2023. december 24., vasárnap

"Könyvtár másként " a Mikes Kelemen Elméleti Líceumban

 

Az iskola másként hetében a beszélt nyelvtől függetlenül, könyvtárunk pillanatok alatt átalakult egy lenyűgöző mese helyszínévé, ahol a gyerekek megmászták az üveghegyet, dzsungelben jártak, a beduin sátorban válaszoltak Goga apó találós kérdéseire, áthajóztak az Óperenciás tengeren, de még a varázsszóval és lézerekkel védett titkos kapun is túl kellett jussanak, hogy megtalálják a gonosz varázsló barlangjában elrejtett könyveket.


Egy héten keresztül, a Nicolae Colan Általános Iskola, a Mihai Viteazul Kollégium és a Mikes Kelemen Elméleti Líceum elemistái számára a mese egy csodálatos kaland volt, amelynek a végén minden jóra fordult.


Forrás: az Erdélyi magyar iskolai könyvtárosok Facebook oldala


Kiss László,

könyvtáros

 

2023. december 21., csütörtök

Kellemes ünnepeket!

Szép Ernő:

          Könyv

Nincs könyv olyan drága,
Hogy olcsó ne lenne,
Annyi, annyi kincs van benne.

Annyi gyönyörű vers,
Annyi szép történet,
Annyi mese, annyi élet.

Hipp-hopp Londonban jársz,
Meg az Indiákon,
Mindenütt jársz e világon.

Élsz a messzi múltban,
Az örök jövőben,
Jut így néked élet bőven.

Könyv vigasztal bajban,
Ha beteg vagy, gyógyít,
Jót tesz azzal, ki kínlódik.

Megnevettet a könyv
S néha könnyre indít,
Ez is gyönyörűség mindig.

Olyan jó pajtásunk,
Hogy ott lakik nálunk,
Tőle soha el nem válunk.


2023. december 20., szerda

A 2023-as olvasói utazás összefoglalója a X. A-ban

A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium X. A filológia osztálya december 19-én járt a végére az idei Olvasói utazás foglalkozássorozatnak. Az összesítőre meghívtam Csata Emese magyar nyelv és irodalom szakos tanárt is.

I. csoport

II. csoport

Ezúttal a X. A. osztály együttesen láthatta és hallhatta az olvasói utazások során szerzett élményeket. Először a diákok által papírra vetett történetekre vonatkozó vélemény nyilvánításokra, tapasztalatszerzésekre, ismeretekre, benyomásokra és átélésekre összpontosítottam. Ugyanúgy, mint az előző osztályban is, ezekből a gondolatokból válogattam össze és olvastam fel néhányat. Így találkozhattak önmaguk elmélkedéseivel.

Az olvasói utazás kezdetén ebben az osztályban is Csehov: Ványa bácsi színművének kurta bemutatásával kezdtünk. A cél az olvasói utazás röpke bemutatója volt. A bemutatott történetben az orosz ember és az orosz lélek magával ragadó univerzumát igyekeztem felfedni.

A művek rövid bemutatása, amelyeket együtt studéroztunk:

1. Lázár Ervin: A lyukas zokni

A lyukas zokni tanító mesécskéje egy sajátságos helyzetbe kerülő zokniról szól, akin egy lyuk is tátong. A történetben a zokni a kialakult helyzetet tehetetlenül elszenvedő alanyként éli meg. Hiszen a lyuk folytonos növésével henceg, amellyel veszélybe sodorja nemcsak önmagát, hanem a zoknit is.

A mesére fókuszálva beszéltünk a zokni és a rajta keletkezett lyuk létének kérdéséről. A történteket az emberi lelkek közös megnyilvánulásának szokatlan változataival hoztuk összefüggésbe.

2. Max Lucado: Értékes vagy

A mese a foltmanókról szól, akik egymásra aranyszínű csillagokat vagy szürke pontokat raggatnak. Akiket szépnek vagy ügyesnek ítélnek meg, azok csillagot kapnak, a többiek a pontokat. Természetesen vegyesen is nyomnak egymásra jeleket. Pancsinelló, a főszereplő csak szürke foltot kap. Egy ideje már azért is kap, mert már van rajta elég, akkor miért is ne ragasszanak még rá... Ettől egyre félénkebbé, ügyetlenebbé, visszahúzodottabbá válik. Lúciával való találkozása, akinek se csillagja, se pontja nincs, változtatja meg az életét. Ő küldi el Éli fafaragó mesterhez, a mindenmanók alkotójához. Ott kapja meg azt a bátorítást, amelytől önmaga lehet, és már nem kezdi érdekelni, hogy ki milyennek gondolja.

A diákok a beszélgetés során rájöttek arra, hogy érdemes megbélyegzés, cimkézés helyett jóindulattal, megértéssel és rendes viselkedéssel közelíteni egymáshoz.

3. Lázár Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm

Aromó

A történet nagy hangoskodással kezdődik. A társaság megnyugtatására Mikkamakka szavalóversenyt rendez, mert így tudják majd eldönteni, hogy ki a legjobb költő. Szerencsére a bölcs Mikkamakka ezúttal is helyesen dönt. Dömdödömöt választja ki győztesnek, akinek a szövege nem valami bonyolult, de a szíve aranyból van. Egy szeretni való szerény jellem, aki mindenkinek a beleegyezésével megkapja a szavalásért járó babérkoszorút is!

Dömdödöm

A fiatalok úgy érezték hogy minél többet törődnek egymással, annál jobban el lehet kerülni a félreértéseket. Fontosnak vélték azt is, hogy érdemes kellő időt hagyni egymás megismerésére, mert a közösség is csak akkor működik jól, ha minden egyes tagja lényeges szerepet kap benne.

Kellékek

4. Erhart Kaestner: Mire való a csönd?

A történetben egy magányosnak tűnő, a mozgalmas világtól távol élő remetét látogatnak meg a kíváncsiskodó emberek. Ha már sikeresen révbe értek, megkérdezik tőle, hogy mire jó neki a számukra érthetetlen életmód, és főleg ami ezzel jár, a csönd. A remete a kút vizének felzavarásával, és annak csendes változatával mutatja be. Hiszen a víz lecsendesedésével, az emberek megláthatták saját arcukat. A látogatók megértették a remete tanítását…

A felolvasás után szó esett a zavartalanság lényegéről, a belső csendről. A diákok értették azt, hogy aki menekül a csendtől, valószínű, hogy önmaga elől próbál elrejtőzni.

A remete a "kútnál"

* * *

A felsorolt művekből az Értékes vagy és a Dömdö-dömdö-dömdödöm két pont híján az első javára, szinte ugyanannyira érdekesek voltak a fiatalok számára.

A fényképes beszámoló felelevenítette a foglalkozások nagy pillanatait. A diákok, felidézve a foglalkozásokat, most egy teljes képet kaphattak a történetek egymásra hatásáról.

Ezt követően jöhettek a bemutatók:

- elsőként Ana Blandiana: Úgy kellene… (Ar trebui..) című költeményét olvastam fel. Az életnek a fordított változatával szembesülhettek a diákok. Másként szólva, mi lenne ha öregen születnénk és teljesen fiatalon, apró kis gyerekként távoznánk a világból...

- a következő a Valaki mondja meg dal volt Koncz Zsuzsa előadásában. A dalt Adamis Anna írta, a zenéjét Presszer Gábor szerezte.

- a folytatásban Petőfi Sándor születésének évfordulója apropóján Dicsőséges nagyurak című versét hallhatták Mácsai Pál előadásában.

- itt is, mint az előző osztálynál, egy kis derűt vittem be a foglalkozás végébe. Stefanovics Angélától (Anzselika Habpatrontól) Petőfi anyjának tyúkja „verselemzést” láthatták és hallhatták a diákok.

Az összesítőn

A beszélgetés során a diákok észrevették, hogy a dolgok így vagy úgy, de összefüggésben állnak egymással. Azt is felismerték, hogy véleményalkotásnál fontos az ismeretek szerzése.

A foglalkozás végén Weöres Sándor: Ki minek gondol című versét ajándékoztam nekik.


Mindkét X. A-s csoport hamar együttműködővé vált. Sok tapasztalatot szereztek, s jómagam is.


Köszönöm a lehetőséget Csata Emese magyar nyelv és irodalom szakos tanárnak.


Fényképezte: Borbé Levente, Csata Emese, Hella-Fehér Dávid és Leczki Norbert


Borbé Levente,

könyvtárpedagógus


2023. december 19., kedd

Ünnepváró 2023

Decemberben a Márton Áron Főgimnáziumban az eljövendő ünnepekre való hangolódás volt a cél.

Az esemény szebbé tételére a könyvtár a következőképpen készült:

A már jól bevált kiállítás se maradt ki, amely a könyvtár előtti nagyméretű asztalon szokott lenni. Az asztalt a karácsonyt és az új esztendőt felidéző költemények és illusztrációk tarkították. A versek a magyar irodalom költeményeiből lettek összeválogatva. Az illusztrációk által is inkább a hazai elmúlt esztendők ünnepváró hangulata lett felidézve.

A könyvtár karácsonyi és újesztendei témával foglalkozó olvasmányai, fotói fel lettek ajánlva a diákok és pedagógusok számára. Az érdeklődőknek verseket, vagy prózai részleteket lehetett fénymásolni vagy fotózni.

Az Együtt az iskolánkért programban részt vett a gimnáziumunk is. Az iskolamúzeum bemutatását a könyvtáros vállalta fel.


Az ünnepi hangulatot az épület előcsarnokában és dísztermében lévő karácsonyfák is emelték.

Az emeleteken megrendezett kárácsonyi vásárt az osztályok és osztályfőnökeik szervezték meg.

A gimnázium kápolnájában az ünnepi hangulatot az iskola zenekara és kórusa, Simon András zenetanár vezetésével biztosította.


Az előkészületi munkákban kivette részét Balázs-Bécsi Enikő tiszteletbeli könyvtáros is.



A karácsonyváró kiállítást a téli szünidő kezdetéig lehet megtekinteni.

Borbé Levente,

könyvtáros

2023. december 18., hétfő

A 2023-as olvasói utazás összesítője a XI. A-ban

 A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium XI. A filológia osztálya december 15-én búcsúzott az idei Olvasói utazástól. A foglalkozás sorozat október végén kezdődött. Csehov: Ványa bácsi színművének nyúlfarknyi bemutatásával kezdődött. Az orosz ember és az orosz lélek univerzuma került terítékre. Ezzel a művel indult útjára a legutóbbi olvasói utazás...

II. csoport

Az összesítő közös foglalkozására meghívtam Csonta Noémi magyar nyelv és irodalom szakos tanárt is.

Mindkét csoport együttesen láthatta és hallhatta az olvasói utazások élményeinek összesítését. Először a diákok által papírra vetett történetekre vonatkozó vélemény nyilvánításokra, tapasztalatszerzésekre, ismeretekre, benyomásokra és átélésekre fókuszáltam. Ezekből a gondolatokból olvastam fel néhányat. Így szembenézhettek önmaguk elmélkedéseivel.


I csoport

A művek, amelyeken együtt „rágtuk át” magunkat:

1. Lázár Ervin: A lyukas zokni

A lyukas zokni meséje egy furcsa helyzetbe kerülő lyukas zokniról szól. A történetben a zokni, mint áldozat vesz részt. Hiszen az egyre jobban hencegve terjedő lyuk nemcsak önmagát, hanem nőttével egy idő után a zoknit is megsemmisíti. Röpke néhány perc alatt megvillantottuk a zokni és a rajta keletkezett lyuk létének kérdését, az elhangzottakat kötve az emberi lelkek közös megnyilvánulásának szokatlan változataira.

A lyukas zokni bemutatása egy korábbi előadásról

2. Hajnóczy Péter: A hangya és a tücsök

A hangya és a tücsök a megszokott sztereotípiáktól eltérően van ábrázolva ebben a mesében. A hangya ügyesen dolgozik, ahogy a régi tanítómesékben is, kisebb-nagyobb sikerrel. A tücsök pedig a hegedülésével egyre nagyobb babérokat arat le. Amikor a hangya felfedezi az újabb helyzetet, keresetlen szavakkal üzen La Fontaine úrnak… A Hajnóczy mesében megjelenik az a kérdés, hogy egyáltalán jó dolog-e az, ha kemény munkával keresem meg a kenyerem, vagy éppen belevetem magam az élet sűrűjébe… A hangyá munkája kiszámítható és tiszteletreméltó. A tücsöké linknek tűnő, de mégis kockázatos. Itt vetődött fel az a kérdéskör, hogy a tücsöknek a zenélés nem munka? Vagy a hangya nem érdemel egy kis szórakozást?

A hangya és a tücsök (saját rajz)

3. Asztalos István: Történt az utcán

A megriadt polgár

A történet maga egy városi kóbor anyakutyáról szól, aki békésen turkálgat a szemétben. Az esemény egy arra járó rosszcsont fiú megjelenésével válik pörgőssé, amikor csak úgy egyet-kettőt belerúg a kutyába. Az eb védekezésből belekap a fiú nadrágjába. Az emberek a gyerek kényes kiabálására a tett színhelyére rohannak. Nem is nagyon kérdeznek, s ha igen, akkor azt hallják ki a történtekből, amit ők elképzelnek. A valóság a tömeg összeverődése során hovatovább elhalványul. Az egész oda fajul, hogy a kutyát teszik meg bűnbaknak, és üldözőbe veszik. A kutya, látván a tömeg haragját, menekül. Először menedéket próbál kicsikarni a jóságos mészárostól, aki mindig valamit adott neki, de most ő is eltaszítja magától. Az eb, vesztére, az egyre szaporodó tömeg elől egy zsákutcába menekül. A felbőszült emberáradatot egy arra járó rendőr nyugtatja meg, aki a tömeg hatására agyonlövi a kutyát. Az egyre ritkuló tömegből néhányan sajnálkozva néznek a haldokló kutyára, főleg amikor felfedezik, hogy annak valahol kölykei lehettek. Látszólag, mintha részvétet nyilvánítanának, ezzel próbálják felmenteni önmagukat a történtek alól. 

Itt a tömegpszichózis, és a mende-mondákra hagyatkozó embereknek a környezetükre mért hatását vizsgáltuk.

Az egyik sanálkozó asszony

4. Rabindranath Tagore: A vándor

A mese egy vándorról szól, akit a szerző háborodott elméjűnek ábrázol. Elszántan, mániákusan keresi azt a varázskövet, amellyel minden dolgot arannyá tudna változtatni. Ezért a látókörében lévő kisebb köveket, kavicsokat felszedi az útról és magához érinti. Megszállottsága miatt nem veszi észre, hogy menet közben megtalálta a csodakövet, s el is hajította azt. Akkor szembesül ezzel a ténnyel, amikor az „útjában lévő” gyerek megcsodálja a derekára tekert arannyá változott vasláncot. Döbbenten veszi tudomásul a hírt, de mivel fanatikus személy, nem tud lemondani a kőről. Ezért visszakanyarodik az addigi legyalogolt útjára, tovább keresve a varázskövet.

Az őrült vándor az Égiek segítségét kéri...

A történet arra próbál figyelmeztetni, hogy vegyük észre azt, ami nekünk megadatott, s ne fussunk elérhetetlen dolgok után. A másik kérdéskör pedig a figyelem és a mérlegelés fontossága lenne...


Az összesítésnél

A felsorolt művekből a Hangya és a tücsök és a Történt az utcán, egy pont híján az első javára, ugyanúgy érdekesek voltak a fiatalok számára.

A fényképes beszámoló felelevenítette a foglalkozások nagy pillanatait. A diákok, felidézve a foglalkozásokat, most egy egész képet kaphattak a történetek egymásra hatásáról.

Ezt követően jöhettek a bemutatók:

- elsőként Weöres Sándor: Ki minek gondol című költeményét hallhatták Koncz Zsuzsa előadásában, és láthatták Philip Scott - 500 Years of Female Portraits in Western Art – videoklippje segítségével.

- a következő bemutató Weöres Sándor: Majomország című költeménye volt Latinovits Zoltán előadásában.

- a komolyságot egy kicsi derűvel oszlattam szét. Beszúrtam az IHM: Vers, nó de kinek? paródiáját, és az általuk felhasznált dal eredetijével folytattam…

A beszélgetés során a diákok észrevették, hogy a dolgok így vagy úgy, de összefüggésben állnak egymással. Azt is felismerték, hogy véleményalkotásnál fontos az ismeretek szerzése.

A foglalkozás végén Rudyard Kipling: Ha… című versével ajándékoztam meg őket, Kosztolányi Dezső fordításában.

Mindkét XI. A-s csoport hamar együttműködővé vált. Sok tapasztalatot szereztek, s jómagam is.

Köszönöm a lehetőséget Csonta Noémi magyar nyelv és irodalom szakos tanárnak.

Fényképezte: Borbé Levente, Csonta Noémi és Csutak Dávid

Borbé Levente,

könyvtárpedagógus


Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...