 |
A csapat |
2025.
március 21-22. között a Szatmár Megyei Könyvtár multikulturális
részlegén biblioterápiás képzést tartottam, amelyet Veres
Zsuzsa,
valamint
kedves kollégái szerveztek meg. A megnyitóra március 21-én,
pénteken, 9 órai kezdettel került sor.
 |
Megbeszélés |
 |
Figyelek |
 |
Bekapcsolódás a tevékenységbe |
Az
ismerkedés és az egymás üdvözlése után rögtön belevágtunk a
témába, „A
biblioterápia módszerének használata a tanintézményekben és
másutt”
címmel. A továbbképzőn 17-en vettek részt. Többen is
jelentkeztek, de az időbeli egyeztetés, vagy más érthető okok
miatt nem sikerült részt venniük.
 |
Elmélkedések |
A 17-es létszám is
nagyszerű egy képzés megtartásához.
 |
Akció! Lázár Ervin: A lyukas zokni |
A kurzus első napján a
csapat megismerkedhetett a biblioterápia fogalmával, történetével,
visszanyúlva múltbéli gyökereihez, egészen a jelenben zajló
tevékenységek ismertetéséig. Az anyagba belecsempésztem
idézeteket, felolvasást, rövid anekdotákat és mesélést.
 |
Hozzászólás |
Az
ebédszünetet követően a csoportot elkalauzoltam a biblioterápia
és az irodalomterápia csodálatos világába. Szóba jöttek
különböző rokon terápiás tevékenységek is. Mint például a
meseterápia, versterápia stb. Kis szünet után a jelenlévők
betekintést nyerhettek a biblioterápiás módszer alkotóelemeinek
bemutatásába. Pontosabban, a fejlesztő biblioterápia
tagolódására, célrendszerére, a foglalkozás összetevőire
(célcsoport, kiválasztott mű, a foglalkozásvezető szerepe),
valamint a kulcsfontosságú kommunikációs eljárásmódjaira
igyekeztem fókuszálni. Mindezen tevékenységeket lebontva óvodai,
elemi iskolás, gimnáziumi (líceumi) alkalmazásra is igyekeztem
bemutatni.
 |
Egyik rajzos példám |
A
különböző tevékenységek ismertetése után (példákkal
színesítve), bevonva a csapatot, gyakorlatban is átélhették a
biblioterápiás/irodalomterápiás foglalkozások lényegét.
 |
Folyik a vélemény nyilvánítás... |
 |
Magyarázok |
Ezt
követően, a nap zárásaként Borsodi
László
költő, irodalomtörténész, kritikus, valamint a Márton Áron
Főgimnázium magyar nyelv és irodalomszakos tanárának
könyvbemutatóján vettünk részt. Az találkozó bensőséges
hangulatban zajlott. Betekintést nyerhettünk Borsodi László
munkásságába, és a költeményein keresztül a költő, az ember
is közelebb került hozzánk.
 |
Borsodi László könyvbemutatóján |
 |
A költő beszélgető partnerével, Fehér Imolával |
Másnap egy rövid
frissítőnek szánt feladat után elemeztük a Borsodi Lászlóval
való találkozást. Örömüket fejezték ki annak okán, hogy ott
lehettek, láthatták és hallhatták. Többségük a közvetlenségét,
az irodalommal kapcsolatos alázatát és verseinek őszinteségét
értékelték. Jó lelki feltöltődéssel és élménnyel
távozhattak.
 |
Dedikálás |
A kis versterápiának ható
beszélgetés után kedves tanítóim módszerét és az általam
kidolgozott stratégiákat iparkodtam megismertetni a jelenlévőkkel.
Az elhangzottakban a résztvevők a biblioterápiás foglalkozások
menetéről, a tanultak gyakorlatba ültetéséről kaptak egy átfogó
képet. Kezdve a tevékenység előkészítésével, folytatva annak
lebonyolításának és kiértékelésének módszereivel. Külön
hangsúlyt fektettem az irodalomtanítás és a biblioterápiás
tevékenységek közötti kapcsolatok és eltérések bemutatására
is. Itt került sor két biblioterápiás foglalkozásom bemutatására
is.
 |
Antoine de Saint-Exupéry "részegese |
A
foglalkozási tervet sem hagytuk ki, amelyet a kis csoportok
külön-külön ott helyben be is mutattak.
 |
Asztalos István: Történt az utcán. A kóbor kutya bemutatása
|
A
képzés a tevékenység kiértékelésével ért véget. Örömmel
nyugtáztam, hogy a kedves résztvevők aktívan részt vettek a
beszélgetések és a műhelymunka folyamatában. Közülük
néhányan, ha ismerték is a biblioterápiát, de még nem mélyültek
el benne. Mások elemeket használtak belőle, vagy már régen
dolgoztak vele. Így könnyebben tisztázódott bennük az iskolai
könyvtáros és a pedagógus (óvónő, tanító, tanár stb.)
mentálhigiénés segítő munkájának, személyiség- és
közösségfejlesztő munkájának eredményessége.
 |
Asztalos István: Történt az utcán - a mészáros |
A
kétnapi foglalkozás során felhasználtam minden egyes olyan
audio-vizuális eszközt, amely gördülékenyebbé tehette annak
lebonyolítását. A
kurzus során a biblioterápiát drámajátékkal és
drámapedagógiával ötvöztem. Belevittem más művészetterápiás
elemeket is, mint a rajzolás, a művek megjelenítése/előadása,
zene stb. Közösen foglalkoztunk a hátrányos helyzetű
gyerekekkel, és kisfilmek segítségével bemutattam néhány
klinikai biblioterápiás tevékenységet is. A jelenlévők a
gyakorlatokat a szövegminták felhasználásával dolgozták fel,
amelyeket saját érzéseikben elmélyülve, az olvasmányélményen
keresztül valósítottak meg, többek között kérdések és
feladatok alapján.
 |
Asztalos István: Történt az utcán - A kölyök |
 |
Asztalos István: Történt az utcán - a pánikba esett hölgy |
A
zökkenőmentes tevékenység nemcsak a szervezők munkáját
dicséri, hanem az érdeklődőkét is. Hiszen a résztvevők
kellőképpen rezonáltak minden egyes kérdésre, és együttműködtek
a felvetett témák lebonyolításában. Kellemes és derűs
hangulatban zajlottak az ismertetések és a gyakorlatok egyaránt. A
szünetekben is folytatódtak a beszélgetések. Nemcsak adtam nekik,
hanem kaptam is rendesen útravalót az eljövendő foglalkozásokra.
Öröm volt velük együtt lenni. Az intenzív érdeklődés erőt
adott nekem, hogy ha az elkövetkezendőben meghívást kapok
biblioterápiás és más szakmai továbbképzőre, elfogadjam, mert
valóban megéri.
 |
Asztalos István: Történt az utcán - rendőr |
Előadásomhoz
többek között igénybe vettem Bartos
Éva,
Béres
Judit,
Birta-Székely
Noémi,
Gulyás
Enikő,
Gyéresi
Júlia,
Jakobovits Kitti,
Kádár
Annamária
és
Luzsi
Margó
hazai valamint magyarországi közvetlen vagy közvetett módon
segítő kollégáim, ismerőseim, és az általam ismert szakemberek
eredményes munkáiból kiragadott eszközöket is.
 |
Asztalos István: Történt az utcán - a mészáros törölgeti szemüvegét |
A program szervezésében
részt vállalt a Szatmárért Egyesület, valamint a Szatmár Megyei
Könyvtár Multikulturális részlege.
Hálás
köszönet a szervezőknek és a résztvevőknek az együttműködésért!
Úgy érzem, hogy eredményes két napban lehetett részem.
A
csapatnak külön köszönöm a lelkesedésüket, főleg, ami a
jövőbeli tevékenységeiket illeti e témában.
Résztvevők
névsora:
|
NÉV
|
FOGLALKOZÁS
|
TELEPÜLÉS
(MUNKAHELY)
|
|
1.
|
CZENKE
CSILLA
|
TANÍTÓNŐ
|
SZILÁGYPÉRI
ÁLTALÁNOS ISKOLA
|
SZATMÁR
MEGYE
|
2.
|
SZÉRI
GABRIELLA
|
KÖNYVTÁROS
|
KALAZANCI
SZENT JÓZSEF
RÓMAI KATOLIKUS LÍCEUM,
NAGYKÁROLY
|
SZATMÁR
MEGYE
|
3.
|
VAS
EDITH
|
TANÁR
|
ÓVÁRI
ÁLTALÁNOS ISKOLA
|
SZATMÁR
MEGYE
|
4.
|
MAURER
EMESE
|
KÖNYVTÁROS
|
NAGYKÁROLYI
VÁROSI KÖNYVTÁR
|
SZATMÁR
MEGYE
|
5.
|
TÖRÖK
ENIKŐ-ANDREA
|
TANÍTÓNŐ
|
RÁKÓCZI
FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI
|
SZATMÁR
MEGYE
|
6.
|
PÁSZTOR-SZŐKE
KATALIN
|
KÖNYVTÁROS
|
OCTAVIAN
GOGA MEGYEI KÖNYVTÁR, KOLOZSVÁR
|
KOLOZS
MEGYE
|
7.
|
TOMA
BRIGITTA MARIA
|
KÖNYVTÁROS
|
SZATMÁR
MEGYEI KÖNYVTÁR, SZATMÁRNÉMETI
|
SZATMÁR
MEGYE
|
8.
|
GHERI
JUDIT
|
KÖNYVTÁROS
|
MÁTÉ
IMRE VÁROSI KÖNYVTÁR, ÉRMIHÁLYFALVA
|
BIHAR
MEGYE
|
9.
|
HORVÁTH
CSABA
|
KÖNYVTÁROS
|
OCTAVIAN
GOGA MEGYEI KÖNYVTÁR, KOLOZSVÁR
|
KOLOZS
MEGYE
|
10.
|
SCHMIDT
ERIKA
|
KÖNYVTÁROS
|
KÖLCSEY
FERENC FŐGIMNÁZIUM, SZATMÁRNÉMETI
|
SZATMÁR
MEGYE
|
11.
|
DURKÓ
IRÉN
|
KÖNYVTÁROS
|
1.
SZ. ÁLTALÁNOS ISKOLA, DIÓSZEG
|
BIHAR
MEGYE
|
12.
|
GARDOS
BLANKA
|
TANÁR
|
AVRAM
IANCU ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI
|
SZATMÁR
MEGYE
|
13.
|
POP
TÍMEA-IBOLYA
|
TANÍTÓNŐ/ISKOLAI
KÖNYVTÁROS
|
SZILÁGYPÉRI
ÁLTALÁNOS ISKOLA
|
SZATMÁR
MEGYE
|
14.
|
IANOS
ERZSÉBET
|
TANÍTÓNŐ
|
BĂLCESCU-PETŐFI
ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI
|
SZATMÁR
MEGYE
|
15.
|
LENGYEL
ANIKÓ
|
TANÁR/ISKOLAI
KÖNYVTÁROS
|
MARÓTHY
ÁLTALÁNOS ISKOLA, ROZSÁLY
|
SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG
MEGYE
|
15.
|
VERES
ERZSÉBET
|
KÖNYVTÁROS
|
SZATMÁR
MEGYEI KÖNYVTÁR
|
SZATMÁR
MEGYE
|
16.
|
KERESZTES-SZŐKE
ERZSÉBET
|
KÖNYVTÁROS
|
SZATMÁR
MEGYEI KÖNYVTÁR
|
SZATMÁR
MEGYE
|
A továbbképzővel
kapcsolatos linkek:
1.
szatmár.ro: https://www.szatmar.ro/irodalomterapias-workshopra-varjak-a-jelentkezoket/
2.
Szatmári FR!SS: https://friss.ro/irodalomterapias-kepzes-es-workshop
3.
Biblioteca
Județeană Satu Mare – https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1221772569958670&id=100063778165492&_rd
Fényképezte: Veres
Zsuzsa és Szőke
Erzsébet
A
képzést a Nemzeti Együttműködési Alap és a Bethlen Gábor
Alapkezelő Zrt. támogatta.
Borbé
Levente,
könyvtárpedagógus