2022. augusztus 30., kedd

“A jövő könyvtára” szakmai konferencia Székelyudvarhelyen 2022

2022. augusztus 25-26-án a tartották meg a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár rendezésében a Kárpát-medencei könyvtárosok konferenciáját. A rendezvény a könyvtárak együttműködésének köszönhetően vált hatékonyabbá. Az eseményen több, mint százan vettek részt.

Az első nap előadásait, mint az előző években, a városi Polgármesteri Hivatal Szent István termében nyitották meg.


Biró Barna Botond, Hargita Megye Tanácsának alelnöke köszöntötte a konferencia résztvevőit. Szőcs Endre, a Székelyudvarhelyi Városi könyvtár igazgatója nyitóbészédében hangsúlyozta a konferencia hasznosságát, valamint visszatekintett az elmúlt konferenciák sikeres találkozóira is.

Az előadások sorát Farkas Levente, a Marketingiskola.ro alapítója kezdte. A változó világ kihívásaira hívta fel a figyelmet. A szolgáltatás egyik fontos alapkövének a helyi prioritásokat, a kiszolgálás minőségét nevezte meg. A kommunikáció jelentőségére tért ki, hogy meg kell kérdezni az embereket mire van szükségük. Az időnkénti felmérés sokat segíthet munkájukban. A feladatunk könyvtárosként pedig az, hogy a ránk zúduló információözönből ki tudjuk választani azokat az ismertető jegyeket, amellyel a könyvtárba járók érdeklődését fel tudjuk kelteni. A szolgáltatásokat egyre szélesebb körbe lehessen népszerűsíteni.

Német Szilvia, a székesfehérvári Vörösmarty Mihály (Magyarország) gyerekkönyvtár könyvtárosa a közösségfejlesztésre fokuszálva mutatta be bibliotékájuk tevékenységét. A 0-14 esztendősöknek szóló dokumentumokat állománygyarapítás révén továbbfejleszették, olymódon, hogy a 14 éven felüliek is boldoguljanak. A volt könyvtárba járók pedig visszajárjanak. Mivel az intézmény több épületben foglal helyet, biztosítaniuk kellett az átjárhatóságot. Az olvasó kereső online felületen is találkozhat a könyvtár nyújtotta lehetőségekkel. Gondolok itt a programokra és más tevékenységekre. Figyelnek a könyvtárhasználó kompetenciájára is. Igyekszenek az igényeit a lehetőségekhez mérten kielégíteni.

A rövid szünet után a görögországi Konstantina Martzoukou, a Skóciában lévő aberdeeni Robert Gordon Egyetem adjunktusa folytatta az előadást. Mint ott munkálkodó pedagógus, a digitális kompetenciák fejlesztésével foglalkozik a diákok körében. Hangsúlyt fektet az információkeresés, a digitális írás és az online tanulás hatékonyságára. Az online világgal szemben sérülékeny, könnyen bántható fiatalokat és ifjú közösségeket célozta meg. Olyan kis füzetecskéket jelentetett meg, amelyek a gyerekek jogaira is kiterjednek az online térben. A gyerekek kognitív képességét próbálják megerősíteni, akik a világhálót használják. Elsőként, hogyan védjék meg önmagukat az ott előforduló támadások ellen. Beszélt az online kreativitás, valamint az ide kapcsolódó szerzői jogok védelméről is. A projektnek, amelyben több diákot megszólaltatott, és amelyben a könyvtárosok is tudnak segíteni, fő célja, hogy a fiatalok képesek legyenek megvédeni magukat az online világ „sötétebb” oldalaitól, és tudják létrehozni saját identitásukat.

A konferencia következő előadója Szász-Mihálykó Mária, székelyudvarhelyi irodalomtanár, tankönyv-szerkesztő, író volt. Témája, a gyerekek olvasási hajlandóságának folyamatos csökkenése volt. Hogy miért nem olvasnak a gyerekek? Nem bonyolult kérdés, viszont számtalan ága-boga van ennek a dolognak. Első a nemzedéki probléma, amelynek egyik mozgatórugója a mindenkori politikai réteg. A fiatal generáció technikai műveltsége nagyobb, mint az idősebbeké. Itt a veszély. Az Internetes világ új kihívás elé állította a nevelőket. Ott nincsenek egyértelmű ellenségek. Az olvasás nem más mint egy belső intim folyamat. A fiatal generáció szocializálódása az online térben ennek ellenére eléggé félszeg. Gyorsak, gyakorlatiasok, de ugyanakkor bizonytalanok. A tanulás meg egyre problematikusabb, mert a tanügy kevésbé tud felzárkózni az új kihívásokhoz. A folyamatosan átalakuló világunkban a gyerekek igénye is megváltozott. Más típusú könyveket kezdtek olvasni. Hiszen a kevésbé hiteles világunk ellen védekezve sci-fi és fantasy irodalomba menekülnek. A lényeg az lenne, hogy ne kérjük számon tőlük saját értékrendünket.


A délutáni foglalkozás még négy programmal bővült. Jómagam az egyszemélyes intézmény ritmusváltását választottam. Ezen kívül a digitalizálás és repertorizáláson, a kapcsolódó nemzedékek figyelmén, valamint a könyvvásárral az olvasásért: a SepsiBook mint esettenulmányon vehettek részt.

* * *

A konferencia második napján kerekasztal-beszélgetésekkel indítottak. A meghívott könyvtárosok választhattak az előző napi előadások témájából, amelyet a kiválasztott előadóval beszéltek meg. Az érdeklődők a kérdések mentén jobban megismerhették azt a szakterületet, tevékenységet, amelyre a leginkább kíváncsiak voltak.


A könyvtár gyakorlati tevékenységeinek bemutatói:

- különleges hangszerek kiállítása

- szabaduló szoba

- fizikai kísérletek

- földrengés szimulátor

- fényírda és ciantópia

- virtuális világ


A konferencia zárása után pedig Székelyudvarhely környékével ismerkedhettek meg azok, akik igényelték az erre az alkalomra megtervezett kirándulásokat.


Este hét órától a Nyitott Könyvek Éjszakáján munkálkodtak a konferencia szervezői és besegítői.


A konferencia résztvevői a következő településekről érkeztek: Aberdeen, Barakszó, Beregszász, Budapest, Cegléd, Csíkszereda, Csíkszépvíz, Csongrád, Érmihályfalva, Kászonaltíz, Kecskemét, Kishegyes, Kolozsvár, Korond, Nagybánya, Nagykároly, Nagymuzsaly, Parajd, Sepsiszentgyörgy, Szabadka, Székelyudvarhely, Székesfehérvár, Szentes, Szentegyháza, Tatabánya, Ungvár, Zenta.


* * *

Erdélyi iskolai könyvtárosok névsora, akik részt vettek a konferencián:

  1. Barabás Zója - Székelyudvarhelyről

  2. Borbé Levente - Csíkszeredából

  3. Dunkler Réka-Kinga Székelyudvarhelyről

  4. Forreiter Csilla Sepsiszentgyörgyről

  5. Kátay Erzsébet - Korondról

  6. Kelemen Rebeka - Parajdról

  7. Lakatos Tamás (kultúrigazgató és községi könyvtáros is) - Kászonból

  8. Szamosi Erika Éva- Nagybányáról

  9. Török Júlia – Sepsiszentgyörgyről


A konferencia levezetője Gálovits Rózsa, a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár munkatársa volt.


Fotó:Szabó Károly, Lakatos Tamás

Borbé Levente,

könyvtáros



2022. augusztus 20., szombat

15 esztendős a blog

 22. esztendős könyvtárosi pályafutásom során folyamatosan változott az iskolai könyvtárak információs és dokumentációs tevékenysége. Hamarosan nemcsak az adott intézmény olvasóira korlátozódtak.

2022. februárja. Fotó: Balázs-Bécsi Enikő

Az új szakmabeli ismeretek szüntelenül kihívások elé állítottak. A világháló adta lehetőségeknek köszönhetően, elektronikus hírlevélen keresztül, lassan elkezdődött az iskolai könyvtárak és a közkönyvtárak, valamint az egyetemi könyvtárak közötti együttműködés. Először a megyében, országosan, majd nemzetközi téren is. Más szavakkal élve, az iskolai könyvtárak kitárták kapuikat a nagyvilág előtt. Ezáltal a szakmai tapasztalatcserék és gyűlések eredményesebbé váltak.

* * *

Igazi mérföldkő azonban 2007. augusztusa, amikor megszületett a Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok blogja. Közel fél esztendő után létrehoztam e blog román nyelvű változatát is. Az újabb lehetőségek megnyitották a szakmai kapcsolatok magasabb szintre emelését. Immár minőségi virtuális közösségi terek alakultak ki, ahol a könyvtárosok megoszthatták tapasztalataikat, ötleteket adhattak egymásnak, vitázhattak.

A kommunikáció könnyebbé tétele érdekében létrehoztam az Erdélyi Iskolai Könyvtárosok elektronikus körlevelét, amelynek több, mint száz tagja volt. Sajnos az iskola könyvtárosok fokozatos leépítése után ez a szám drasztikusan csökkent. Viszont egy idő elteltével lelkes könyvtárosi szakma után érdeklődő/kedvelő magyar nyelv és irodalom szakos kollégák csatlakoztak hozzánk.

A létszámcsökkenés miatt új lépésre volt szükség. A blogot 2019. áprilisától Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blogjára kereszteltem át. A régiót kiszélesítve bevontam Székelyföld iskolai könyvtárosait. Ezáltal próbáltam megerősíteni közösségünket.

2020. márciusától, a világjárvány elterjedése miatt bizonyos időszakokban csak a virtuális terekbe lehetett tevékenykedni. Ezért az iskolai könyvtárak (akik nem tették meg hamarabb) fokozatosan átnyergeltek a világháló adta közösségi terekbe (Facebook, Messenger). Itt több csoport is megalakult, mint a Hargita megyei könyvtárosoknak szánt kétnyelvű oldal, a Bolyai Nyári Akadémiás közösségi csapat kis tere, valamint az Erdélyi iskolai könyvtárosoknak csoportja (Messengeres változatban is). A Székelyföldi Biblioterápia viszont másmilyen közösségi hely. Ide érdeklődés alapján bárki bebocsátást nyer, aki érdeklődik e téma iránt.

Eme közösségi kommunikációs csatornák segítségével, az általunk kívánt információ sebesen célba ér.

Természetesen, mindennek árnyékában ott áll a blog, amelyen keresztül, linkek segítségével, újabb beszámolókkal, tapasztalatcserékkel, ötletelésekkel gazdagodik a szakma után érdeklődő kereső.


Beszámoló a blog három éves fennállásáról:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2010/08/harom-esztendo.html


Beszámoló a tíz esztendős blogról:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2017/08/tiz-esztendos-hargita-megyei-iskolai.html


Borbé Levente,

a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa


Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...