2018. november 23., péntek

VIII. alkalommal - IRIS Őszi szavalóverseny a csíkszeredai Joannes Kájoni Szakközépsikolában



Mottó: „Az ősz (...) egy második tavasz, amikor minden levél virággá változik.”
Albert Camus
2018. november 8-án került megrendezésre a mostanra már hagyományossá vált IRIS Őszi szavalóverseny. 
 
Mint minden évben, most is besegítettem a szervezésbe a felhívás, a diplomák szerkesztésével, és idén is tagja voltam a zsűrinek. A szavalóverseny szervezője Negru Réka tanárnő és idéntől Bodó Beáta magyar szakos tanárnő.

A szavalóverseny rendezésének az ötlete 2011-ben Szabó Sarolta IX.C osztályos tanulótól származik, Negru Réka tanárnő, az akkori IX.C osztály osztályfőnöke, és György Géza tanár úr voltak, akik felkarolták az ötletet, és szervezték meg a versenyt. Első években a versenynek csak iskolai szakasza volt, 2015-ben és 2016-ban iskolai és városi szintű volt a rendezvény. 2017-ben és idén a verseny városi szinten vont megszervezve.

A szavalóverseny követelményei nem változtak, az előző alkalmakhoz hasonlóan két nyelven zajlott, románul és magyarul. A szavalóknak egy kötelező és egy szabadon választott verset kellett előadniuk. Az idén a kötelező magyar vers Tóth Árpád Őszi kérdés című verse, a román Ana Blandiana Lasă-mi, toamnă. A szabadon választott vers ugyanazon költő műve kellett legyen.

A versenyen a város középiskoláiból IX-XII-es tanulók vettek részt, összesen 15 magyarul és 28 románul szavaló versenyző a Márton Áron Főgimnáziumból, az Octavian Goga Kollégiumból, a Segítő Mária Római Katolikus Gimnáziumból, a Venczel József Szakközépiskolából, a Kós Károly Szakközépiskola, a Székely Károly Szakközépiskolából és a Joannes Kájoni Szakközépiskolából, tanáraik kíséretében.

Csütörtökön délután 14 órakor az iskola multimédia terme megtelt. A versenyt megelőzően a teremben Negru Réka tanárnő lelkes tanulói a IX.B osztályból varázsoltak őszi hangulatot.
A rendezvényt egy rövid zenés műsor indította, Bodó Beáta tanárnő irányításával IX.B, IX.D és IX.F osztályos tanulók előadásában hallhattuk a Szélkiáltó együttes megzenésítésében Arthur Rimbaud: A kenyér-lesők és Weörös Sándor: Négyen ballagtunk című versét, majd Ana Blandiana Lasă-mi, toamnă című versének zenésített változatát. A kis zenészek nagyon ügyesek voltak, nagy sikert arattak. A zenekar a szünetben is gondoskodott a jó hangulatról. 
 
A zenekar tagjai: Catana Alina - IX.B, Antalka Loránd, Balázs Noémi, Both Ákos, Coardă Daria, Kovács Réka, Részeg Anett, Szakács Erőss Gergő –IX.D, Bánfi Barna, Czine Szilárd, Vercan Izabella IX.F.

A versenyt Kopacz Filoména IX. B osztályos tanuló nyitotta meg, a résztvevőket köszöntötte Sükösd Annamária igazgatónő és Oanea Sergiu Manuel aligazgató is. Diénes Zsófia Anna és Busuioc Stelian tanárok ismertették a versenyt, kiemelve, hogy első alkalommal a támogatónk jóvoltából (IRIS Service SA) különdíj is lesz. A zsűri tagjai: Diénes Zsófia Anna tanárnő, Busuioc Stelian tanár, Pap Tibor színész, Negru Réka tanárnő és jómagam, Kovács Edit könyvtáros.

A zsűri értékelése alapján a díjazottak:

Magyarul szavaló diákok:
Különdíj: Kiss Hunor IX.D - Joannes Kájoni Szakközépsikola
I. hely: Antal Renáta XII. - Székely Károly Szakközépsikola
II. hely: Kurta Andrea IX.B - Joannes Kájoni Szakközépsikola
III. hely: Füstös Attila - Segítő Mária Római Katolikus Gimnázium
Dicséret: Lukács Tünde IX.A - Venczel József Szakközépiskola
Közönségdíj: Lupu Denisa XII.A - Venczel József Szakközépiskola

Románul szavaló diákok:
Különdíj: Iamandi Andra Ioana XI.A - Octavian Goga Kollégium
I. hely: Netedu Cristina X. - Octavian Goga Kollégium
II. hely: Catană Alina IX.B - Joannes Kájoni Szakközépsikola
III. hely: Both Alexandra XI.A – Márton Áron Főgimnázium
Dicséret: Mátyás András X.E - Márton Áron Főgimnázium
Közönségdíj: Coardă Daria IX.D - Joannes Kájoni Szakközépsikola
A nyertesek értékes könyvutalványokat kaptak. A rendezvényen a díjazottak mellett mindenki kapott emléklapot és ajándékot.


Kovács Edit,
könyvtáros

2018. november 11., vasárnap

A siker felé vezető úton...



Barabási Albert-László legújabb munkáját, A Képlet című könyvét böngészgettem. Attól eltekintve, hogy közvetlen hangot üt meg, ezzel elősegítve a gördülékenyebb olvasást, többször visszatértem egy-egy gondolatmenethez. Olvasás közben látszólag az egyszerű kérdések, tények váltak bonyolulttá.


A kötet, ahogy az alcíme is sugallja, a siker egyetemes törvényeiről ad átfogó képet. Vagyis arról, hogy a teljesítmény egymagában még nem siker. A siker az nemcsak az egyén érdeme, hanem egy közösségé, aki értékeli, és elismerésben részesíti az egyén teljesítményét. Egy figyelemfelkeltés, egy jó reklám, akár szenzációkeltés lökést adhat a siker felé vezető úton. Természetesen mindez egy hálózaton keresztül működik. Ezt a hálózatot azonos érdeklődésűek csoportja alkotja, amelynek tagjai hasznosnak találják egyes egyének munkásságát, felerősítik annak sikerét. Tehát a sikert a hálózatok határozzák meg. A teljesítménynek megvannak a korlátai, ez igazolt tény, viszont a siker, mint a szabadon szárnyaló madár, korlátlan. Ezért a figyelem inkább azokra az emberekre terelődik, akik „befutott egyének”, mint akik esetleg hasznosak lennének, de nem jutottak fel a „csúcsra”. A csúcson lévő sikeresek elnyomják azokat, akik ellenük versenyeznek, ugyanakkor felkarolják mindazokat, akik együttműködnek vélük. Bizony, a sikerhez vezető úton igénybe kell venni azokat a lehetőségeket, amelyeket az adott hálózat biztosít. A hálózaton belül is meg kell találni azokat a kedvező biztosítékokat, amelyek elősegítik a sikert. A ráhangolódás egy karrierre egyszerű. Azonban annak van nagyobb hitele, amellyel már többen foglalkoznak. Viszont hiába beszélünk sikerről, ha a társas befolyás a minőség rovására megy. Jóllehet, a folyamatos értékelés, kijavítva ezt a csorbát (minőség ellenőrzés), meghozhatja a kívánt minőséget.

A siker csapatmunka eredménye, mégis legtöbb esetben egy ember viszi el a pálmát. Ez az ember maga az irányító, a vezető, aki dominanciájával képviseli azt a csoportot, akivel együtt tevékenykedik. Őneki a feladata az is, hogy az egyensúlyt fenntartsa, s ne zárja ki a benne rejlő sokféleséget. Ebből is kiderül, hogy az észlelés a meghatározó, hogy kire fókuszálódik a figyelem. Felhasználva a csoportban lévő egyének teljesítményét, haladhat annak vezetője a siker felé.

Mint kiderült, nem mindig elég a kemény munkabírás, hiába párosul tehetséggel, ha a hálózaton kívül ragad az illető. Ha ő maga nem tud kitörni saját bűvköréből, akkor más segítségére szorulhat. Az együttműködés más emberekkel, csoportokkal elengedhetetlen a siker megvalósításában. A siker számára az egyik legfontosabb cél a kitartás, mert nem lehet tudni mikor kopogtat az „ajtónkon”.

* * *

Ebben a teljesítménycentrikus és sikerorientált világban elengedhetetlen olvasmány ez a könyv. Érdemes kézbe venni, fellapozni részeket, megismerni, hogy miként is működik a világ körülöttünk, hogy mik a siker törvényszerűségei. Nyilván ezeket az összefüggéseket nap mint nap tapasztaljuk, de így részletezve, közérthető nyelven és következetességgel tudományos alapokon nyugvó művet nem minden nap olvas az ember.
Habár a siker nem korhatáros, mégis főleg a fiatalabb generációnak ajánlom, akikben nagyobb a lendület. Mint tudjuk, semmi sincs kőbe vésve, de a tények elől nem lehet elbújni.

A kötetet a budapesti Libri Kiadónál adták ki 2018-ban.

Borbé Levente





2018. november 9., péntek

Webarchiválási projekt

Kedves Kollégák,

az Országos Széchényi Könyvtár kérését továbbítanám felétek.
Az OSZK-ban teszt jelleggel 2017 áprilisától folyik egy webarchiválási projekt, melyet terveik szerint a következőkben kiterjesztenének határon túli weblapokra is.
A projektről bővebben itt olvashattok: http://mekosztaly.oszk.hu/mia/

A kollégák segítséget, javaslatokat várnának oly weboldalakra, melyeket úgy gondolunk, hogy érdemes archiválni. Elsősorban kulturális, tudományos, oktatási és közéleti témájú honlapokat várnának, de mindent mit érdemesnek gondoltok, kellene javasolni.

Le is lehet ellenőrizni azt, ha az ajánlani kívánt weboldal már fent van a listán a következő oldalon: http://193.6.201.202/seed-kereso/

Készítettem egy rövid kérdőívet, mely kitöltésével össze tudnánk szedni a javaslatokat: https://goo.gl/forms/FRXWopAAJsIFMh452 és kicsit rendszerezve elküldeni, de lehetséges direktbe a projekt weboldalán lévő Javaslat menüben is megtenni ugyanezt.

Üdvözlettel és köszönettel,
Bodnár Róbert

2018. november 8., csütörtök

Olvasótábor


A székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium Könyvtára 2018. október 28-30 között olvasótábort szervezett a II-IV osztályos kisiskolások számára. A három nap alatt meséket, verseket olvastunk, igyekeztünk változatos tevékenységekkel, érdekes játékokkal minél közelebb hozni a gyermekekhez a könyvet, az olvasást.

A marosvásárhelyi Játszótér drámaműhely előadásában Berci és az ő viszontagságai című történetbe kellett helytállniuk a kis táborozóknak. Idén Kacor király meséjét olvastuk változatos olvasási technikákkal és az ehhez tartozó, sokféle, érdekes feladatot oldottuk meg egyénileg, valamint kisebb csoportokban.


Nyelvtörőkkel, artikulációs gyakorlatokkal kezdtünk minden napot, mondókákat, dalokat tanultunk. Meseírással is próbálkoztunk, miközben a nyelvtan és helyesírásról sem feledkeztünk meg. A tanulók által kitalált meséket bábok segítségével életre is keltettük. A drámajátékok, a mozgásos-, verseny- valamint szórakoztató játékok segítségével sikerült fenntartani a derűs, nyugodt légkört.



A tábor mindenkori célja az olvasóvá nevelés, olvasási szokások kialakítása, így reméljük a gyerekek olvasási vágyát sikerült felébreszteni és évközben is folyamatosan használják iskolánk könyvállományát, amelyet pályázatok útján évente bővítünk.

 

Hatos Melinda könyvtáros
Szávuly Emese tanítónő





2018. november 7., szerda

Iskolai könyvtári világhónap 2018 a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban


A 2018-as iskolai könyvtárosi világhónapi rendezvényeimnek fő témája a könyvtár felbecsülhetetlen értékei voltak.
A legkisebb vendég olvasó

Könyvtártörténeti és könyvtárismereti órák
Az idén is a gimnáziumunkba érkezett kilencedikeseket szólítottam meg.
Könyvtártörténeti órákon megismerkedhettek a többszáz esztendős, ferencesek által létesített iskola könyvtárával, annak szellemiségével. A könyvtárismeret órákon könyvtár-használatból kaptak ízelítőt. Ezeken az ismertetőkön partnerek voltak: Borsodi László, Markó Ilona, Csata Emese, Csonta Noémi magyartanárok, valamint a IX-es osztályfőnökök: Lőrincz Katalin, Boda-Székedi Eszter, Fazakas Edith, Tamási Csaba és Bodor Julianna.
Rendezvények és előadások
2018. október 2-án András Éva és Horvát Krisztina tanítónénik látogattak el hozzánk két negyedik osztállyal a csíkszeredai József Attila Általános Iskolából. A találkozó célja Csíkország egyik kincsének, a Főgimnáziumunknak megismerése volt. A rendezvényről bővebben: http://hriskkonyvtaros.blogspot.com/2018/10/konyvtarlatogatok-az-iskolai.html

Egy felkérésnek eleget téve előadást tartottam a házi gyógyítás történetéről és titkairól. A rendezvényre 2017. október hatodikán került sor Biopatika címmel. 

Részt vettem a Hargita megyei iskolai könyvtárosok évnyitó módszertani gyűlésén.
Foglalkozás
Két biblioterápia csoportot indítottam az Iskolai Világhónap keretén belül, együtműködve Markó Ilona magyar nyelv és irodalomszakos tanárnővel.


Kiállítások
Az idei kiállítások az Októberi Iskolai Könyvtárosi Világhónap keretén belül a következők:
- az első kiállítást a gimnázium régi tankönyveiből válogattam össze az 1920-as évektől 2000-ig.

- a második expozíció a gyógynövényekről szóló volt, amelyben szakkönyveket és saját gyógynövénykészletemet használtam fel;
- a harmadik bemutató 1956-ra emlékeztetett.

A rendezvényektől függetlenül egy tartósabb tárlat is látogatható volt.
A tematikája a gimnázium impériumváltás utáni és kommunista, valamint rendszerváltási éveiből származó tankönyvei voltak. A kiválasztott anyagba nemcsak a könyvtári állományban szereplő anyag került bele, hanem volt tanárok és diákok hajdani tankönyvei, amelyet kölcsön adtak erre az alkalomra.
A kiállításhoz felhasználtam a saját könyvtáram köteteit is. A kiállítást hozzávetőlegesen 400-an tekintették meg.
Együtműködés
- A Kájoni János Megyei könyvtárban tartott Ismerjük meg értékeinket! című vetélkedő egyik társszervezője voltam.
 Link:

- Korabeli dokumentumok megszerzésével segítettem a gimnáziumunk 1968-as 300 esztendős emlékezőjére tartott 50-ik évfordulós ünnepségét.

- Október 26-án Csonta Noémi magyar nyelv és irodalomszakos tanárnővel a XI.E osztállyal Gondolatok a könyvtárban címmel rendhagyó irodalomórát tartottunk.

Vendégek fogadása
Október az egyik legmozgalmasabb hónap volt könyvtárlátogatók szempontjából. Minden egyes kisebb-nagyobb csoportot rövidre szabott iskola- és könyvtártörténet mellett kalauzoltam végig a könyvtáron. Esetenként az iskola dísztermét és a bizonyos korszakokról sokat árulkodó tablókkal díszített folyosókat is bemutattam.
Tiszteletüket tették bibliotékánkban:
- a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium tanárai,
- a csíkszeredai József Attila Általános Iskola diákjai és tanítói,
- a csíkszeredai Kós Károly Szakközépiskola diákjai és tanárai,
- a Hargita megyei iskolai könyvtárosok kis csoportja.
Borbé Levente


Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...