2022. augusztus 30., kedd

“A jövő könyvtára” szakmai konferencia Székelyudvarhelyen 2022

2022. augusztus 25-26-án a tartották meg a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár rendezésében a Kárpát-medencei könyvtárosok konferenciáját. A rendezvény a könyvtárak együttműködésének köszönhetően vált hatékonyabbá. Az eseményen több, mint százan vettek részt.

Az első nap előadásait, mint az előző években, a városi Polgármesteri Hivatal Szent István termében nyitották meg.


Biró Barna Botond, Hargita Megye Tanácsának alelnöke köszöntötte a konferencia résztvevőit. Szőcs Endre, a Székelyudvarhelyi Városi könyvtár igazgatója nyitóbészédében hangsúlyozta a konferencia hasznosságát, valamint visszatekintett az elmúlt konferenciák sikeres találkozóira is.

Az előadások sorát Farkas Levente, a Marketingiskola.ro alapítója kezdte. A változó világ kihívásaira hívta fel a figyelmet. A szolgáltatás egyik fontos alapkövének a helyi prioritásokat, a kiszolgálás minőségét nevezte meg. A kommunikáció jelentőségére tért ki, hogy meg kell kérdezni az embereket mire van szükségük. Az időnkénti felmérés sokat segíthet munkájukban. A feladatunk könyvtárosként pedig az, hogy a ránk zúduló információözönből ki tudjuk választani azokat az ismertető jegyeket, amellyel a könyvtárba járók érdeklődését fel tudjuk kelteni. A szolgáltatásokat egyre szélesebb körbe lehessen népszerűsíteni.

Német Szilvia, a székesfehérvári Vörösmarty Mihály (Magyarország) gyerekkönyvtár könyvtárosa a közösségfejlesztésre fokuszálva mutatta be bibliotékájuk tevékenységét. A 0-14 esztendősöknek szóló dokumentumokat állománygyarapítás révén továbbfejleszették, olymódon, hogy a 14 éven felüliek is boldoguljanak. A volt könyvtárba járók pedig visszajárjanak. Mivel az intézmény több épületben foglal helyet, biztosítaniuk kellett az átjárhatóságot. Az olvasó kereső online felületen is találkozhat a könyvtár nyújtotta lehetőségekkel. Gondolok itt a programokra és más tevékenységekre. Figyelnek a könyvtárhasználó kompetenciájára is. Igyekszenek az igényeit a lehetőségekhez mérten kielégíteni.

A rövid szünet után a görögországi Konstantina Martzoukou, a Skóciában lévő aberdeeni Robert Gordon Egyetem adjunktusa folytatta az előadást. Mint ott munkálkodó pedagógus, a digitális kompetenciák fejlesztésével foglalkozik a diákok körében. Hangsúlyt fektet az információkeresés, a digitális írás és az online tanulás hatékonyságára. Az online világgal szemben sérülékeny, könnyen bántható fiatalokat és ifjú közösségeket célozta meg. Olyan kis füzetecskéket jelentetett meg, amelyek a gyerekek jogaira is kiterjednek az online térben. A gyerekek kognitív képességét próbálják megerősíteni, akik a világhálót használják. Elsőként, hogyan védjék meg önmagukat az ott előforduló támadások ellen. Beszélt az online kreativitás, valamint az ide kapcsolódó szerzői jogok védelméről is. A projektnek, amelyben több diákot megszólaltatott, és amelyben a könyvtárosok is tudnak segíteni, fő célja, hogy a fiatalok képesek legyenek megvédeni magukat az online világ „sötétebb” oldalaitól, és tudják létrehozni saját identitásukat.

A konferencia következő előadója Szász-Mihálykó Mária, székelyudvarhelyi irodalomtanár, tankönyv-szerkesztő, író volt. Témája, a gyerekek olvasási hajlandóságának folyamatos csökkenése volt. Hogy miért nem olvasnak a gyerekek? Nem bonyolult kérdés, viszont számtalan ága-boga van ennek a dolognak. Első a nemzedéki probléma, amelynek egyik mozgatórugója a mindenkori politikai réteg. A fiatal generáció technikai műveltsége nagyobb, mint az idősebbeké. Itt a veszély. Az Internetes világ új kihívás elé állította a nevelőket. Ott nincsenek egyértelmű ellenségek. Az olvasás nem más mint egy belső intim folyamat. A fiatal generáció szocializálódása az online térben ennek ellenére eléggé félszeg. Gyorsak, gyakorlatiasok, de ugyanakkor bizonytalanok. A tanulás meg egyre problematikusabb, mert a tanügy kevésbé tud felzárkózni az új kihívásokhoz. A folyamatosan átalakuló világunkban a gyerekek igénye is megváltozott. Más típusú könyveket kezdtek olvasni. Hiszen a kevésbé hiteles világunk ellen védekezve sci-fi és fantasy irodalomba menekülnek. A lényeg az lenne, hogy ne kérjük számon tőlük saját értékrendünket.


A délutáni foglalkozás még négy programmal bővült. Jómagam az egyszemélyes intézmény ritmusváltását választottam. Ezen kívül a digitalizálás és repertorizáláson, a kapcsolódó nemzedékek figyelmén, valamint a könyvvásárral az olvasásért: a SepsiBook mint esettenulmányon vehettek részt.

* * *

A konferencia második napján kerekasztal-beszélgetésekkel indítottak. A meghívott könyvtárosok választhattak az előző napi előadások témájából, amelyet a kiválasztott előadóval beszéltek meg. Az érdeklődők a kérdések mentén jobban megismerhették azt a szakterületet, tevékenységet, amelyre a leginkább kíváncsiak voltak.


A könyvtár gyakorlati tevékenységeinek bemutatói:

- különleges hangszerek kiállítása

- szabaduló szoba

- fizikai kísérletek

- földrengés szimulátor

- fényírda és ciantópia

- virtuális világ


A konferencia zárása után pedig Székelyudvarhely környékével ismerkedhettek meg azok, akik igényelték az erre az alkalomra megtervezett kirándulásokat.


Este hét órától a Nyitott Könyvek Éjszakáján munkálkodtak a konferencia szervezői és besegítői.


A konferencia résztvevői a következő településekről érkeztek: Aberdeen, Barakszó, Beregszász, Budapest, Cegléd, Csíkszereda, Csíkszépvíz, Csongrád, Érmihályfalva, Kászonaltíz, Kecskemét, Kishegyes, Kolozsvár, Korond, Nagybánya, Nagykároly, Nagymuzsaly, Parajd, Sepsiszentgyörgy, Szabadka, Székelyudvarhely, Székesfehérvár, Szentes, Szentegyháza, Tatabánya, Ungvár, Zenta.


* * *

Erdélyi iskolai könyvtárosok névsora, akik részt vettek a konferencián:

  1. Barabás Zója - Székelyudvarhelyről

  2. Borbé Levente - Csíkszeredából

  3. Dunkler Réka-Kinga Székelyudvarhelyről

  4. Forreiter Csilla Sepsiszentgyörgyről

  5. Kátay Erzsébet - Korondról

  6. Kelemen Rebeka - Parajdról

  7. Lakatos Tamás (kultúrigazgató és községi könyvtáros is) - Kászonból

  8. Szamosi Erika Éva- Nagybányáról

  9. Török Júlia – Sepsiszentgyörgyről


A konferencia levezetője Gálovits Rózsa, a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár munkatársa volt.


Fotó:Szabó Károly, Lakatos Tamás

Borbé Levente,

könyvtáros



2022. augusztus 20., szombat

15 esztendős a blog

 22. esztendős könyvtárosi pályafutásom során folyamatosan változott az iskolai könyvtárak információs és dokumentációs tevékenysége. Hamarosan nemcsak az adott intézmény olvasóira korlátozódtak.

2022. februárja. Fotó: Balázs-Bécsi Enikő

Az új szakmabeli ismeretek szüntelenül kihívások elé állítottak. A világháló adta lehetőségeknek köszönhetően, elektronikus hírlevélen keresztül, lassan elkezdődött az iskolai könyvtárak és a közkönyvtárak, valamint az egyetemi könyvtárak közötti együttműködés. Először a megyében, országosan, majd nemzetközi téren is. Más szavakkal élve, az iskolai könyvtárak kitárták kapuikat a nagyvilág előtt. Ezáltal a szakmai tapasztalatcserék és gyűlések eredményesebbé váltak.

* * *

Igazi mérföldkő azonban 2007. augusztusa, amikor megszületett a Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok blogja. Közel fél esztendő után létrehoztam e blog román nyelvű változatát is. Az újabb lehetőségek megnyitották a szakmai kapcsolatok magasabb szintre emelését. Immár minőségi virtuális közösségi terek alakultak ki, ahol a könyvtárosok megoszthatták tapasztalataikat, ötleteket adhattak egymásnak, vitázhattak.

A kommunikáció könnyebbé tétele érdekében létrehoztam az Erdélyi Iskolai Könyvtárosok elektronikus körlevelét, amelynek több, mint száz tagja volt. Sajnos az iskola könyvtárosok fokozatos leépítése után ez a szám drasztikusan csökkent. Viszont egy idő elteltével lelkes könyvtárosi szakma után érdeklődő/kedvelő magyar nyelv és irodalom szakos kollégák csatlakoztak hozzánk.

A létszámcsökkenés miatt új lépésre volt szükség. A blogot 2019. áprilisától Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blogjára kereszteltem át. A régiót kiszélesítve bevontam Székelyföld iskolai könyvtárosait. Ezáltal próbáltam megerősíteni közösségünket.

2020. márciusától, a világjárvány elterjedése miatt bizonyos időszakokban csak a virtuális terekbe lehetett tevékenykedni. Ezért az iskolai könyvtárak (akik nem tették meg hamarabb) fokozatosan átnyergeltek a világháló adta közösségi terekbe (Facebook, Messenger). Itt több csoport is megalakult, mint a Hargita megyei könyvtárosoknak szánt kétnyelvű oldal, a Bolyai Nyári Akadémiás közösségi csapat kis tere, valamint az Erdélyi iskolai könyvtárosoknak csoportja (Messengeres változatban is). A Székelyföldi Biblioterápia viszont másmilyen közösségi hely. Ide érdeklődés alapján bárki bebocsátást nyer, aki érdeklődik e téma iránt.

Eme közösségi kommunikációs csatornák segítségével, az általunk kívánt információ sebesen célba ér.

Természetesen, mindennek árnyékában ott áll a blog, amelyen keresztül, linkek segítségével, újabb beszámolókkal, tapasztalatcserékkel, ötletelésekkel gazdagodik a szakma után érdeklődő kereső.


Beszámoló a blog három éves fennállásáról:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2010/08/harom-esztendo.html


Beszámoló a tíz esztendős blogról:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2017/08/tiz-esztendos-hargita-megyei-iskolai.html


Borbé Levente,

a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa


Májusi évfordulók 2024

40 éve, 1984. május elsején hunyt el Barabás Tibor magyar író és elbeszélő. 30 éve, 1994. május elsején hunyt el Gyöngyössy Imre mag...