2019. április 27., szombat

Sepsiszentgyörgyi biblioterápiás továbbképző 2019


2019. április 23-24. között a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium Domokos Géza könyvtárában biblioterápiás képzés zajlott, amelyet László Emese, a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Házának könyvtárosa, valamint Forreiter Csilla házigazda, a Székely Mikó kollégium könyvtárosa nyitottak meg.



Rövid bevezető után a biblioterápiás képzést jómagam tartottam „A biblioterápia alkalmazása az iskolai könyvtárban és a pedagógusi munkában” címmel. A továbbképzőre összesen 27-en jelentkeztek, ami igen nagy létszám. Ebből 5-ön visszaléptek különböző igazolt okok miatt (iskolai versenyeken való részvétel, betegség, családi gondok).
A 22-es létszám is megfelelő volt a program megvalósításához.



A továbbképző első napján a résztvevők megismerkedhettek a biblioterápia fogalmával, történetével, visszanyúlva múltbéli gyökereihez egészen a jelenben zajló tevékenységek ismertetéséig. Majd ebédszünet után folytattam a biblioterápiás módszer alkotó elemeinek bemutatásával. Pontosabban, a fejlesztő biblioterápia tagolódására, célrendszerére, a foglalkozás összetevőire (célcsoport, kiválasztott mű, a foglalkozás-vezető szerepére) és a kulcsfontosságú kommunikációs eljárásmódjaira igyekeztem fókuszálni. Természetesen mindezen tevékenységeket lebontva óvodai, elemi iskolás, gimnáziumi (líceumi) alkalmazásra is igyekeztem bemutatni.



Másnap inkább az elhangzottak gyakorlatba ültetéséről esett szó, mint a biblioterápiás tevékenység előkészítésének, lebonyolításának és kiértékelésének módszerei. Hangsúlyt fektettem az irodalomtanítás és a biblioterápiás tevékenységek közötti kapcsolatok és eltérések bemutatására is. Itt sor került az első biblioterépiás foglalkozásom bemutatására. Beékeltem egy gyakorlati bemutatót is, amelyben Lázár Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm című meséjét dolgoztam fel. A végén pedig a résztvevők készítettek egy foglalkozási tervet, amelyet ott helyben be is mutattak.






A képzés a tevékenység kiértékelésével ért véget. Az „összeverbuválódott csapat” valóban nagy érdeklődést mutatott a biblioterápia iránt. Közülük néhányan nem is ismerték. Mások meg régen használták, de így könnyebben letisztázódott bennük az iskolai könyvtáros és a pedagógus (óvónő, tanító tanár stb.) mentálhigiénés segítő munkájának, személyiség- és közösségfejlesztő munkájának eredményessége.



A kétnapi foglalkozás során felhasználtam minden egyes olyan audió-vizuális eszközt, amely gördülékenyebbé tette annak lebonyolítását.



A zökkenőmentes tevékenység nemcsak a szervezők munkáját dicséri, hanem az érdeklődő 22 résztvevőt is, akik kellőképpen rezonáltak minden egyes kérdésre, és együttműködtek a felvetett témák lebonyolításában. Pozitív élmény volt velük lenni. Nemcsak adtam, hanem kaptam is. Számos jó ötlet hangzott el tőlük, amelyet majd én is felhasználhatok az eljövendő tevékenységeim során. Öröm volt velük együtt lenni. Mindez erőt adott számomra, hogy ha az elkövetkezendőben meghívást kapok biblioterápiás és más szakmai továbbképzőre, elfogadjam, mert megéri.



Előadásomhoz többek között igénybe vettem Bartos Éva, Béres Judit, Gulyás Enikő és Luzsi Margó magyarországi kollégáim eredményes munkáiból kiragadott eszközöket is.

A program szervezésében részt vettek (névsor szerint): Forreiter Csilla, a Székely Mikó Kollégium könyvtárosa, László Emese, a Csutak Vilmos Pedagógusok házának könyvtárosa, Nagy Erika, a Csutak Vilmos Pedagógusok házának programszervező tanára, a  valamint Török Julianna, a Puskás Tivadar Szakközépiskola könyvtárosa, mindhárman Sepsiszentgyörgyről.



Résztvevők névsora:
Sepsibodok: Nyíregyházi Edit (könyvtáros)

Dálnok: Marosi Éva (tanító)

Kézdivásárhely: Bartis Piroska (könyvtáros), Becher Ibolya (könyvtáros), Beleuţă Zita-Mária (könyvtáros), Dezső Beáta-Katalin (tanár), Dezső Ildikó (könyvtáros)

Kovászna: Varga Emese (könyvtáros)

Ozsdola: Páll Mária (tanító)

Sepsiszentgyörgy: Bodor Vilma (tanár), Cserei Hajnal (tanító), Forreiter Csilla-Éva (könyvtáros), Hajdú Laura (óvónő), Haraszti Judit (tiszteletbeli könyvtáros), Jakab Anna-Mária-Zsófia (könyvtáros), Kiss Károly (tanár, könyvtáros), László Emese (könyvtáros), Mákszem Olga (könyvtáros), Szonda Kinga (tanár), Tankó Andrea (egyetemista), Tankó Blanka-Mária (tanító),Török Julianna (könyvtáros)



* * *





Fényképezte: Forreiter Csilla és Borbé Levente

Borbé Levente,
könyvtárpedagógus

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...