmazta meg Suciu Erzsébet is, a gyergyószentmiklósi
Fogarasy Mihály Műszaki Líceum könyvtárosa. Mezei Erzsébet, a
ditrói Siklódi Lőrinc iskola könyvtárosa is arról számolt be,
hogy az óvónők rendszeresen beviszik a kicsiket, de a tanítónők
már inkább elviszik a könyveket, nem a könyvtárban tartják a
tevékenységeket. Nyilvánvaló, hogy amikor Ditróban is sokkal
több diák volt és legalább száz idegenből érkező tanuló
lakott a bentlakásban, akkor a rendszeres olvasótábor is nagyobb
volt. A könyvek és az olvasás megszerettetéséért különböző
lépéseket tesznek a gyergyószéki könyvtárosok, senki nem
tétlenkedik. A maroshévízi Kemény János Elméleti Líceum
könyvtárosa, Deme Károly is elmondta, hogy a magyar és román
szakos tanárokkal közösen milyen tevékenységeket szerveznek,
ugyanakkor arról számolt be, hogy a városi kulturális életben és
a hagyományápolásban is kiveszi részét. Az informatikussal
közösen interaktív játékot is szerveztek, nemzetközi pályázaton
is részt vettek a diákok az irányításával, és a
gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházzal is együttműködnek
annak érdekében, hogy előadásokat is láthassanak a diákok.
A Batthyány Ignác Technikai Kollégium könyvtárosaként
könyvtárismereti vetélkedőről számoltam be, amelyen teljes
osztályok vesznek részt csapatokra osztva, a feladatsor
végrehajtása során a könyvtárral ismerkednek, miközben egyes
kötetek után kutatnak.
Ugyanígy ismertettem a szerelmeslevél-író versenyt, melynek a
tavaly nagy sikere volt, ezért ebben a tanévben is meg szeretném
szervezni. Két kategóriában zajlott a díjazás, a tanulók a
levelek mellett remek verseket írtak, és a nyertesek közé nem
csak a „jó tanulók” kerültek be, ezt szolgálták a szabályok
is, az előítéletek elkerülése érdekében jeligével kellett az
írásokat beküldeni.
A módszertani napon zajló beszélgetés során szó volt az iskolai
könyvtárak elektronikus nyilvántartásáról, az erre létrehozott
különböző programokról, ugyanakkor általános problémaként
fogalmazódott meg, hogy nem jut pénz új könyvek vásárlására,
és hiányosak a román házolvasmányok magyar fordításai, amire
pedig a diákoknak nagyon nagy szükségük lenne, és érthetetlen,
hogy ezeket miért nem nyomtatják újra (némelyiket 40-50 éve
adták ki utoljára).
Vincze Csilla, a Batthyány Ignác Technikai Kollégium könyvtárosa
Gyergyószentmiklós, 2014. november.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése