2022. augusztus 25-26-án a tartották meg a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár rendezésében a Kárpát-medencei könyvtárosok konferenciáját. A rendezvény a könyvtárak együttműködésének köszönhetően vált hatékonyabbá. Az eseményen több, mint százan vettek részt.
Az első nap előadásait, mint az előző években, a városi Polgármesteri Hivatal Szent István termében nyitották meg.
Biró Barna Botond, Hargita Megye Tanácsának alelnöke köszöntötte a konferencia résztvevőit. Szőcs Endre, a Székelyudvarhelyi Városi könyvtár igazgatója nyitóbészédében hangsúlyozta a konferencia hasznosságát, valamint visszatekintett az elmúlt konferenciák sikeres találkozóira is.
Az előadások sorát Farkas Levente, a Marketingiskola.ro alapítója kezdte. A változó világ kihívásaira hívta fel a figyelmet. A szolgáltatás egyik fontos alapkövének a helyi prioritásokat, a kiszolgálás minőségét nevezte meg. A kommunikáció jelentőségére tért ki, hogy meg kell kérdezni az embereket mire van szükségük. Az időnkénti felmérés sokat segíthet munkájukban. A feladatunk könyvtárosként pedig az, hogy a ránk zúduló információözönből ki tudjuk választani azokat az ismertető jegyeket, amellyel a könyvtárba járók érdeklődését fel tudjuk kelteni. A szolgáltatásokat egyre szélesebb körbe lehessen népszerűsíteni.
Német Szilvia, a székesfehérvári Vörösmarty Mihály (Magyarország) gyerekkönyvtár könyvtárosa a közösségfejlesztésre fokuszálva mutatta be bibliotékájuk tevékenységét. A 0-14 esztendősöknek szóló dokumentumokat állománygyarapítás révén továbbfejleszették, olymódon, hogy a 14 éven felüliek is boldoguljanak. A volt könyvtárba járók pedig visszajárjanak. Mivel az intézmény több épületben foglal helyet, biztosítaniuk kellett az átjárhatóságot. Az olvasó kereső online felületen is találkozhat a könyvtár nyújtotta lehetőségekkel. Gondolok itt a programokra és más tevékenységekre. Figyelnek a könyvtárhasználó kompetenciájára is. Igyekszenek az igényeit a lehetőségekhez mérten kielégíteni.
A rövid szünet után a görögországi Konstantina Martzoukou, a Skóciában lévő aberdeeni Robert Gordon Egyetem adjunktusa folytatta az előadást. Mint ott munkálkodó pedagógus, a digitális kompetenciák fejlesztésével foglalkozik a diákok körében. Hangsúlyt fektet az információkeresés, a digitális írás és az online tanulás hatékonyságára. Az online világgal szemben sérülékeny, könnyen bántható fiatalokat és ifjú közösségeket célozta meg. Olyan kis füzetecskéket jelentetett meg, amelyek a gyerekek jogaira is kiterjednek az online térben. A gyerekek kognitív képességét próbálják megerősíteni, akik a világhálót használják. Elsőként, hogyan védjék meg önmagukat az ott előforduló támadások ellen. Beszélt az online kreativitás, valamint az ide kapcsolódó szerzői jogok védelméről is. A projektnek, amelyben több diákot megszólaltatott, és amelyben a könyvtárosok is tudnak segíteni, fő célja, hogy a fiatalok képesek legyenek megvédeni magukat az online világ „sötétebb” oldalaitól, és tudják létrehozni saját identitásukat.
A konferencia következő előadója Szász-Mihálykó Mária, székelyudvarhelyi irodalomtanár, tankönyv-szerkesztő, író volt. Témája, a gyerekek olvasási hajlandóságának folyamatos csökkenése volt. Hogy miért nem olvasnak a gyerekek? Nem bonyolult kérdés, viszont számtalan ága-boga van ennek a dolognak. Első a nemzedéki probléma, amelynek egyik mozgatórugója a mindenkori politikai réteg. A fiatal generáció technikai műveltsége nagyobb, mint az idősebbeké. Itt a veszély. Az Internetes világ új kihívás elé állította a nevelőket. Ott nincsenek egyértelmű ellenségek. Az olvasás nem más mint egy belső intim folyamat. A fiatal generáció szocializálódása az online térben ennek ellenére eléggé félszeg. Gyorsak, gyakorlatiasok, de ugyanakkor bizonytalanok. A tanulás meg egyre problematikusabb, mert a tanügy kevésbé tud felzárkózni az új kihívásokhoz. A folyamatosan átalakuló világunkban a gyerekek igénye is megváltozott. Más típusú könyveket kezdtek olvasni. Hiszen a kevésbé hiteles világunk ellen védekezve sci-fi és fantasy irodalomba menekülnek. A lényeg az lenne, hogy ne kérjük számon tőlük saját értékrendünket.
A délutáni foglalkozás még négy programmal bővült. Jómagam az egyszemélyes intézmény ritmusváltását választottam. Ezen kívül a digitalizálás és repertorizáláson, a kapcsolódó nemzedékek figyelmén, valamint a könyvvásárral az olvasásért: a SepsiBook mint esettenulmányon vehettek részt.
* * *
A konferencia második napján kerekasztal-beszélgetésekkel indítottak. A meghívott könyvtárosok választhattak az előző napi előadások témájából, amelyet a kiválasztott előadóval beszéltek meg. Az érdeklődők a kérdések mentén jobban megismerhették azt a szakterületet, tevékenységet, amelyre a leginkább kíváncsiak voltak.
A könyvtár gyakorlati tevékenységeinek bemutatói:
- különleges hangszerek kiállítása
- szabaduló szoba
- fizikai kísérletek
- földrengés szimulátor
- fényírda és ciantópia
- virtuális világ
A konferencia zárása után pedig Székelyudvarhely környékével ismerkedhettek meg azok, akik igényelték az erre az alkalomra megtervezett kirándulásokat.
Este hét órától a Nyitott Könyvek Éjszakáján munkálkodtak a konferencia szervezői és besegítői.
A konferencia résztvevői a következő településekről érkeztek: Aberdeen, Barakszó, Beregszász, Budapest, Cegléd, Csíkszereda, Csíkszépvíz, Csongrád, Érmihályfalva, Kászonaltíz, Kecskemét, Kishegyes, Kolozsvár, Korond, Nagybánya, Nagykároly, Nagymuzsaly, Parajd, Sepsiszentgyörgy, Szabadka, Székelyudvarhely, Székesfehérvár, Szentes, Szentegyháza, Tatabánya, Ungvár, Zenta.
* * *
Erdélyi iskolai könyvtárosok névsora, akik részt vettek a konferencián:
Barabás Zója - Székelyudvarhelyről
Borbé Levente - Csíkszeredából
Dunkler Réka-Kinga – Székelyudvarhelyről
Forreiter Csilla – Sepsiszentgyörgyről
Kátay Erzsébet - Korondról
Kelemen Rebeka - Parajdról
Lakatos Tamás (kultúrigazgató és községi könyvtáros is) - Kászonból
Szamosi Erika Éva- Nagybányáról
Török Júlia – Sepsiszentgyörgyről
A konferencia levezetője Gálovits Rózsa, a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár munkatársa volt.
Fotó:Szabó Károly, Lakatos Tamás
Borbé Levente,
könyvtáros