2019.
április 10-én került sor az udvarhelyszéki könyvtárosok
módszertani napjára, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános
Iskolában.
Az
érkezőket Dunkler Réka könyvtáros fogadta egy köszöntő
beszéddel, amely után következtek a különböző előadások.
Tevékenységünk témája Olvasásra
nevelés az iskolai könyvtárakban. Módszerek az olvasók
megtartására.
Az
első bemutató egy Erasmus+ projekt felvázolása volt Európai
legendák, nemzeti irodalmi hősök címmel,
amely a 2018-2020 közötti időszakban zajlik öt oktatási
intézmény (két olaszországi, egy magyarországi, egy portugáliai
és egy erdélyi iskola) részvételével. A projekt egyik fő célja
az olvasás megszerettetése és népszerűsítése. A kétéves
projekt során a diákok értékes irodalmi műveket
olvasnak és alkotnak róluk véleményt
illetve ezeket
kreatív módon dolgozzák fel és ajánlják kortársaiknak. Erről
a projektről Hatos Melinda, a székelykeresztúri Orbán Balázs
Gimnázium könyvtárosa számolt be, aki a program helyi
koordinátora.
Marossy
Enikő, a Bányai János Szakközépiskola könyvtárosa egy
irodalmi- műveltségi vetélkedőről számolt be, melyet az Eötvös
József Szakközépiskola könyvtárosával, Botorok Ildikóval
szervezett. Fontosnak tartják a szótárak és más könyvtári
dokumentumok használatát, az információkeresést, ezért
próbáltak ilyen jellegű feladatokat összeállítani.
A
következő beszámolót Kántor Ágnes, a székelykeresztúri Petőfi
Sándor Általános Iskola könyvtárosa tartotta Könyvek
karácsonya címmel.
Ez egy többnapos projekt volt, ahol a közös és egyéni olvasás
mellett az elemi tagozatos diákok különböző foglalkozáson
vettek részt: kézműves tevékenység, könyvtár díszítés.
Dunkler
Réka házigazdánk egy olyan tevékenységet mutatott be nekünk,
amely román és magyar nyelven egyaránt megvalósítható. A
projekt címe Cartea mea preferată, ami tulajdonképpen maga a
végtermék. Az elemi tagozatos gyerekek megtudhatták, hogyan készül
a könyv, egy kisfilm segítségével bepillantást nyerhettek a
restaurátor munkájába, megismerhették a könyv részeit. Az
elméleti ismeretek megszerzése után készítették el kedvenc
könyvüket a szereplőkkel, főbb eseményekkel illetve
megszerkeszthették a könyv borítóját is.
A
programban szereplő bemutatók után minden jelenlevő könyvtáros
kiválasztott magának egy tevékenységet, amelyet iskolájában
megszervezett és röviden beszámolt róla. Ezek után ötleteket,
hasznos tanácsokat kaphattunk a könyvtárköltözéssel
kapcsolatosan illetve beszéltünk a tankönyvek rendeléséről,
rendezéséről és a témában felmerülő problémákról.
Javaslatok hangzottak el az állománygyarapítás lehetőségeiről,
az újonnan megjelent gyermekkönyvekről.
A
napi program zárásaként meglátogattuk az iskola könyvtárát.
Hatos
Melinda, könyvtáros
Orbán
Balázs Gimnázium, Székelykeresztúr