(A márciusi online előadásom rövid tartalma)
1.
Bevezető
A
biblioterápia alkalmazása az iskolai könyvtárakban nem tud úgy
zajlani, mint másutt. A diákok a leterheltségre hivatkozva ritkán
vállalnak tanórák utáni tevékenységet. Mivel
e tevékenység még mindig ismeretlenebb műfaj, mint mondjuk a
zenei, képzőművészeti és sportprogramok, ezért érdemesebb
beépíteni a tanórákba.
Személyes
tapasztalatom azt mutatja, hogy a magyar nyelv és irodalom órák a
legalkalmasabbak erre a tevékenységre. Viszont lehet alkalmazni más
szakterületen is, mint például: osztályfőnöki, vallás,
pszichológia, társadalomismeret és polgári nevelés órákon.
Néha elég egyetlen órai biblioterápiás tevékenység ahhoz, hogy
valamilyen témát élénken és intenzívebben bemutassunk. A
témaválasztás ilyen esetben a tanár és a könyvtáros
együttműködésén alapszik, ahol célszerű bevonni a gyerekek
igényeit is.
2.
Ahogy
a munka elindult...
Az
első biblioterápiás képzésen 2010. júniusában vettem részt a
csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár jóvoltából, amelyet
A Romániai Magyar Könyvtárosok Egyesülete szervezett meg. A
kétnapos tréning előadója Bartos Éva, az akkori budapesti
Könyvtári Intézet vezetője volt. A 2010-2011-es tanévtől
kezdődően, kipróbálva a tanultakat, igyekeztem belopni a
biblioterápiás módszereket az iskolai könyvtárosi
tevékenységeimbe. Gondolok itt a felolvasómaratonokra, a
kiemelkedő irodalmi alakok évfordulóinak megünneplésére, a
rendkívüli magyar órák kiegészítésekénti szerepléseimre,
megbeszélésekre. Próbálkoztam csoportokkal is, de egyelőre az
olvasóklubhoz hasonló hangulatot élénkítettem fel. Viszont arra
elég volt, hogy kipróbáljam magam ezen területeken.
Az
igazi áttörést 2017.
novembere hozta el. Újból részt vettem egy biblioterápiás
továbbképzőn. Az egyik előadó Bartos Éva, a könyvtári
biblioterápia megalapozója volt, mellette pedig Gulyás Enikő
informatikus könyvtáros és informatika tanár adott elő, aki
szintén beleásta magát a biblioterápia rejtelmeibe. A
hallottaktól és látottaktól fellelkesülve döntöttem el, hogy
már jómagam is indíthatok egy célirányos csoportot a
könyvtárban. A kezdeményezésemet úgy az érintett kollégáim,
mint
az iskola vezetősége is örömmel fogadták. Ettől a perctől
kezdve a biblioterápia szervesen beépült a könyvtárosi
tevékenységbe. Azóta minden tanévben több
csoportot indítok útjára. Iskolán kívül, kollégáimnak, magyar
nyelv és irodalom szakos tanároknak, s ahol alkalmam nyílik,
megmutatom a biblioterápia előnyeit. Első sikeres munkámról,
Béres Judit irodalomterapeuta jóvoltából, írhattam egy
beszámolót a 2018/12 Könyv,
Könyvtár, Könyvtáros
folyóiratban Biblioterápiás
foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban
címen.
2019.
áprilisában a háromszéki kollégáktól meghívást kaptam egy
biblioterépiai továbbképző lebonyolítására. A képzés
Sepsiszentgyörgyön zajlott (link:
http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2019/04/sepsiszentgyorgyi-biblioterapias.html)
3.
Előkészületek
A
biblioterápiai foglalkozásra való felkészüléskor figyelembe
vettem az addig tanultakat, majd megtoldottam néhány sajátos
jellegű ötlettel:
a.)
az első az
információanyag begyűjtése volt, amely segítette
a biblioterápia gyakorlati kimenetelét.
b.)
ezt követte az óratervezés: tartalmas olvasmányok válogatása,
amelyek
előcsalogatják az emberből a kíváncsiságot,
hatnak
az érzelmekre,
a
gondolkodásra, és
vitára
késztetik a jelenlévő diákokat.
c.)
a hírveréshez szükségesnek éreztem a plakátkészítést, amely
évek óta az Olvasói
utazás
névre hallgat. A plakát tartalmazza magát a meghívót, hogy
beszélgetés lesz irodalmi művek segítségével, az időpontot, a
helyszínt és a foglalkozásra vonatkozó jellemzőket (saját
gondolat, vélemény, barátság fogalma, önbizalom, önismeret
stb.). Az osztályokban is ki lett függesztve. Szász-Heron
Amália-Kinga iskolapszichológussal beszélve figyelembe vettem
azokat az osztályokat, amelyekben több lelki problémás gyerek
volt. Ha pedig ilyen eset nem volt, akkor a filológia és a
társadalomtudományok osztályokat céloztam meg.
d.)
a foglalkozásokat hetenkénti egy alkalommal tartottam meg. A
határideje korlátozott volt (50-60 perc). Lehetőleg első órákra,
vagy hét elejére raktam.
e.)
A kiválasztott osztályt két csoportra szoktam osztani. Általában
ábécé sorrend szerint. Ez maximum 15 személyt
jelent. 4 vagy 5 külön foglalkozást tartok és két közöset. A
közös foglalkozások a program elején és a végén vannak
megtartva. Az első alkalom az Olvasói
utazással
kapcsolatos információk ismertetését foglalja magába. Az utolsó
alkalom pedig az összesítés, véleményezés a diákok részéről
egy kitöltött kérdőív alapján. A külön foglalkozások
kimondottan a kiválasztott művekkel való foglalkozást takarják
4.
Egy
foglalkozáson belül elért eredmények
Számomra
mindig fontos volt az, hogy a jövő nemzedék jól érezze magát a
saját bőrében. Éppen ezért láttam jónak a biblioterápiás
tevékenységeket. Habár
jóval összetettebb munkát vesz igénybe, mint más könyvtári
tevékenység. Eredménye a foglalkozás után mutatkozik meg. A
csoportvezető számtalan tervvel
rendelkezhet,
de a lebonyolításnál
figyelembe
kell vennie a csoporttagok programba illő ötleteit is.
Az
egyéniség és az empátia igen fontos a csoportvezető számára.
Rá
kell hangolja, ösztönözze a csoportban lévő tagokat a közös
munkára.
Attól
eltekintve, hogy már évente rendszeresen tartok biblioterápiai
foglalkozásokat, a diákok számára még mindig új ez a fajta
tevékenység.
Viszont
ahogy belekóstolnak az ízébe, hétről-hétre egyre jobban várják
a
következő Olvasói
utazást.
Felszabadultak lesznek. A bátrabb részük a
féltve
őrzött, vagy más lelki titkaikat is meg merték osztani
társaikkal, amit addig nem tettek. Akik visszahúzódottabbak
voltak, azok is megelevenednek. Vannak közöttük, akik csak külön
velem mernek beszélni.
A kitöltendő
tesztlapokon azonban
minden további nélkül kibontakoztak.
Mindig figyelemmel olvasom észrevételeiket az adott művekről.
A
műveket a kiszemelt
osztály tanárainak a diákokról alkotott véleményét figyelembe
véve választottam ki. Ezek mellett abból indulok
ki, hogy minden
ember egyszeri és megismételhetetlen történet. Egyedisége pedig
arra kellene késztesse embertársait, hogy kapott változatos
világlátását egyeztesse, és a helyére rakja úgy, hogy a lélek
ne sérüljön.
*
Itt
megjegyezendő, hogy a nem önként választott biblioterápiás
tevékenységnél az online irodalomterápiás foglalkozás kevésbé
tud hatékony lenni, mint a személyes (fizikai) találkozás.
5.
Ötletek irodalmi művek segítségével
a.)
rendkívüli magyar nyelv és irodalom órára ajánlatos olyan művet
választani, amelyben elsősorban a gyerekek/fiatalok mindennapi
nehézségeit ecsetelik
b.)
osztályfőnöki óra esetén jó, hogyha a mű az osztályban
felmerülő konfliktusok egyikére koncentrálódik
c.)
pszichológia óra alatt a kiválasztott irodalmi alkotás célszerű,
ha a világban zajló, a diákokat is sújtó problémákra
összpontosít
d.)
társadalomismeret, és polgári nevelés órákon egy mindennapokban
megélt általános zavaró tényezőt javallott boncolgatni
A
biblioterápiai foglalkozásokon jómagam felhasználtam rajzoló
tehetségemet és előadói képességemet, amelyben szívesen
bevontam az arra vágyakozó diákokat is. Ugyanakkor rövid
megzenésített, előadott, elszavalt vagy mondott műveket is
bemutattam a világháló segítségével. Természetesen ezt nem
kell készpénznek venni. Mindenki saját egyéniségéből és
tehetségéből azt tesz hozzá, amit csak jónak lát.
Néhány
általam kedvelt mű, amelyet OLVASÓI UTAZÁSom során
felhasználtam:
Asztalos
István: Történt
az utcán
A
becsület és a szégyen – székely
népmese
Botházi
Mária írásai
Antione
de Saint Exupéry: A kis herceg (több alkalom)
Fejes
Endre: A
hazudós (több alkalom)
Hajnóczy
Péter: A
hangya és a tücsök
Háy
János novellái
Hertza
Mikola novellái (Kísérleti
jelleggel a
kötet címe)
Janikovszky
Éva: Ha
én felnőtt volnék
Janikovszky
Éva: Kire
ütött ez a gyerek?
Janikovszky
Éva: A
tükör előtt
Karinthy
Frigyes: A
rossz tanuló felel
Karinthy
Frigyes: Találkozás
egy fiatalemberrel
Kosztolányi
Dezső: Fürdés
Kosztolányi
Dezső: A
kulcs
A
KŐFARAGÓ (mese)
Lackfi
János költeményei
és egyéb
írásai
Lázár
Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm
Lázár
Ervin: A
kislány, aki mindenkit szeretett
Linn
Skaber: A
szívem egy bezárt bódé - Kamaszmonológok
Máté
Angi: Mamó
(több alkalom)
Max
Lucado: Értékes
vagy
Sławomir
Mrożek:
Az őrangyal
Nádas
Péter novellái
Ottlik
Géza: Az
utolsó mese
Örkény
István egypercesei
Rabindranath
Tagore: A
vándor
Tamási
Áron: Himnusz
egy szamárral
Weöres
Sándor: Ki
minek gondol
Zágoni
Balázs: Kütyüs
Mese
6.
Összefoglaló
Ha
tudjuk, hogy mit kezdjünk magunkkal, akkor a
lét megélése, akár annak
az
értelmezése, másként zajlik le bennünk. Az ideális pedig az
lenne, hogy a ránk ruházott tudással az érzelmek mentén
elnyerjük egymás bizalmát.
*
Továbbra
is úgy
gondolom, hogy a biblioterápiás foglalkozások azon
nélkülözhetetlen tevékenységek közé
tartoznak, amelyek
visszavezethetik a fiatalokat az írott szöveg univerzumába.
A
biblioterápiás tevékenységeimhez gyakrabban felhasznált
szakirodalom:
BARTOS
Éva (szerk.): A
biblioterápia közelről : „a szentendrei modell”,
Budapest : Pont Kiadó, cop. 2020. (Saját beszámoló:
http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2022/03/biblioterapival-valo-ismerkedes.html)
BARTOS
Éva (szerk.): Segített
a könyv, a mese - vallomások életről, irodalomról olvasásról,
Magyar Olvasótársaság, Budapest, 1999
BÉRES
Judit: „Azért
olvasok, hogy éljek”: az olvasásnépszerűsítéstől az
irodalomterápiáig,
Kronosz Kiadó, Pécs, 2017. (Saját beszámoló:
http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2019/09/az-olvasas-csodas-univerzuma.html)
GULYÁS
Enikő: Biblioterápia
alkalmazása a könyvtárban és a könyvtáros
képzésben,
Debrecen, 2010 (diplomamunka)
BARTOS
Éva - SZÁVAI
Ilona: Beszélgetés
Bartos Évával a biblioterápiáról
(5-10 old.), In: Fordulópont folyóirat 65 Olvasás? Mese?
Terápia!,, Pont Kiadó, Budapest, XVI, évfolyam, 2014/3
Link:
Gulyás
Enikő: A biblioterápia helye a neveléstudományban
– ONK 2013 https://www.youtube.com/watch?v=DrzmlgToccc
AJÁNLÓ
BÉRES
Judit: Élet
a sorok között:
Irodalomterápiás
gyakorlatok mindenkinek,
Libri Kiadó,
Budapest,
2022.
MUNKÁMMAL
KAPCSOLATOS LINKEK:
-
A Könyv, könyvtár, könyvtáros c. folyóiratban megjelent szakmai
írásaim:
http://ki2.oszk.hu/3k/?s=Borb%C3%A9+Levente
-
Székelyföldi biblioterápia a Facebook-on, élménybeszámolókkal,
fotókkal:
https://www.facebook.com/groups/926957151018400/
-
Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blogja:
http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/
Elérhetőségem:
e-mail:
borbelevi@gmail.com
Borbé
Levente,
a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa
U.i.: A beszámoló linkje: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2023/03/iskolai-konyvtarosok-biblioterapiaja.html